אקולוגיה וסביבה

אור בקצה המנהרה: האנרגיה המזהמת מצטמקת משנה לשנה

תחנת כח מזהמת 76% מהפרויקטים המתוכננים להקמת תחנות כח חדשות בוטלו

מאז חתימת הסכם האקלים בפריז 2015, כמות תחנות הכוח מבוססות פחם נמצאת בצניחה, כך עולה ממחקר חדש של ארגוני סביבה שמעורר תקווה גדולה בקרב אנשי איכות הסביבה כי המערב בפרט והעולם בכלל מתקרבים לקץ עידן השימוש במקורות אנרגיה מזהמים. המחקר מצביע על כך שבשש השנים האחרונות, 76% מהפרויקטים המתוכננים להקמת תחנות כוח חדשות בוטלו ונזרקו לפח, וזאת אחרי שכבר היה עסקאות חתומות לממשן. הישג מרשים לירוקים.

שלושת ארגוני הסביבה שעומדים מאחורי המחקר המרענן הזה הם G3E – גלובל אנרג'י מוניטור ואמבר – וממצאי המחקר שלהם עולה כי יש כיום מספר מרשים של 44 מדינות שאין להם שום פרויקטים עתידיים הקשורים להקמת תחנות כח פחמיות. הארגונים הירוקים הדגישו כי עבור מדינות אלה, מדובר בהזדמנות מצוינת להצטרף ל-40 מדינות אחרות שכבר חתמו על התחייבות "בלי פחם חדש" במטרה להצטרף  למאבק העולמי בשינוי האקלים ולהפחית את פליטות הפחמן המזהמות את האטמוספרה ומשפיעות על האקלים.

כמובן, הדרך לעולם בלי אנרגיה מזהמת עוד ארוכה מאוד. בעיות לא חסרות ויש לזכור תמיד כי מעל לחצי מתחנות הכח הפחמיות המזהמות בעולם פועלות כיום בסין, וגם לאור מצב הקורונה, יש ספקות במערב עד כמה אפשר לסמוך על ההתחייבויות של סין, השקיפות והנתונים שהיא ממציאה.

יש גם שאלות גדולות אם הפחתת ההתבססות על אנרגיות מזהמות לא תוביל לאינפלציה ועליית מחירים חדה. אבל באופן כללי התחזיות של פרשני סביבה רבים אופטימיות בהיבטים רבים. כך למשל הם טוענים כי כמחצית מכלי הרכב במדינות מסוימות יעבדו על חשמל בלבד תוך עשור, ובתי ההשקעות הגדולים בעולם בדרך להפסיק בכלל את ההשקעות והתמיכה הכלכלית באנרגיות מזהמות ועוברות להשקעות באנרגיה מתחדשת.

"רק לפני חמש שנים, היו כל כך הרבה תחנות כח פחמיות שתוכננו להיבנות, אבל מרביתם נעצרו ובוטלו, כאשר פרויקטים אחרים הוקפאו והופסקו זמנית אך כנראה שגם הם כבר לעולם לא ייבנו", אמר דייב ג'ונס, חבר בארגון הסביבה אמבר EMBER לעיתון 'גרדיאן' הבריטי והוסיף: "מדינות רבות יכולות וצריכות להצטרף למגמה הבולטת של התחייבות ציבורית 'בלי פחם חדש' כדי להעביר מסר קולקטיבי שיהווה ציון דרך עבור הסביבה".

ישנן תחנות כוח שימשיך להיבנות על פני 31 מדינות, כך לפי תכניות שממשיכות לרוץ כרגיל. כריס ליטלקוט, מנהל בארגון הסביבה G3E, טוען כי "כלכלת הפחם הפכה לבלתי תחרותית יותר ויותר בהשוואה לאנרגיה מתחדשת, בעוד שהסיכון לנכסים תקועים גדל".

לפי המחקר של ארגוני הסביבה, אפשר לצמק ב-90% את כמות תחנות הכוח הפחמיות בעולם אם סין, שכאמור לבדה אחראית על יותר מ-50% מהן, הודו, וייטנאם, אינדונזיה, טורקיה ובנגלדש יחליטו אף הן להצטרף למגמה ולבטל תכניות להקמת תחנות כוח מזהמות חדשות.

גם הנושא הזה של הקמת תחנות כח פחמיות צפוי להידון בנובמבר הקרוב בוועידת האקלים שתיערך בגלאזגו, סקוטלנד. האו"ם כבר הודיע כי העולם חייב לצמצם את כמות פליטות הפחמן ב-79% עד סיום העשור בהשוואה לרמתן ב-2019 כדי לעמוד ביעדים של הסכמי פריז.

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות