אקולוגיה וסביבה

נזק בלי פקק: על הבעיה האמיתית של בקבוקי המים

מים מינרליים, אילוסטרציה

שתיית מי ברז הרבה יותר ידידותית לסביבה, פי 3,500 מאשר שתיית מים מבקבוקים, כך טוענים מדענים מברצלונה. עצם הידיעה שמים מבקבוקים פחות ידידותיים לסביבה ממי ברז ברורה כזריחת השמש במזרח, אבל החידוש הגדול הוא שמדענים הצליחו לכמת את המספרים המדויקים כדי לדעת כמה הפגיעה הסביבתית של הבקבוקים גדולה.

כמובן מותר לטעון שמים מינרליים יותר בריאים או יותר טעימים, אבל ברור שהם לא טובים לסביבה והפער הוא מוחץ. זאת ועוד, עבור ייצור בקבוק פלסטיק נדרשת כמות מים פי שלושה ממה שהבקבוק מסוגל להכיל – כלומר נדרשים ליטר וחצי מים כדי לייצר בקבוק פלסטיק של חצי ליטר מים.

הנתונים החדשים עלו במחקר של מדענים מהמוסד לבריאות גלובלית בברצלונה ISGlobal. המחקר שלהם התמקד מן סתם בעיר ברצלונה, בירת מחוזה קטלוניה בספרד, שבה גרים 1.35 מיליון בני אדם – 60% מתוכם צורכים מים בבקבוקים לפחות חלק מהזמן. המדענים השתמשו במושג שנקרא "הערכת מחזור חיים", שבוחן את ההשפעה הסביבתית של מוצר לכל אורך שנות קיומו – כולל מיצוי חומרי הגלם, הליך הייצור, שינוע והובלה, הפצה, שימוש וסילוק.

רק בתוך ארה"ב תעשיית בקבוקי המים צורכת 1.5 מיליון חביות נפט מדי שנה – יותר חשמל ממה שצורכים בממוצע 100 אלף בתים. ואלה הנתונים מבלי לחשב את זיהום ההובלה וכל מכסת פליטות הפחמן המזהמות בשינוע בקבוקי המים לחנויות.

המחקר של ISGlobal מצא כי אם כל תושבי ברצלונה יעבור לצרוך מים מבקבוקים, מיצוי חומרי הגלם יעלו מעל 70 מיליון יורו ויוביל להכיחדותם של 1.43 מיני חיות מדי שנה. ההלשכות על הסביבה והמערכות האקולוגיות יהיה הרסני ובסך הכל מסתכם בפי 3,500 מזיק יותר לסביבה לעומת מצב בו כל אוכלוסיית ברצלונה תסתפק בשתיית מי ברז.

צריכת מים מבקבוקים עלתה בשנים האחרונות בשל ענייני טעם וריח וקמפיינים פרסומיים של חברות מים מינרליים וגם בשל חוסר האמון הרווח בציבור באיכות מי הברז. החוקרים מברצלונה טוענים כי מי הברז בברצלונה עברו שיפור ניכר באיכות שלהם בשנים האחרונות, ועדיין הצריכה שלהם לא עלתה אלא להיפך.

"התוצאות של המחקר שלנו מוכיחות כי בהתחשב הן בהשפעה הסביבתית והן בבריאות, מי ברז הם אופציה טובה יותר מאשר בקבוקי מים, כיוון שלמים מבקבוקים יש השלכות רבות וניכרות", מסכמת אחת מעורכות המחקר, קתרין טון.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות