אקולוגיה וסביבה

מה עושים בובספוג ופטריק בקרקעית האוקיאנוס?

מה אתם עושים במצולות, בובספוג ופטריק?

משלחת מיוחדת לאוקיאנוס האטלנטי חקרה אזור שנמצא בעומק של יותר מקילומטר וחצי. על פניו זהו מסע שאמור לעניין רק כמה חובבים מופרעים של עולם המים, אבל איכשהו האירוע הפך ללהיט ויראלי ברשתות מסיבה די מטופשת: המצלמה של ספינת המחקר תפסה במצולות אובייקט ספוגי צהבהב שממש הזכיר לאנשים את בובספוג. וכאילו לא די בכך, אותו דמוי בובספוג היה מונח ליד כוכב ים ורדרד, מה שגרם לאנשים לדמיין את פטריק כוכב הים שהוא חברו הטוב של בובספוג.

ספינת המחקר שאחראית לצילום הווידאו הזה שייכת למינהל הלאומי לאוקינוסים ולאטמוספרה של ממשל ארה"ב, גוף בלי הרבה הומור שדאג להזכיר לציבור שספוגים וכוכבי ים אינם חברים במציאות. כוכבי ים אוהבים להזין עצמם בספוגים.

ריסטופר מא, אחד המדענים שעקבו אחרי ספינת המחקר וממצאיה והיה הראשון שצייץ על הדמיון של הדמויות לבובספוג ולפטריק, הסביר: "ההסבר הכי הגיוני לכך שכוכב הים נמצא על יד הספוג הוא מפני שהספוג אומר להיטרף, לפחות בחלקו אבל לא לגמרי בטוח. יתכן שהספוג מגונן על עצמו באמצעות הגנה כימית שמתבטאת בצבע הצהוב הבוהק". בקיצור כל האופציות מונחות על השולחן, אבל מא מסכם כי "המציאות בכל מקרה היא קצת אכזרית יותר כנראה ממה שמציגות דמויות מצוירות".

כוכב הים הוורוד שנקלט בעדשת המצלמה מכונה בשפת המקצועית צ'ונדראסטר גראנדיס, והוא כוכב הים ממנו שאבו יוצרי סדרת הילדים ספונג'בוב את הדמות של פטריק. בעוד פטריק הוא שעתוק של כוכב ים, בובספוג הוא כמובן שעתוק בצורה ובצבע של ספוג לשטיפה ורחצה. לכן הוא צהוב כמו הצבע שמזוהה עם הספוגיות בכיור או באמבט ולכן צורתו מעוצבת בצורה מלבנית ואינה כמו ספוג שנמצא בטבע. "ספוגים שנמצאים בטבע הם כמעט עולים על כל דמיון. יש להם כל מיני צורות משוגעות. הם ממש ביזאריים", מסביר מא את ההבדל.

ובנימה מעט יותר רצינית, מסע המחקר של הספינה עבר כ-300 קילומטרים מרחק מהחוף לתוך האוקיאנוס האטלנטי, ושם נמצאו כאמור בעומק של 1.6 קילומטר הספוג וכוכב הים. זהו ממצא אחד מתוך שורת ממצאים שעלו במסגרת הפרויקט של המינהל האמריקאי לאוקיאנוסים ולאטמוספירה שמכונה "אבני הנגף של האזור האטלנטי הצפוני".

מטרת המחקר היא לאסוף מידע על אזורי המים העמוקים שידוע עליהם מעט מאוד ומבינים עליהם ממש קצת. זהו תחום בו רב הנסתר על הגלוי אלפי מונים, ובפרט האזור הזה שנמצא מזרחית לארה"ב. המסע כולל מיפוי של קרקעית הים וגילוי וחקירת השוניות והספוגים במים העמוקים וכן את קהילות הדגים והמערכות האקולוגיות בתחתית היום, כולל בהרים שנמצאים מתחת למי האוקיאנוס.

כך או כך, אנשי המדע הימי מבסוטים על תשומת הלב שהחקיינים של בובספוג ופטריק במצולות העניקו לנושא המחקרי החשוב הזה. מומחים סבורים כי ישנם אלפים רבים של יצורים ימיים שחיים במעמקים ובני האדם לא מכירים ועדיין לא נחשפו אליהם מעולם. אבל המודעות לכך גם גוברת ולכן גופי מחקר ברחבי העולם כולל כאן בישראל מוציאות מסעות לחקור את חיי הים וכל הזמן מוצאות גילויים חדשים ומרתקים.

פטריק ובובספוג
בובספוג ופטריק | צילום מסך
שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות