אקולוגיה וסביבה

אדום, חזיר או עוף: איזה בשר הכי מסוכן ללב שלנו

המבורגר בשר מעובד ושמן. הסיכוי למחלת לב יגדל ב-20%

אכילת בשר מעובד מעלה את הסיכון לחטוף התקף לב בחמישית, כך לפי המחקר המקיף והמעמיק ביותר שנערך עד היום על השלכות צריכת בשר על בריאות הלב. החוקרים מאוניברסיטת אוקספורד קוראים לציבור לחתוך ב-75% את צריכת הבשר האדום והבשר המעובד שלהם, או לוותר עליה לחלוטין, כדי להפחית את הסיכון למות ממחלת לב.

קבוצת החוקרים מצאה כי אכילת 50 גרם של בשר מעובד ביום, כולל בייקון ונקניקיות חזיר, הגדילה את הסיכון להתקף לב ב-18% בשל ריכוז גבוה של שומן רווי ומלח. שימו לב להבדל לעומת צריכה בשר אדום לא מעובד (בקר, טלה, חזיר) שצריכתו מעלה את הסיכון להתקף לב ב-9% בלבד. ובתחתית גורמי הסיכון – אכילת עופות שלא נמצא קשר בין צריכתם למחלות לב לאור הרמות הנמוכות של שומן רווי בעוף.

המחקר עליו פורסם בעיתון 'גרדיאן' אינו הראשון שמגיע למסקנות התזונתיות האלה אולם כאמור המחקר הזה היה מקיף ונרחב והממצאים שלו ברורים לגבי מי שהבריאות חשובה לו. אניקה קנופל, שהובילה את המחקר, סיכמה: "אנחנו יכולים שתעשיית ייצור הבשר תורמת רבות לפליטת גזי חממה ועלינו להפחית את ייצור וצריכת הבשר גם למען תועלת הסביבה. המחקר שלנו מוכיח כי הפחתה בבשר אדום ובבשר מעובד מביאה תועלת גם לבריאות הציבור".

קנופל הוסיפה כי אין הסכם בין המדענים לגבי מהי רמת צריכה 'בטוחה' של בשר, ולכן ההמלצה היא כללית – לצרוך כמה שפחות מסוגי הבשר המסוכנים לבריאות הלב. החוקרים קראו לרובעי המדיניות לעדכן ולהבהיר את ההנחיות לבריאות הציבור ולעודד אנשים להגביל את כמויות הבשר האדום שהם צורכים.

רמות גבוהות של שומן רוויי מעלות את הכולסטרול ועשויות להעלותו לרמה מסוכנת, בעוד כידוע צריכה מלח מעלה את לחץ הדם ושני המרכיבים הלא בריאים האלה נמצאים בכמויות גבוהות בבשר מעובד ומהווים גורמי סיכון ידועים למחלות לב.

קרוב ל-9 מיליון בני אדם מתים בכל שנה בעולם ממחלות לב כליליות, שנגרמות בשל ירידה באספקת דם לשריר הלב בגלל היצרויות בעורקים הכליליים. כ-10% מהבריטים צפויים למות מהסיבה הזו, ולטענת המדענים ניתן להוריד את זה ל-9% אם אנשים יחתכו את צריכת הבשר האדום שלהם בעד שלושת רבעי.

אגב, אותו צוות מחקר הצביע בעבר על כך שגם צריכה מתונה של בשר מעובד ובשר אדום מגבירות את הסיכון לסרטן המעי. החוקרים באוניברסיטת אוקספורד ניתחו מידע מ-13 מחקרים שונים שהכיל מעל 1.4 מיליון בני אדם על גבי 30 שנה כדי להגיע למסקנות הנחרצות שלהם. רוב המחקרים מבוססים על מבוגרים באירופה ובארה"ב.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות