אקולוגיה וסביבה

הסיכוי לגל חום קיצוני גדל פי 150 תוך מאה שנים

מזרקה בפורטלנד תושבים מתקררים במזרקה בעיר פורטלנד בגל החום הקיצוני, לפני שבועיים

לפני כשבועיים נשברו שיאי הטמפרטורות במערב ארה"ב וקנדה וגרמו להרג והרס רב במשך שבוע. מדעני אקלים טוענים כי ההתחממות הגלובלית תרמה ואף גרמה לגלי החום הזה והם טוענים כי "שינוי האקלים גרם לכך שההיתכנות לגלי חום קטלניים בצפון אמריקה גדלה פי 150 ביחס ללפני כ-200 שנה".

כן, זה נתון מדהים שהחוקרים מצאו מניתוח מהיר שנערך לאחר גל החום האחרון, והתפרסם במגזין המדעי הנחשב נייצ'ר NATURE: הסיכוי כיום של הטמפרטורות באזור הצפון מערבי של האוקיאנוס השקט להגיע ל-50 מעלות צלזיוס גדול פי 150 ביחס למאה ה-19.

"גל החום הזה לא היה מתאפשר ללא ההשפעה של שינוי האקלים שנגרמת מהתערבות אנושית", אמר שיוקייה פיליפ, מדען אקלים במכון המטאורולוגי המלכותי של הולנד שערך את ניתוח הנתונים וסיכם: "זה כנראה היה אירוע נדיר אבל אם ההתחממות הגלובלית תעלה על 2 מעלות, זה עשוי להתרחש בכל 5 או 10 שנים בעתיד".

גל החום המדובר שהיכה בצפון מערב יבשת אמריקה – ממקסיקו בדרום ועד קנדה בצפון נמשך בין 25 ביוני ל-1 ביולי, והוא חדר והשפיע לערים גדולות ומרכזיות שאינן מורגלות לחוות חום קיצוני, דוגמת פורטלנד במדינת אורגון, סיאטל במדינת וושינגטון וונקובר אשר בקנדה. רק בחבל קולומביה הבריטית, קנדה, תועדו מעל 500 מתים ו-180 שריפות אש מתלקחת. בכפר ליטון, ממנו פונו תושבים לפני ששריפה העלתה את כולו באש, נמדדו 49.6 מעלות –שיא חום שאי פעם נמדד בקנדה, המדינה השניה בגודלה בעולם. ובאופן כללי באזורים מסוימים שיאי החום המתועדים נשברו ביותר מ5 מעלות צלזיוס!

קבוצה של 27 מדענים מפרויקט אקלים ניתחה מיידית את הנתונים והאם ההתחממות הגלובלית תרמה להיתכנות של גל חום כה קיצוני באזור. הניתוח שלהם גילה טביעות רגל של שינוי אקלים שנגרמה מפעילות אנושית. המדענים השתמשו במודלים שונים של אקלים, ערכו השוואות סימולציות וגם בחנו את הפשעת העליה בפליטת גזי חממה והגיעו למסקנה כי הטמפרטורה הממוצעת בעולם עלתה ב-1.2 מעלות מאז לפני העידן התעשייתי – והעליה הזו הפכה את ההיתכנות של גל חום קיצוני לגדולה יותר פי 150.

"גל החום החרון היווה תזכורת ואזהרה שאנחנו צריכים לחקור יותר את הנושא של גלי החום", סבורה פרידריק אוטו, חוקרת אקלים מאוניברסיטת אוקספורד, "שינוי האקלים הוא משנה משחק עובר אירועי אקלים קיצוני, והמודלים עדיין לא מהווים אינדיקציה לגבי מה שעוד עלול להגיע בעולם מתחמם".

המדענים סבורים כי מתכנני ערים ועובדי חירום ברחבי העולם צריכים להתכונן בצורה יותר יעילה להשלכות של גלי חום יותר תכופים על בריאות הציבור, חקלאות ותשתיות.

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות