אקולוגיה וסביבה, כלכלה

המהפכה הירוקה של בתי ההשקעות הגדולים

זיהום אוויר צילום: PIXABAY

נוכח המאבק הגלובלי בשינוי האקלים, לרבות תקנות חדשות באירופה ובמדינות נוספות שמתכוונות להגביל את זיהום הסביבה ופליטת גזי חממה באופן משמעותי עד 2030 בדרך ליעד של אפס פליטות מזהמות ב-2050, גם בתי ההשקעות הגדולים בעולם מיישרים קו. הם מבינים מאיזו צד הגבינה מרוחה ואנליסטים כלכליים מבינים היטב: זה הזמן להשקיע באנרגיות ירוקות ולבטח להפסיק את הזרמת הכספים לתעשיות שממילא יוצא להם מוניטין סביבתי רע והתעשיות שלהם חייבות לעבור רפורמות ושינוי מהותי.

אתמול (יום א') פורסם ב'גלובס' כי בית ההשקעות אלטשולר שחם פותח במהפכה ירוקה ובמסגרתה הוא לא יבצע השקעות חדשות בתעשיות שעיקר פעולתן מתבססת על דלקים מאובנים – פחם, נפט וגז; גם ההשקעות הקיימות בתחום יופחתו באופן הדרגתי. מדובר בהתחייבות עקרונית בעלת משמעויות נרחבות לעתיד שאושרה על ידי דירקטוריון החברה ומאותתת לשוק ההון בכללותו.

ההחלטה של אלטשולר שחם לא באה בחלל ריק ולא מהווה הפתעה גדולה למי שעוקב אחרי הנעשה בשוק הגלובלי ובקרב חברות השקעה גדולות שגם הן מנסות למצב עצמן יותר ויותר מזדהות עם ערכים סביבתיים. כך למשל זרוע ההשקעות הענקית אליאנץ גלובל אינבסטורס, המנוספת לחברת הביטוח הגרמנית אליאנץ ומנהלת השקעות בהיקף של 714 מיליארד דולר, מתכננת אף הוא לשים סוף להשקעות בעסקי הפחם עד סוף 2021. בהודעת מנכ"ל החברה דובר כי עד דצמבר הקרוב עוד ארבעה חודשים בסך הכל, אליאנץ לא תשקיע יותר בחברות שמעל 30% מהכנסתן השנתית מבוססת על חימום פחם ומיצויו התרמי ואותו דבר לגבי עסקים שמעל 30% מייצור החשמל שלהן מבוסס על פחם.

המדיניות החדשה של אליאנץ תהיה תקפה לגבי כל הקרנות הקיימות שהיא מנהלת כמוסד לניהול השקעות. ראשי החברה מתגאים בכך שהמדיניות החדשה של אליאנץ מעידה על מחויבות להיאבק בשינוי האקלים דרך שלילת ההשקעות מהמקור הגדול ביותר של פליטות פחמן. יחד עם זאת, יש לציין כי עדיין החברה מטפלת ומשקיעה בתיקים של חברות שמזהמות הרבה מאוד, גם אם מדובר על עד 30% מהכנסותיהם.

מודי'ס – תאגיד אמריקאי שמספק שירות למשקיעים – פירסמה דו"ח חדש ולפיו הגדלת הסיכון החברתי מובילה לחברות כרייה גדולות יותר להוציא מרשותן נכסים הקשורים לפחם, והתנגדות חברתית לייצור פחם משאירה נכסי פחם מרוכזים יותר ויותר בקרב חברות המתמחות בייצור פחם, ולא קבוצות מגוונות. חברות שמתעסקות רק בפחם סובלות לרוב מאיכות אשראי ירודה וביקוש דועך בחלק מהשווקים.

לצד כל צמצום ההשקעות באנרגיות מזהמות, המבקרים והמקטרגים מציינים כי עדיין ישנה השקעה רבה מארה"ב ומאירופה בפחם תוצאות סין, שעדיין מפתחת תשתיות בהיקפים גדולים לתעשיית הדלקים המאובנים בחלקים רבים במזרח הרחוק כשהיא נהנית מתמיכת כספי המערב.

בכל מקרה פחם, אותו מאובן שחור שהניע את המהפכה התעשייתית ועדיין מתבססים עליו לייצור אנרגיה, הפך לסמל לזיהום בשל היותו מורכב ברובו מפחמן שנשרף ומזהם. המהפכה הירוקה של זמננו רואה בו את אחד האויבים הגדולים לסביבה ומספר גדל והולך של משקיעים מחפשים לברוח מהשקעות שגורמות לפליטות מכסות גבוהות של פחמן.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות