אקולוגיה וסביבה

הזיהום מפלסטיק מתקרב לנקודת האל חזור

מתחמי פסולת פיראטיים שנמצאו מתחמי פסולת פיראטיים בארץ

זיהום פלסטיק הוא בעיה גלובלית גדולה עד כדי כך שבקרוב אנחנו כבר לא נהיה מסוגלים להפוך את הנזקים הסביבתיים הבעייתיים שהוא גורם. הדרך היחידה להתמודד עם נזקי פסולת הפלסטיק היא אם נצמצם אותה באופן דראסטי.

אל המסקנה הנחרצת והמפחידה הזו הגיע צוות בינלאומי של מומחים משבדיה, נורבגיה וגרמניה. על פי הערכותיהם, רמת זיהום הפלסטיק על סף הגעה לנקודת על חזור מבחינת סביבת כדור הארץ. המומחים מזהירים מהצטברות של פסולת פלסטיק באזורים מסוימים שקרובות להביא לנזק בלתי הפיך לסביבה בשל העובדה שמדובר בחומר מזהם ובלתי מתכלה.

המומחים מעריכים כי כבר כעת אנחנו במצב אותו הם מגדירים "מצב זיהום פלסטיק רע מאוד אבל הפיך" ושאנחנו מתקרבים בצעדי ענק לעבר מצב בלתי הפיך. כבר במצב הנוכחי מדובר על שינויים במחזורי פחמן, שינויים בקרקעות של בתי גידול חקלאיים, משקעים ומערכות אקולוגיות מימיות; השפעות ביולוגיות המתרחשות יחד על מינים בסכנת הכחדה; רעילות אקולוגית; והשפעות חברתיות קשורות עליהן הרחבנו כאן באתר 'זצ'.

הבעיה המרכזית בפסולת פלסטיק היא לרוב בצורה של מיקרו-פלסטיק שאינה מתפרקת, וזו ממשיכה לחלחל בקצב מראשי ההרים לתהומות כדור הארץ ולמעמקי האוקיאנוסים. בני האדם ממשיכים להשליך עוד פלסטיק לעבר האוקיאנוסים והיבשה בקצב הולך וגובר.

כבר ב-2016 העריכו שבני אדם כל פני כדור הארץ משליכים בין 9 ל-23 מיליון טון של פסולת פלסטיק מדי שנה לנהרות, אגמים, ימים ואוקיאנוסים כשכמות זהה מושלכת ליבשת. כמות הזבל וזיהום העצומים ממילא האלה צפויים להכפיל עצמם עד 2025 אם רמות הזיהום הנוכחי ימשיכו ולא ייעשו איתם דבר, כך לפי המומחים.

"פלסטיק מוטמע עמוק בשימוש החברה שלנו והוא דולף החוצה לסביבה בכל מקום, גם במדינות עם תשתיות טובות להתמודדות עם פסולת", טען פרופסור מת'יו מקלאוד מאוניברסיטת שבדיה שהוא המחבר הראשי של המחקר. נכון לעכשיו הבעיה היא שהניסיונות הקיימים להפחית את רמות זיהום הפלסטיק ממיחזור עד לניקיונות אינם מסכימים אל מול עצימות הבעיה. ניקיונות פלסטיק פועלים במרכזי ערים במדינות מפותחות ואפילו אצלן ברגע שמתרחקים לעיירות וכפרים בפריפריה עם מעט תושבים אין פעולות ניקיון מקיפות באותה מידה, זאת ועוד – חייבים פרויקטים לניקוי הים והאוקיאנוסים מפסולת פלסטיק, משימה שכרגע נדמית כבלתי אפשרית לגבי מרבית הפסולת במימי כדור הארץ.

לאחרונה פורסם מחקר לפיו 55% מזיהום הפלסטיק בכדור הארץ מיוצר על ידי 20 חברות ענק. ואכן המומחים ממצילים לטפל בבעיית בפלסטיק במקור שלה, כלומר על החברה האנושית להפסיק להשתמש ולצרוך מוצרי פלסטיק חד פעמיים ולהשתמש רק בתחליפים ידידותיים יותר לסביבה. "העולם מקדם פתרונות טכנולוגיים למיחזור ולהסרת פלסטיק מהסביבה", אומרת המדענית הגרמניה מינה טקמן, "כצרכנים אנחנו מניחים שכאשר אנחנו מפרידים בצורה ראויה את פסולת הפלסטיק, כולה הולכת באופן פלאי למיחזור, אבל מבחינה טכנולוגית יש מגבלות רבות עדיין למיחזור פלסטיק, מדינות עם תשתיות איכותיות מייצאות פסולת פלסטיק למדינות עם תשתיות נחותות. למען הפחתת פליטות גזי חממה נדרשות פעולות דראסטיות, כמו להגביל את כמות הפלסטיק ההמוני שמייצרים כדי להעלות את הערך של פלסטיק ממוחזר וכן לאסור ייצוא של פסולת פלסטיק אלא אם זה למדינות עם טכנולוגיות מיחזור איכותית מספיק".

אסור לשכוח שריבוי פסולת הפלסטיק באוקיאנוסים מייצרת נזקים רבים גם לדגה ולחיים הימיים ולשוניות האלמוגים העדינות באזורים טרופיים בהם כבר סובלים מהשפעות שינויי האקלים. זאת בנוסף כמובן לנזקים סביבתיים להם גורמת פסולת פלסטיק מתבלה כמו שחרור כמויות גדולות של כימיקלים רעילים לסביבה ופגיעה ביצורים רבים נוספים. אם העולם לא יתעורר ויתחיל לטפל כראוי בבעייה זיהום הפלסטיק, כדור הארץ וכל השוכנים בו יפסידו בגדול.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות