אקולוגיה וסביבה

פוטין הירוק: רוסיה מתחילה להילחם בשינוי האקלים

ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה

 

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חתם שלשום (יום שישי) על חוק שיחייב עסקים לדווח על מכסות פליטת גזי חממה. הצעד הזה מתואר כצעד הראשון של רוסיה בנוגע לרגולציה בנושא פחמן וצעד גדל ראשון של רוסיה במאבק בשינוי האקלים.

רוסיה היא יצאנית נפט וגז גדולה, כולל למערב אירופה, ואף שהצטרפה וחתמה על הסכם פריז ב-2019 היו סקפטיים רבים שפקפקו בכוונות ממשלתה. אולם לפי החוק החדש עליו חתם פוטים, רוסיה מתכוונת לחתוך עד 2030 כ-70% ממכסות הפחמן שלה ולהחזירם לרמות של שנות ה-90 של המאה הקודמת. מומחים טוענים שעבור רוסיה זה אמור להיות קל ונוח יחסית להגיע ליעד הזה נוכח קריסת התעשיה של ברית המועצות עם פירוקה ב-1991.

החקיקה החדשה תחייב את החברות שפולטות הכי הרבה גזי חממה לדווח על מכסות הפחמן שלהן החל מינואר 2023 כאשר המידע הרלבנטי ייאסף על ידי גוף ממשלתי. ולדימיר בורמאטוב, יו"ר הוועדת הפרלמנטרית לאקולוגיה והגנת הסביבה, קרא לחקיקה כצעד ראשון לרגולציה על פחמן ברוסיה.

ולדימיר צ'ופרוב, דובר ארגון גרינפיס ברוסיה, בירך את החוק בלי התלהבות יתרה: "לא מדובר במאמץ כל כך אמביציוזי, אך בהשוואה למה שהיה לפני כן או יותר נכון לא היה, מדובר בחדשות טובות", מסר צ'ופרוב, "תוצג מערכת לחישוב מכסות גזי חממה, פחמן דו חמצני הופך נתון לרגולציה ותקנות ממשלתיות. מפתחים בשלב זה מערכת לחישוב מכסות ולהפחתה בפליטות. זהו תנאי מוקדם הכרחי ליצירת מערכת סחר בפליטות גזי חממה".

ארגונים סביבתיים המבקרים גם את רוסיה האשימו את רוסיה שהמטרות שלה לא מספיק אמביציוזיות. פוטין טען כי הטענות שרוסיה לא לוקחת ברצינות את נושא שינוי האקלים הם מיתוס, אך הזהיר מפני הסכנה שבדחיפה לניטראליות פחמן תהפוך לכלי של 'תחרות בלתי הוגנת'".

החקיקה החדשה קובעת כי הרגולציה על פליטות גזי חממה תוחל בהדרגה. הנושא נוגע במיוחד להכנסת דיווח חובה על פחמן, שגבייתו ושילובו יבוצעו על ידי מבנה כוח המאושר על ידי הממשלה.

מי שייאלצו לעמות בתקנות הרגולציה החדשה בשנים הקרובות הם המזהמים הגדולים, חברות אנרגיה שפולטות גזי חממה השוות ל-150 אלף טון של פחמן דו חמצני מדי שנה ומעלה. חברות אלה יצטרכו להתחיל למסור דיווחים של הפליטות שלהם החל ב-1 בינואר 2023. חברות שמייצרות פליטות של 50 אלף טון של פחמן דו חמצני בשנה ומעלה, יהיו כפופים לרגולציה החל מ-1 בינואר 2024 ושנה לאחר מכן כבר יחויבו במסירות דו"חות בעניין.

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות