אקולוגיה וסביבה

שינוי אקלים: חברות הנפט והגז בבעיה

תחנת כח מזהמת 76% מהפרויקטים המתוכננים להקמת תחנות כח חדשות בוטלו

 

מדענים צופים כי בשנים הקרובות תהיה עליה משמעותית בכמות התביעות נגד חברות דלקים מאובנים – כלומר פחם, דלק וגז טבעי – שמכילים כמות גדולה של פחמן. הצפי הזה אינו מפתיע והוא מתרחש בצל המאבק בשינוי האקלים ולאחר מספר פסיקות בבתי משפט במערב לאחרונה ובמיוחד פסיקה אחת בהולנד נגד חברת הדלק והגז ההולנדית-בריטית 'של' כאשר בית המשפט הכיר בכך שהחברה אחראית למכסות הפחמן שלה ושל הספקים שלה וחייב אותה להפחית את מכסות הפחמן שלה ב-45% עד לשנת 2030. את העתירה שהגישה ארגונים סביבתיים ו-17 אלף אזרחים הולנדים שהצטרפו לעותרים.

עד היום ברחבי העולם נספרו כ-1500 תביעות שונות לבתי המשפט בענייני אקלים. חלקן צלחו אבל מרביתן נדחו ונתקלו בבעיות בגזרת הראיות וההוכחות, אלא שמחקר חדש שפורסם בנייצ'ר קליימט צ'יינג' (Nature Climate Change) מצא כי עד היום רוב רובם של עורכי הדין כשלו בכך שלא עשו שימוש בראיות המדעיות העדכניות בנוגע להתחממות כדור הארץ, ומהסיבה הזו היו מעט תביעות פיצויים מוצלחות נגד מזהמים גדולים של הסביבה. המחקר הקיף 73 תביעות ב-14 ערכאות שיפוטיות שונות ומצא כי הממצאים והראיות שהוצגו בפני בתי המשפט היו ישנים ופיגרו מאוד אחרי המחקרים האחרונים והמעודכנים בסוגיית שינוי האקלים.

החוקרים טוענים כי כמות הראיות הקושרות בין אירועי מזג אוויר ספציפיים לבין מכסות פחמן כה מוצקות שזה אמור להפוך את התמונה – ארגונים סביבתיים שפועלים בעולם, כולל הגדולים והמשפיעים, מתכוונים להשתמש בראיות העדכניות לגבי שינוי האקלים על מנת להגיש תביעות בהיקף חסר תקדים – הן מבחינת כמות התביעות שיוגשו וכמות משרדי עורכי הדין שמתמחים בענייני סביבה והן מבחינת דרישה לפיצויים ולעמידה ביעדים לצמצום מכסות פחמן.

במהלך שני העשורים האחרונים מדענים ניסו להצביע על קשרים בין מזג אוויר קיצוני לבין שינוי האקלים שקשורים לפעילות בני אדם כמו ייצור אנרגיה ושימוש בתחבורה. לטווית הקשרים הזו קוראים "מדע הייחוס" בשפה האקדמית ומחקרים הלכו וחיזקו את הייחוס והזיקה בין שלושת הגורמים. כך למשל מדענים טוענים כי הצליחו להוכיח שגל החום באירופה בקיץ 2019 קשור לפעולות בני אדם.

מחקר שבוצע על הוריקאן סאנדי הקטלני שהיכה בין האיים הקאריביים לניו יורק ב-2012 הראה כי שינוי האקלים היה אחראי ל-13% מתוך 62 מיליארד דולר הפסדים שנגרמו מהאירוע. מחברי המחקר טוענים כי אם בתי המשפט יואילו לפתוח תיקים ולבחון מחדש את הראיות שנאספו, יהיה קל יותר להוכיח נזק ולעזור לתביעות פיצויים להצליח.

סופי מריאנאק, שעובדת בחברת עורכי הדין לענייני סביבה קלאיינט-ארת' (ClientEarth) אמרה לרשת BBC כי "ככל שהמדע מתקדם, הדירקטוריונים של חברות דלק מאובן (דלק, פחם, גז) צריכים להתכונן ליומם בבית המשפט, לענות לאישומים שהם האשמים בעליה באסונות טבע והפרעות ליציבות האקלים של כדור הארץ". היא הוסיפה כי "ככל שהטרנד הזה יימשך אנחנו נצטרך לראות את בתי המשפט עומדים בקצב העבודה של מדעני הייחוס, כך שפסקי הדין שלהם יעלו בקנה אחד עם הראיות המדעיות האחרונות."

מדעני האקלים משוכנעים כי הם בדרכם לעשות נגד חברות האנרגיה מה שעשו בעברת לחברת הטבק, כשהצליחו להוכיח קשר מדעי ישיר וברור בין עישון לבין סרטן ריאות, ובעקבות כך חייבו בתי המשפט את תעשיית הטבק לשלם פיצויים של מיליארדי דולרים בשנת 2001.

גם לגבי שינוי האקלים יש כבר סימנים חיוביים. בנוסף לפסיקת בית המשפט בהולנד נגד חברת של, גם בארה"ב, בגרמניה, בבריטניה ובמדינות נוספות בתי המשפט הולכים ונעשים קשובים יותר ביחסם לסוגית שינוי האקלים ולאיכות הסביבה.

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות