פלילי

עבריין אחד בשבוע: מלחמה ושלום, דומרני

שלום דומרני. הבוס של הדרום השתחרר

בשבוע שעבר דיברנו על מיכאל טנסקי, מחייה המאפיה הרוסית. כחלק ממבצע חבר מביא חבר היום נספר על אחד העבריינים היותר מפורסמים בישראל של ה-30 השנים האחרונות, האיש שהיה חברו העסקי של טנסקי – שלום דומרני, "הבוס" של הדרום.

בשנים האחרונות עלה שמו של דומרני לכותרות לעיתים תכופות בעקבות מספר מקרים בהם חייו ניצלו לאחר שניסו לחסלו. במשטרה ובעולם התחתון דומרני נחשב לאחד מראשי משפחות הפשע הגדולים בארץ. בשבוע שעבר, ב-4 באוקטובר, שוחרר מהכלא לאחר שריצה 6 וחצי שנות מאסר. מה הסיפור מאחורי האיש שהכניס את המשטרה לכוננות שיא בעת שחרורו וכיצד הצליח להקים נגדו אינספור אויבים מבית.

הפך חול לכסף

שלום דומרני נולד בשנת 1975 בעיר אשקלון להורים שעלו מאתיופיה. אחד הניואנסים המשעשעים בתולדות חייו הוא שאביו זכריה ניהל מרכז גמילה מסמים. בנו שלום כבר בגיל 19 נידון לחמש שנות מאסר לאחר שהעבריין ששלח נתפס עם כמות גדולה של הרואין.  במקום שירות צבאי נכנס דומרני למאסר הראשון (וממש לא האחרון) בחייו.

את הכסף הגדול התחיל לגלגל בשנת 2002 מיד עם שיחרורו מהכלא. יחד עם העבריין יגאל ז'אנו הוא הבין את הפוטנציאל במכירת חול מחולות אשקלון הרבים לקבלנים ברחבי הארץ ויחד הם גלגולו מאות מיליונים.  ואם נדייק, על פי המודיעין המשטרתי ארגונו של דומרני גלגל מחזור של מאה מיליון שקלים בשנה, בעוד שלמראית עין חשבונו בבנק היה במינוס קבוע – כדי לא לעורר חשד. כשנתיים לאחר שפתחו בעסקי מכירת החול, הסתכסך דומרני עם ז'אנו ובשנת 2004 הוא נרצח מפיצוץ מטען חבלה שהוטמן ברכבו באשקלון. למרות שלא נמצאו ראיות נגד דומרני, שיחה שהוקלטה בין השניים שנה בלבד לפני החיסול לא מותירה הרבה ספק:

דומרני: "יגאל, אני אגיע לכולם, הבנת? לכולם. כל מי שזומם לי רע, אני אגיע אליו. אתה מבין?,

ז'אנו: "שלום…"

דומרני: "כן?"

ז'אנו: "אל תאבד את הכבוד שהיה ביננו".

דומרני: "וואלק, אני לא מאבד כלום. אני כמעט איבדתי חיים, הבנת? אני לא מאבד שום דבר, אתה מבין?".

ז'אנו: "אל תאבד".

דומרני: "וואלה, לא מאבד כלום, אני רק אומר לך…".

ז'אנו: "הדרך עוד לפנינו".

דומרני: "וואלה, תאמין לי שאתה לא יודע עד כמה".

ז'אנו: "כן".

דומרני: "אתה לא יודע עד כמה יגאל".

ז'אנו: "אה, ככה זה נגמר, החברות ביננו?".

דומרני: "וואלה, כן, כן".

ז'אנו: "הבנתי".

איך זה נגמר בסוף כולם יודעים.

המשטרה על הזנב

במהלך השנים נגע כמעט בכל סוגי הפשיעה. בשנת 2009 נעצר דומרני באשמת חבלה חמורה וניסיון חטיפה של עבריין המזוהה עם משפחת אברג'יל ונידון ל-10 חודשי מאסר. באותה שנה נעצר שוב באשמת הלבנת הון בהיקף של מיליוני שקלים. בשנת 2011 נעצר דומרני יחד עם ריקו שירזי ועיזאת חאמד בחשד שתכננו לרצוח את פרנסואה אבוטבול, וכעבור חודש נעצר שוב בחשד לסחיטה באיומים של בעל עסק באשקלון. כעבור חודש בלבד נעצר עם 7 מאנשיו באשמה כי יצר מונופול בשוק גז הבישול באזור שדרות באמצעות אלימות וסחיטה באיומים.

כשנתיים לאחר מכן נעצר דומרני שוב באשמת סחיטה באיומים על רקע מערכת הבחירות המקומית בנתיבות. בכתב האישום נכתב כי איים והטיל אימה על הרב יעקב איפרגן ופעילים שתמכו במועמד אייל מסיקה לראשות העיר.
על פי המשטרה דומרני עוסק ברכישת נכסים מפשיטת רגל וכינוס נכסים, תוך ניצול מעמדו שגורם למתמודיים אחרים להימנע מלהשתתף במכרז.

שולח את חיים רביבו להגליה

אבל את הטייטל של אחד מבכירי העבריינים בישראל קיבל דומרני בין היתר גם בעקבות מעורבותו בסיפורים שקשורים במספר ידוענים בישראל. כך בשנת 2008 שימש כבורר בין חיים רביבו לאדם אחר, וגזר על רביבו קנס כספי וגלות של שנתיים מהארץ. סיפור שזכה לסיקור נרחב בכל כלי התקשורת בישראל, ובייחוד במדורי הרכילות.

ואם זה לא היה מספיק, הסנסציה הגדולה הגיעה בשנת 2011 כאשר הורשעה הזמרת מרגלית צנעני בסחיטה באיומים של אמרגנה דאז, הסוכן ואיש הטלוויזיה אסף אטדגי, לאחר שהפעילה גורמי פשע מאורגן, כולל את דומרני עצמו. דומרני אז הבטיח למרגול אישית בעניין אטדגי "הוא רועד ומשלשל מפחד, ולא יזוז מטר". לבסוף גם מהסיפור הזה הצליח דומרני לצאת, לאחר שלא נמצאו ראיות מספקות להשאירו במעצר.

הקרב מול האחים שלמה

את המאבק הכי מר מנהל בשנים האחרונות שלום דומרני נגד מי שהיה יד ימינו, בני שלמה, המכונה "המוח". בדומה לסיפור עם יגאל ז'אנו, עסק החולות היה זה שחיבר ולבסוף גם הפריד בין השניים. הכסף הגדול מהחול גרם לבני שלמה לצאת נגד הבוס. במאסר האחרון של דומרני, לתא לידו בכלא 'השרון' הוכנס לא אחר מאשר מיכאל מור, ראש ארגון הפשע בצפון. בין השניים נרקמו קשרי חברות של ממש.

"שלום ומיכאל הם כמו קואליציה", סיפר ר', מקורב לארגוני הפשיעה של בני שלמה ודומרני, למאור צור בחדשות 13. "אני לא חושב שראיתי חברות יותר גדולה מזו בעולם הפשע". מה שחיבר בין השניים בעיקר הייתה הבגידה, כאשר סגנו של מור, שמוליק הרוש, וסגנו של דומרני, שלמה, שכאמור ערק, חברו זה לזה, עזבו את הבוסים ופתחו ארגון משלהם. כל זה בעוד כל המעורבים מרצים מאסר. "רוב ראשי ארגוני הפשע נמצאים בכלא היום. הכלא לא עוצר את הפשע. הכלא בונה את הפשע פי עשרה", הוסיף ר'.

מתכוננים לסיבוב הבא?

בני שלמה השתחרר באוגוסט האחרון מהכלא. בשבוע שעבר, חודשיים לאחר מכן, שוחרר גם דומרני. ביחידה של משטרת מרחב לכיש לא הסתירו את החשש ממרחץ דמים וחיסולים ברחובות הדרום, בטח לאור זאת שכבר באפריל השנה חוסל חייל של דומרני בשם שני בוחבוט וכעבור ימים ספורים הגיעה הנקמה ברצח ארנון בושרי, בכיר בארגונו של שלמה.

"מה שקרה לפני שחרורם של שלמה ודומרני היה רק הפרומו. הולכת להיות פה מלחמת עולמות", אמר קצין במחוז הדרומי בראיון ל-mako לאחר השחרור של שלמה, "ברור לנו ששלמה מכין את התשתיות והחיילים שלו לחיסול של דומרני או בנו נינה (ניסים)".

כאמור דומרני כבר לא בכלא, והמציאות אליה הוא יוצא לאחר שש שנות מאסר מורכבת מאוד. בזמן שריצה את עונשו, השתלטו על חלק מעסקיו בני בריתו בעבר, האחים לביא, שהתחזקו מאוד בהיעדרו על פי הערכות של גרומים המעורים בנעשה. דומרני מצדו כרת בריתות חדשות עם עבריינים מכל הארץ, ולמרות התחזקותם של יריביו, המילה האחרונה שלו עדיין לא נאמרה.

האיש שניצל פעם אחר פעם מניסיונות חיסול ישירים, נבגד על ידי אנשיו הקרובים ביותר, עדיין חי, בועט ולמרות הצהרותיו ככל הנראה אינו מתכוון לפרוש. עם תמיכה מבית של בנו ניסים, "נינה" דומרני, המחוז הדרומי של המשטרה נכנס לכוננות גבוהה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות