כלכלה

הונאת הפונזי הגדולה בתולדות הוליווד – לאן נעלמו 650 מיליון דולר?

זאקרי הורביץ, או בשמו הבימתי זק אייברי, באחד מסרטיו האחרונים

עולם ההונאות ממשיך לייצר סיפורים מדהימים ומופלאים. עוד לא התאוששנו מנוכל הטינדר והנה עוד סיפור גדול: שחקן קולנוע הוליוודי הודה כי המציא וזייף עסקאות סרטים ברשתות נטפליקס ו-HBO במסגרת תכנית הונאה בגובה 650 מיליון דולר. התובעים טוענים כי מדובר בהונאת הפונזי הגדולה בתולדות הוליווד, תרמית בממדי ענק, והשחקן אף נידון ל-20 שנה לכלא.

זכארי הורביץ (35) הוא השחקן שמאחורי ההונאה העצומה ומעבר לשני עשורים במאסר הוא נדרש על ידי בית המשפט המחוזי להחזיר 230 מיליון דולר פיצויים ליותר מ-250 נעקצים, שחלקם חוו קריסה כלכלית. הורביץ אמר במשפטו כי הוא עשה "החלטות נוראיות ומוטעות" כאשר ניסה להיכנס לתעשיית הסרטים והביע צער על הכאב הגדול שגרם, כך לדבריו. עורכי דינו טענו להגנתו כי "הורביץ במצב נפשי לא טוב" והוסיפו כי "מצבו מחמיר עוד יותר כשמונעים ממנו לראות את ילדיו התאומים בני השנתיים גדלים".

השופט המחוזי מארק סקארסי, שניהל את המשפט, טען שנשגב מבינתו כיצד הורביץ ועורכי דינו לא הציעו שום הסבר להוצאות החריגות ויוצאות הדופן שנחשפו על ידי החוקרים הפדרליים, בהם: 706 אלף דולר על עיצוב פנים, 605 אלף דולר על מכוניות מרצדס ואאודי, 345 אלף דולר על סיבובים במטוס פרטי ויאכטה, 174 אלף דולר על שירותי ייעוץ פוליטי בלוס אנג'לס, 136 אלף דולר במועדוני לילה ובתי קזינו בלאס וגאס ו-6.9 מיליון דולר בתשלומי אשראי לחברת אמריקן אקספרס. "כל הכספים האלה הם הוצאות של כספים של אנשים אחרים שהרוויחו אותם בעבודה קשה", אמר השופט סקארסי שגזר על הורביץ את העונש המקסימלי הקבוע בחוק, בזמן שבני משפחתו של הורביץ התייפחו באולם בית המשפט.

הורביץ הופיע במספר קטעי אימה תחת השם זאק אייברי. הוא הודה באשמת הונאות אבטחה כבר באוקטובר האחרון, ותיאר כיצד זייף חוזי הפצה עם רשתות HBO ונטפליקס כדי להערים על המשקיעים שנתנו לו לא פחות 650 מיליון דולר. כך הצליח הורביץ להחזיק את הונאת הפונזי שלו חיה ומשגשגת במשך קרוב לשבע שנים, כשהוא משתמש בכסף שהוא לקח ממשקיעים כדי לשלם למשקיעים ישנים עם החזרים של 25%-45%. כאשר המזימה שלו קרסה הוא נותר בחובות של 230 מיליון דולר למשקיעים.

התובעים טוענים כי הוא השתמש בכספים האלה כדי לאמץ לעצמו חיי עושר ויוקרה, לרבות רכישת וילה מפוארת בבוורלי הילס בעלות של 5.7 מיליון דולר. למרות דישת בית המשפט שיחזיר קרוב לרבע מיליארד דולר, התובעים הודו כי "הסיכויים שהורביץ אי פעם ישיב את רוב הכסף שואפים לאפס". לכל היותר הם מצפים כי ישיב סכום זעום, תוך שהם טוענים כי מדובר בנוכל ואמן הונאה קר ומחושב מהסוג הגרוע ביותר שזייף את תחושת הצער והבעת החרטה שלו. "זה לא שההונאה שלו היתה חריגה מאורח חייו, אלא שקר שהיה מרכיב מרכזי בזהותו במשך שנים כעבריין מקצועני שממש טוב בכך", אמרו התובעים אלכסנדר שוואב ודייויד צ'או וחתמו: "אי אפשר להפריז בנזקים שהוא גרם לקרבנותיו, 250 משקיעים שונים שנעקצו".

שלושה מקרבנותיו של הורביץ דיברו בעת מתן גזר הדין. אחד מהם סקוט כהן, 52, אב לשני ילדים בני 6, תיאר כיצד פשט רגל בגלל העקיצות של הורביץ. "ההרס שחוויתי הוא מעבר למילים ואני חי על קצבאות מזון, הלוואות משפחתיות וכל הכנסה שאני מסוגל לייצר", אמר כהן וקרא להורביץ "עוד ברני מיידוף", על שם אותו משקיע ניו יורקי מפורסם שנכלא בגין הונאת הפונזי הגדולה בהיסטוריה בגובה 65 מיליארד דולר.

קורבן אחר שהחלים מסרטן ומנהל עסק קטן, סיפר כי לקח הלוואה כדי להשקיע בעסקי הסרטים של הורביץ: "הוא הוציא בחודש אחד מה שלקח לי 15 שנים של עבודה קשה להשיג", אמר הקורבן שנותר בעילום שם.

הורביץ החל ב-2014 לעקוץ את חבריו ואנשים שהכיר מקרוב בנוסף לזרים אותם ניצל במירמה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות