טכנולוגיה, עולם

החל ניסוי לחיסון נגד איידס בטכנולוגיה של חיסוני קורונה

משרדי מודרנה במסצ'וסטס

אחרי 40 שנה של האיידס בלי שנמצא לו חיסון, האם סופסוף האם יש תקווה חדשה וגדולה לנדבקים בנגיף HIV ולאנושות כולה?

ענקית התרופות מודרנה השיקה ניסויים בחיסונים נגד נגיף HIV, ניסויים אלה נשענים על אותה טכנולוגיה פורצת דרך MRNA שבה נעשה שימוש בחיסוני הקורונה של מודרנה ופייזר. 56 מתנדבים בריאים בגילאי 18-50 נרשמו לניסוי של ענקית הפארמה ויקבלו את החיסון הניסיוני.

למעשה, גורמים רשמיים אישרו כי המשתתפים הראשונים בניסוי כבר הוזרקו לפני מספר שבועות בינואר באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון  בעיר הבירה של ארה"ב וושינגטון די.סי. כזכור, עדיין אין שום תרופה שמרפאת מפני נגיף HIV, שתוקף תאים במערכת החיסונית ומחליש אותה, וזאת 40 שנה אחרי שהוא הופיע במערב.

אמנם הושגה התקדמות מדעית והטיפולים שניתנים (דוגמת הקוקטייל המפורסם) שיפרו לעין ארוך את חייהם של נדבקי הנגיף וכמו כן יש כדורים שמונעים הדבקה (פרפ) אבל חייבים ליטול אותם בתדירות יומיומיות, כך שהפתרונות הקיימים רחוקים מלהיות אידיאליים ואופטימליים.

מודרנה בוחנת כעת שתי זריקות שונות שצפויות להורות לתאים בגוף לייצר חלבון שנמצא על שטח של חלקיקי HIV, מה שאמור לאמן את המערכת החיסונים לזהות את החלבון הספציפי הזה ולייצר נוגדנים שינטרלו אותו ויגנו על הגוף מפני זנים שונים של הנגיף.

37.7 מיליון נשיא נגיף HIV חיים בעולם, לפי ארגון הבריאות העולמי. ישנם כ-1.2 מיליון אמריקאים נשאי נגיף HIV וכ-100 אלף בריטים. בישראל התגלו 10,791 מקרים של נשאי HIV וחולי איידס בשנים 1981-2020. לפי ארגון הבריאות העולמי, מדי שנה מתווספים כמיליון וחצי נשאי HIV חדשים ובשנה שעברה כ-700 אלף איש מתו ממחלות הקשורות לאיידס.

כעת יש תקווה כי הגיעו לפריצת דרך בנוגע למחלה שגבתה את חייהם של מיליונים בכל העולם וגרמה לבעיות קשות לכולם ובפרט לקהילה הגאה. דייויד דימרט, אימונולוגי מאוניברסיטת ג'ורג' וושינטון, אמר: "מגפת הקורונה הפגינה באמת את הצלחת החיסונים בטכנולוגיית mRNA  ולכן הדרך לאשר את הטכנולוגיה בשלב ניסוי קליני אל מול נגיף ה-HIV התרחשה בקצב מואץ".

מודרנה הודיעה כי היא מפתחת גם חיסונים בטכנולוגייה mRNA נגד שפעת עונתית, כמו גם חיסון בוסטר שנתי משולב נגד קורונה ושפעת.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות