טכנולוגיה

האם ענקיות הטכנולוגיה יתעלמו מחלקן בהתאבדות מלכת היופי?

צ'סלי קרייסט, מלכת היופי של ארה"ב ב-2019. התריעה על הבעיות אבל אף אחד לא הקשיב

טרגדיה גדולה בארה"ב. מיס ארה"ב 2019, הזוכה בתחרות היופי הלאומית לפני שנתיים וחצי, קפצה מבניין רב קומות בניו יורק אל מותה. זמן קצר לפני שקפצה אל מותה כתבה צ'סלי קרייסט בפוסט באינסטגרם: "הלוואי והיום הזה יביא לכם שלום ושלווה". קרייסט שהחזיקה בתואר של עורכת דין, היתה בת 30 בלבד במותה.

קרייסט נמצא מתה ב-7:15 בבוקר ביום ראשון השבוע מתחת לבניין אוריון היוקרתי בן 60 קומות הממוקם ברחוב 42, שם התגוררה בקומה התשיעית שממנהקפצה אל מותה בזמן שהיתה לבדה בדירה. המשפחה והחברים תיארו את קרייסט כאישה מלאת חום אהבה ונתינה שנאבקה למען צדק חברתי בתור עורכת דין וכמיס ארה"ב.

קרייסט הותירה מכתב בו ציינה כי ברצונה להשאיר את כל עזבונה לרשות אימה שבעצמה היתה מיס צפון קרוליינה בשנת 2002 ומועמדת בתחרות היופי הלאומית של ארה"ב.

ולמרות שקרייסט לא ציינה במפורט את הסיבה שגרמה לה להתאבד בגיל כה צעיר, רבים תהו איך זה יתכן שאישה כה מבריקה, יפה ומצליחה עם תואר של עורכת דין שגם עבדה קצת בתחנות טלוויזיה, שרבים התקנאו בה ובהצלחתה בחיים, פשוט מאסה בעולם הזה ובחרה לעזוב אותו.

רבים חושדים כי התאבדותה קשורה לעלבונות שספגה ברשתות החברתיות. ביום בריאות הנפש העולמי ב-2019, שהתקיים ממש אחרי זכייתה בתחרות היופי של ארה"ב, קרייסט דיברה נגד השלכות פייסבוק על מתחים נפשיים ואיך היא מתמודדת עימם, בין היתר באמצעות פגישות עם יועצת אישית, התנתקויות יזומות מהטלפון ושמירה על סדר יום קשוח שמוכתב מראש.

קרייסט שבה לדבר על הסוגיה הזו במספר ראיונות בשנים האחרונות, כולל בשנה שעברה כשציינה בראיון כי "טרולים ברשתות גורמים לי להרגיש זקנה ומכוערת". קרייסט אמרה: "המון פעמים נאלצתי למחוק תגובות ברשתות חברתיות של עלבונות ואימוג'י של פנים מקיאות ואנשים שכתבו שאני לא מספיק יפה כדי להיות מיס ארה"ב ושאני נראית כמו גבר".

האם צוקרברג ועמיתיו צריכים לתת את הדין על השלכות השימוש ברשתות החברתיות?

העיתונאית מורין קלאהאן כתבה טור חריף ב"ניו יורק פוסט" בו יצאה נגד מארק צוקרברג ופייסבוק ואינסטגרם במילים קשות. לדבריה "כשאישה צעירה מצליחה, מלכת יופי בעלת חינוך גבוה – מתאבדת בגלל ביריונות רשת, זה אומר שהגיע הזמן להתייחס לענקיות הטכנולוגיה כמו לענקיות הטבק – לקרוא בשמן, לבייש ולהשפיל אותן, לתבוע אותן ולעשות רגולציה למען בריאות הציבור".

קלאהאן שבה ומזכירה כי הצטברו מספיק עובדת ועדויות שמוכיחות כי הרשתות החברתיות עוצבו כדי להיות רעילות ולמשוך עניין. לדבריה, לא יתכן שנמשיך להתייחס להתאבדויות כמו לנזק צדדי סביר ומתקבל על הדעת כתוצאה משימוש ברשתות החברתיות. היא קוראת לקונגרס להתערב בנושא בדחיפות.

רק בספטמבר האחרון פרסם עיתון 'וול סטריט ג'ורנאל' כי פייסבוק עצמה ערכה מחקרים על השלכות השימוש ברשת החברתית, מה שכונה "מסמכי פייסבוק", וחלק גדול מהממצאים נגנזו כי הצביעו על בעיות שונות וסכנות פוטנציאליות הטמונות ברשתות החברתיות. למשל איך כל נערה שלישית מוטרדת יותר ממבנה גופה בגלל אינסטגרם וכיצד גלישה ברשתות תורמת רבות לדיכאונות ולחרדות. במסמכים של פייסבוק הצביעו על קשר בין כמות הזמן שנערות מבלות באינסטגרם לבין נטיות אובדניות, הפרעות אכילה, דיכאון וחרדות וכי מרביתן חשות מכורות ושונאות את מה שאינסטגרם עושה להן.

עדיין, כזכור, עד לפני מספר חודשים צוקרברג ועובדיו יזמו הקמת אינסטגרם לילדים בגיל 13 ומטה – יוזמה שנגנזה בצל ביקורת ציבורית רבה. צוקרברג אמר לקונגרס בשימוע במרץ 2021 כי "במחקרים שראינו, לשימוש ברשתות חברתיות כדי לתקשר עם אנשים אחרים עשויים  להיות יתרונות בתחום בריאות הנפש". בטור שלה, משווה קלאהאן את האימרה הזו של צוקרברג לטענות שהיו שגורות בעבר כי סיגריות מועילות לבריאות, שומרות על אנשים רזים והיו זמנים שאפילו רופאים עשו פרסומות לסיגריות, שכיום כזכור אסורות לשידור ולפרסום בכלל.

למרות שרבים מצביעים על הבעיה של ביריונות רשת, במיוחד כלפי ילדים וילדות שסופגים השפלות ועלבונות איומים, מה שמוביל לעיתים רבות לפגיעה עצמית ואף להתאבדויות, בפועל לא נעשה דבר מול ענקיות הטכנולוגיה שכוחן עצום ורב. אגב, צוקרברג מספיק חכם ומודע למציאות כדי להרחיד את ילדיו מהרשתות החברתיות.

הנקודה המרכזית היא שכמו שחברות הטבק עיצבו מוצרים ממכרים שמזיקים לבריאות, האם יש להתייחס כיום לענקיות הטכנולוגיה באותם אמצעים? הרי גם המוצרים שלהן ממכרים ויש מספיק הוכחות ועדויות עד כמה הם עלולים להיות מזיקים לבריאות. בזמן שנערים מתבגרים באמריקה בילו כבר ב-2019 בין 7 ל-9 שעות בממוצע יומי מול מסכים, נשאלת השאלה: האם ראשי הרשתות החברתיות צריכים לקחת אחריות להשלכות הנרחבות של הפלאטפורמות שלהן על החברה?

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות