טכנולוגיה

אובייקט מוזר בחלל מטריף את האסטרונומים

תצפית חריגה בחלל

לא בכל יום נרשם גילוי שמשאיר את האסטרונומים המומים וטוענים כי נתקלו בתופעה מסוימת בפעם הראשונה, אבל זה מה שקורה בימים אלה – אובייקט מסתורי שנמצא במרחק 4,000 שנות אור מכדור הארץ חריג בנוף החלל וכל מה שמדעני החלל הכירו. יש כבר השערות כי מדובר בכוכב ניוטרקון או בננס לבן (כשליבת הכוכבים קורסת לתוך עצמה) בעל שדה מגנטי עוצמתי ביותר שמוכר גם תחת השם 'מגנטאר'

אז מה מאפיין את אותו אובייקט מוזר ומרתק , בזמן שהוא ממשיך לנוע ולהסתובב לו בחלל? הוא שולח בכל 20 דק' קרני קרינה שנמשכות דקה שלמה – כלומר שלוש פעמים בכל שעה – אז הוא הופך לאחד האובייקטים הכי בהירים בשמי הלילה. תצפיות של אסטרונומים הראו את האובייקט משחרר דחף עצום של אנרגיה.

ד"ר נטשה הרלי-ווקר, אסטרופיזיקאית מגוף מחקר אסטרונומי היושב באוסטרליה ונקרא ICRAR, הובילה קבוצת חוקרים שאחראים לגילוי המרתק. החוקרים מיפו גלי רדיו ביקום כשנתקלו ב'מגנטאר'. "האובייקט הזה הופיע ונעלם למשל כמה שעות במהלך התצפיות שלנו", סיפרה הרלי-ווקר, "זה היה לחלוטין בלתי צפוי, זה היה מוזר ומבהיל קצת עבור אסטרונומים מכיוון שלא קיים שום דבר מוכר בשמיים שפועל ככה, והקטע שהאובייקט די קרוב אלינו – 4,000 שנות אור בלבד מאיתנו, זה בחצר האחורית של הגלקסיה שלנו".

הסטודנט שגילה את האובייקט הוא טיירון או'דוהרטי, כשהוא משתמש בטלסקטופ משוכלל. הוא, הרלי-ווקר ושאר החוקרים הצביעו על כך כי ברמה התאורטית זה נראה כמו גוף של כוכב ניוטרון שמסתובב לאט, אבל כולם הודו כי לא ציפו להיתקל באחד כזה במציאות וגם לא ציפו שהוא יהבהב ויאיר עם אור כה גדול.

לדברי הרלי-ווקר: "הדבר המרתק הוא המרת האנרגיה המגנטית לגלי רדיו ביעילות רבה כל כך".

בכל מקרה, אובייקטים שנדלקים ונכבדים ביקום אינם דבר חדש, אולם הייחודיות במקרה של 'מגנטאר' היא הידלקותו למשך דקה באור חזק ואז היעלמותו למשך 20 דקות ובעל שדה מגנטי שנראה חזק מאוד. יהיה מעניין לעקוב אחרי תגלית החלל החדשה והנתונים שהיא תספק, והאם אכן מדובר כפי שהמומחים חושדים בשובל של כוכב גדול שמת והשרידים שהוא משאיר מאחור.

צילום: ICRAR נטשה הרלי-ווקר
שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות