כללי

הסוף מתקרב? שופט ביטל חוק חובת עטיית המסכות בניו יורק

מסכות בניו יורק

בישראל מרבית הציבור נכנע בקלות לחובת המסכות ומאמין שהן יותר מסייעות ממזיקות, אבל ברחבי העולם המסכות הפכו לעניין פוליטי שנוי במחלוקת, ובעיקר בארה"ב, שם המסכות הפכו לסמל במאבק לחירות.

דווקא במדינת ניו יורק, המחמירה ביותר מבחינת הגבלות קורונה – שימוש בדרכון ירוק, חובת מסכות וכו' – שופט בבית משפט העליון היושב בלונג איילנד ביטל את תקנת חובת המסכות אמש (יום שני), שבוע לפני שתוקפה של התקנה ממילא היה אמור לפקוע.

השופט פסק כי מושלת ניו יורק חרגה מסמכויותיה בכך שכפתה תקנת חיוב מסכות במקומות סגורים, ולטענת השופט תקנה כזו חייבת להיות מאושרת בידי בית המחוקקים של המדינה.

השופט תומאס ראדמייקר פסק כי בשנה האחרונה נבלם כוחו של בית המחוקקים ויכולתו לחסום צווי חירום של המושל, דוגמת תקנת המסכות, תחת ההכרזה על תקנות לשעת חירום. העניין הוא כזה: לדמוקרטים שמובילים את חובת המסכות ויתר המגבלות יש רוב בבתי הנבחרים בניו יורק, אז יתכן מאוד כי הם יחוקקו חובת מסכות.

מדובר במכה שלישית תוך שבועיים שמנחיתים בתי המשפט בארה"ב על מימשל ביידן ועל תומכי ההגבלות הדראקוניות בארה"ב: לפני כשבועיים בית המשפט העליון פסל את חוק חובת החיסונים בעסקים פרטיים עם יותר מ-100 עובדים – חוק שקידם המימשל והתברר כלא חוקתי, ובשבוע שעבר ופט בטקסס דחה ניסיון של ביידן לחייב עובדים פדרליים להיות מחוסנים נגד קורונה.

אבל הפוליטרוקים של ניו יורק לא הרימו ידיים. המושלת קייתי הוכול הדמוקרטית נשבעה להשיב מלחמה נגד החלטת בית המשפט להסיר את חובת המסכות. "אנחנו לא מסכימים באופן נחרץ עם החלטה זו ואנחנו מחפשים כל דרך אפשרית להפוך אותה באופן מיידי", אמרה המושלת העריצה שמשוכנעת שהמסכות מצילות את האנושות.

בכל מקרה, למרות פסיקת השופט גופים בירוקרטיים מסרבים לשחרר ולהקל – כך למשל משרד החינוך של ניו יורק מתעקב להמשיך לחייב ילדים לעטות מסכות בבתי הספר וחלק מבתי הספר אמרו כי בכוונתם להמשיך לחייב את הילדים ללבוש מסכות.

בניו יורק כ-20 מיליון תושבים ודרישות המדינה הן חבישת מסכות בבתי ספר, תחבורה ציבורית וכל מקום ציבורי סגור, בדומה לישראל ומרבית העולם המערבי שמתחבא מאחורי מטפחות הפנים המזהמות. הוכול הכריזה מצב חירום ב-26 בנובמבר, אחרי שארגון הבריאות העולמי הכריז על וריאנט האומיקרון כמקור לדאגה. מקרי הקורונה בניו יורק כמו ברוב ארה"ב רשמו זינוק בשבועות האחרונים אבל עכשיו הם במגמת ירידה.

בכלל במדינות שונות ברחבי ארה"ב ישנם מספר תיקים משפטיים שמתנהלים בנוגע לתקנות הקורונה ודרישה להסירן בטענה כי אינן חוקתיות. תקנות הקורונה הפכו לעניין פוליטי בארה"ב, ואמנם יש גם קולות שהולכים ומתגברים מצד השמאל הפרוגרסיבי נגד משטר הקורונה, כולם מבינים כי ההתנגדות נגד מה שנראה לרבים כהפיכה משטרית לא מוצדקת משרת את דונלד טראמפ.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות