מדיה

ג'ו רוגאן – האיש והפודקאסט שמשגעים את ממסד הקורונה

ג'ו רוגאן. עם 40 מיליון האזנות לפרק גם הגדולים מתחילים לפחד

"270 רופאים דורשים מספוטיפיי להסיר את פרקי הפודקאסט של ג'ו רוגאן". כך זעקו הכותרות בתקשורת המיינסטרים בשבוע שעבר: בגרדיאן, ברולינג סטון, בפורבס, בניו יורק פוסט ועוד כלי תקשורת רבים מובילים נרשמה כותרת דומה, שמזכירה כי 270 רופאים דורשים להסיר את תכנית הרשת הפופולארית ביותר מתוך הטענה שרוגאן נותן במה ל"קונספירטורים" שמפיצים אצלו במשך שעות "פייק ניוז" ו"קונספירציות" ש"הופרכו".

הם קראו לשרת הסטרימינג הפופולארי ליישם מדיניות נגד הפצת מידע כוזב וציינו כי "לרוגאן יש היסטוריה מדאיגה של שידור מידע כוזב בנוגע למגפת הקורונה".

אתמול הסתבר כי רוב גדול מבין 270 החותמים על מכתב הדרישה לספוטיפיי הם בכלל לא רופאים. מתוך 270 החתומים על המכתב מתברר כי 82 אנשים הם באמת רופאים מוסמכים הזו ועוד רבים בעלי השכלה והתמחויות שונות אך כאלה שאינם עוסקים בפועל ברפואה ובטיפול בחולים. בכל מקרה, ג'ו רוגאן הפך לאחת הדמויות המרתקות ביותר בארה"ב ובכלל בעולם בעידן הקורונה בשנה האחרונה. אמרתם שנוי במחלוקת אמרתם רוגאן. אין עוד דמות תקשורתית פופולארית כמוהו בעולם שיצאה נגד הממסד בזמן הקורונה, שנתנה פתחון פה ובמה לאנשים שהממסד לא אוהב, מוקיא, מצנזר ורודף. 

כותרות נגד ג'ו רוגאן
חלק מכלי התקשורת שפרסמו כותרות וכתבות על מכתב הדרישה להסיר את פרקי הפודקאסט של ג'ו רוגאן | צילום מסך

 

רוגאן נותן במה לכלל הדעות, ואירח גם מומחים מטעם הממסד, כאלה שהבהירו אצלו בתכנית שעדיין יותר מסוכנות השלכות של הידבקות בקורונה מהשלכות אפשריות של נטילת חיסונים, אבל התכניות הכי מואזנות ופופולאריות שלו הן אלה בהן הוא מארח דמויות שנויות במחלוקות, כמו ד"ר רוברט מאלון, וירולוג ואימונולוג שצונזר ברשתות החברתיות הגדולות ושאפילו משרד הבריאות הישראלי יצא בקמפיין נגדו, וד"ר איוון מקאלו, מדען ורופא בכיר שדעותיו מאתגרות גם הן את הממסד ומעלות תהיות רבות על כל ההתנהלות בזמן הקורונה.

פרקי הפודקאסט של רוגאן עם ד"ר מלון וד"ר מקאלו הגיע ל-40 ו-50 מיליון האזנות, כאשר ההערכה מדברת על כ-11 מיליון האזנות לפרק ממוצע שלו. לשם השוואה CNN בפריים טיים מגיעים ל-800-900 אלף צופים, MSNBC מגיעה בשיא ל-2.2 מיליון צופים. רוגאן מאיים את התקשורת הממסדית והיא תוקפת אותו. עיתונים, ערוצים ותחנות לועגים לרוגאן כי אינו רופא, אבל הוא אדם אינטליגנטי ומעמיק שלא פוחד להציג את הקו האנטי ממשלתי, כמו למשל התהיות של ד"ר מאלון כיצד בישראל של פייזר יש הרבה יותר קורונה מאשר בשטחים הסמוכים ברשות הפלסטינית (ועוד תהיות ועניינים שעלו במסגרת שלוש שעות של התכנית). או כשאירח את כוכב הפוטבול ארון רוג'רס ושניהם היללו את התרופה אייברמקטין ונטלו אותה כדי להחלים מקורונה.

דעתן אך מכיל וסבלני, מבריק וכיף לשמוע אותו

רוגאן בן ה-54 הוא במקור קומיקאי, שחקן, מגיש טלוויזיה ושדר צבע של תחרויות אמנויות הלחימה במסגרת UFC, אבל לשיא תהילתו הגיע בזכות הפודקאסט שלו THE JOE ROGAN EXPERIENCE שהוקם לפני כ-12 שנה בדצמבר 2009.

אחרי עידן של שפצורים והתאמות, באוגוסט 2010 רוגאן עבר מיתוג מחדש ונכנס לרשימת 100 הפודקאסטים הכי מואזנים באייטיונס. הוא אירח מגוון אורחים מכל התחומים כפי שהוא מקפיד לעשות עד היום. כבר ב-2015 היו יותר מ-11 מיליון הורדות לפודקאסט שלו והפופולאריות שלו המשיכה לגדול באופן כמעט אקספוננציאלי. לפני שנה וחצי חתם רוגאן חוזה רב שנתי עם ספוטיפיי שמוערך ב-100 מיליון דולר, אחד הגדולים בהיסטוריה של תחום, ובתמורה הוא העניק בלעדיות לחברת הסטרימינג השבדית, חוץ מקטעי היילייטס שאפשר למצוא ביוטיוב.

מה סוד ההצלחה של רוגאן? הוא בחור מבריק ורגוע, דעתן אך גם מכיל וסבלני, שכיף לשמוע אותו. הוא מעניין, כלומר נותן במה לדעות אנטי ממסדיות. בעבר הצהיר על תמיכתו הפוליטית בברני סנדרס, אבל בשנים האחרונות הפך לפופולארי מאוד בקרב תומכי טראמפ ורפובליקנים לא ממסדיים, כאשר הביע פעמים רבות עמדו שתואמות את עמדותיהם ודעותיהם והעלה שאלות שמאתגרות את הממסד.

לכן זה היה ממש לא מפתיע כאשר בגופי התקשורת הגדולים פורסמו כותרות וידיעות על אותם ה"רופאים", שבסוף התברר שמרביתם אינם רופאים, שדורשים מספוטיפיי להסיר את הפודקאסט של רוגאן, מפני ש"רוגאן חזר באופן קבוע על הפצת טענות כוזבות בפודקאסט שלו ועורר חוסר אמון במדע וברפואה. לא מדובר רק בדאגה מדעית ורפואית אלא עניין סוציולוגי בעל השלכות הרסניות וספוטיפיי אחראית בכל שהיא מאפשרת לפעילות שלו לשגשג בפלאטרפורמה שלה".

השאלה הגדולה שנותרה על כנה היא האם בעידן שלנו נכון להשתיק אנשי תקשורת, יריבים פוליטיים, אידיאולוגים וגם מדענים בעלי דעות שונות או שמא יש לקיים דיון פתוח, בו כל צד רשאי להביע את דעתו. ומדוע מי שמשוכנע שהאמת לצידו כל כך לחוץ להשתיק מי שחושב אחרת במקום להפריך את דבריו? למה לדרוש צנזורה כללית וכוללת במקום לפרט ולהפריך טענות ספציפיות? מדוע אסור לאתגר נראטיב כושל ולא משכנע? האם זו אינה דיקטטורות מחשבות חדשה?

אין אף איש תקשורת שהבהיר יותר את הסוגיות והתהיות האלה בשנתיים האחרונות מאשר ג'ו רוגאן, האיש שמרתיח את ממסד הקורונה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות