כלכלה

כמו הבנק למסחר, רק להיפך: העניקו 150 מיליון יורו בטעות ללקוחות

בנק סנטאנדר. טעות של חצי מיליארד שקלים

בדרך כלל הבנקים הם יעד אהוב למתקפות של הציבור – על הכסף הרב שהם גובים ועושים מעמלות ושירותים וההון העצום שממנו הם נהנים בתור המקום בו הציבור מחזיק את הכספים והחסכונות שלו. אבל הנה מקרה הפוך של בנק "נדיב", אולי יותר נכון – טעות שגרמה לאותו בנק להעניק תשלומים ללקוחות ועסקים בגובה של 155 מיליון יורו (יותר מחצי מיליארד ₪).

זהו בנק סנטאנדר הספרדי, שמחפש כעת לאושש ולהשיב לחיקו את הסכום אחרי שבטעות העביר כספי מזומן ערב חג המולד לרבבות לקוחותיו. למעשה, כ-75 אלף אנשים ועסקים שהיו אמורים לקבל מענק חד פעמי ומשכורות מידי כ-2,000 חברות בחשבונות בבנק סנטאנדר, אך בשל טעות, באג, סכומי הכסף שולמו לכל אחד מהם פעמיים, כאשר התשלום השני הגיע ישירות ממאגרי הרזרבות של הבנק עצמו.

הבעיה המרכזית של בנק סנטאנדר בניסיון להשיב לעצמו את הכספים שחילק בטעות שהוא שלח את הכסף לנמענים המשתייכים לבנקים אחרים, דוגמת HSBC, ברקלייס, NATWEST ואחרים. למרות שהבנקים האחרים מסוגלים לחזיר כספים ששולמו בטעות לחשבונות הלקוחות, החשש הוא שרבים מהלקוחות כבר השתמשו בכספים ובזבזו אותם. גורם באחד הבנקים חשף כי אם ישיב את הכספים שהועברו בטעות, הדבר עלול לגרור חלק מהלקוחות לאוברדראפט. בשל הסיבות האלה, מומחים מעריכים כי סנטאנדר יתקשה לקבל חזרה את הכספים שהעביר בטעות ושהפכו לבונוס מפנק לחג המולד עבור לקוחות רבים.

בכל מקרה, חברת התשלומים PAY UK שמנהלת את מערכות התשלום המרכזיות בבריטניה, דנה עם ראשי בנק סנטאנדר מה ניתן לעשות, כאשר נציגי הבנק הספרדי נואשים להשיב את הכספים ועושים מאמצים להפעיל קשרים וחוקים כדי להחזירם, כאשר הם יודעים שהם עלולים לשלם על הפאדיחה היקרה הזו במשרותיהם.

"אנחנו מצטערים שבשל בעיות טכניות חלק מהתשלומים מלקוחות תאגידיים הועברו פעמיים לאלה שקיבלו אותם", נאמר מדובר בנק סנטאנדר שהודה בטעות, "אף אחד מלקוחותינו לא נושל מכספיו כתוצאה מהטעות ואנחנו נוקטים במספר צעדים שנועדו להחזיר העברות כסף כפולות בהתאם להליכים מקובלים בתעשייה". לטענת הדובר, התשלומים הכפולים נבעו כתוצאה מבעייה בלוחות זמנים שתוקנו עד מהרה.

לבנק סנטאנדר שהמטה שלו יושב בבוסטון, יש כ-14 מיליון לקוחות ברחבי העולם והוא נחשב לבנק מוביל שנוהג לפרסם באירועים גדולים, לרבות אירועי ספורט ותרבות מרכזיים. בחודש מאי האחרון הבנק נאלץ להתנצל על תקלה פתאומית שמנעה מהלקוחות אפשרות לבצע תשלומים במשך יממה שלמה ובאוגוסט 2020 ארעה תקלה נוספת שמנעה מלקוחותיו לגשת לחשבונות האונליין שלהם.

בקיצור, הלך הרבה כסף לבנק סנטאנדר אבל לא פחות מזה – המוניטין ושמו הטוב של הבנק ניזוקו לא פחות.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות