כלכלה

לא רק קטאר: מאיפה מגיעים המיליארדים לעזה?

שוטר פלסטיני בעזה. חוגגים על הכסף הזר מאז 2007

הקהילה הבינלאומית שלחה בשנים האחרונות כספי סיוע בגובה מיליארד דולרים לרצועת עזה המיועדים עבור יותר משני מיליון פלסטינים שחיים בשטח שבשליטת חמאס ומיועד להקל על האזרחים לאור המצור של ישראל ומצרים מאז השתלטות חמאס על הרצועה ב-2007.

מדיניות ממשלות ישראל האחרונות כולל הגבלות על חופש המסחר והתנועה מתוך טענה כי החמאס מנצל אותן לחיזוק יכולותיו ומטרותיו הצביאות. מהצד השני ביקורות בארץ ובעיקר בעולם על מדיניות זו היא כי מדובר בענישה קולקטיבית של אזרחים שלא פשעו. רק מה לעשות – מאז 2008 מדי כמה זמן יש סבבי לחימה בין חמאס לישראל – מעמוד ענן דרך צוק איתן ועד שומר חומות במאי האחרון, לפני שבעה חודשים.

ישראל מנסה לפקח מקרוב אחר הכסף בניסיון לוודא שהוא מגיע לידיים אזרחיות ולא נופל לידי חמאס שעושה בו שימוש למטרות טרור, אבל זו משימה בלתי אפשרית, וגם שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן הודה בקיץ האחרון כי אי אפשר לוודא שכספי הסיוע לרצועה לא משמשים גם להתחמשות חמאס. ממשלות זרות ממשיכות לשלוח כספים לרצועה במטרה מוצהרת לתמוך בבתי ספר, בתי חולים ותשתיות, אלא שהחמאס הוא הבוס בשטח שאחראי לחלוקת המשאבים ולמדיניות הכלכלית.

סוכנות הידיעות AP פרסמה פירוט של הסיוע הבינלאומי שהוענק לרצועת עזה בעשור האחרון:

בין 2014 ל-2020, סוכנויות האו"ם השונות העבירו 4.5 מיליארד דולר לעזה, כולל 600 מיליון דולר בשנת 2020 בלבד. מעל 80% מכספי מימון העלה הועברו באמצעות אונר"א – סוכנות האו"ם לפליטים פלסטינים, שמהווים כ-75% מאוכלוסיית עזה. כ-280 אלף ילדים בעזה הולכים לבתי ספר שמנוהלים על ידי אונר"א שמספקת גם שירותי בריאות ומזון.

קטאר כידוע גם היא העבירה מאז 2012 כסף רב לרצועת עזה – 1.3 מיליארד דולר שיועדו למטרות בניה, שירותי בריאות וחקלאות, משכורות ממשלת החמאס וסעד למשפחות נזקקות. כספי הסיוע הקטארי כוללים 360 מיליון דולר שקטאר התחייבה להעניק לחמאס בינואר 2021 ועוד 500 מיליון דולר נוספים שקטאר התחייבה להעניק לאחר מבצע שומר חומות במאי האחרון.

בנוסף, ארה"ב הוציאה 5.5 מיליון דולר השנה לרצועת עזה שנועדו לסייע לנזילות הכספית וגם לספק סיוע בבריאות ורווחה, זאת בנוסף ל-90 מיליון דולר שמימשל ביידן העניק לפעולו אונר"א בעזה ובגדה המערבית/יהודה ושומרון.

גרמניה ומדינות אירופה נוספות יוציאו כ-70 מיליון יורו על פרויקטים של מים בעזה השנה, בנוסף לתרומות מדינות אלה לאונר"א.

ומה קורה אצל השכנות של עזה? ישראל נותנת 10,000 אשרות עבודה וכניסה לישראת לתושבי עזה שעוברים בדיקות ביטחוניות קפדניות הקפדה על כך שאין להם קשר לחמאס. מצרים התחייבה אחרי סבב הלחימה האחרון במאי להעניק 500 מיליון דולר כספי סיוע לעזה, אולם לא ברור כמה מהכסף הועבר ואיך הוא מחולק. מה שכן, מצרים שלחה צוותים מומחי בבניה בקיץ האחרון. במקביל הרשות הפלסטינית טוענת כי תשקיע 1.7 מיליארד דולר בעזה השנה, בעיקר למטרת תשלום משכורות של רבבות עובדי השירות הציבורי שהפסיקו לעבודה כשחמאס עלה לשלטון בשנת 2007.

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות