מדיה

המרוץ למיליון: המודל הכלכלי החינמי של הגרדיאן מנצח

חזית מערכת הגארדיין בלונדון

יותר ויותר כלי תקשורת גדולים בעולם מפעילים חומת תשלום. גם בישראל לא חסר – מאתר עיתון הארץ ודה מרקר, דרך גלובס ועד YNET+ – כלי תקשורת ישראלים אימצו מודלים של גביית תשלום תמורת צריכת תוכן באתרים – כמו ניו יורק טיימס, דה אתלטיק ועוד אתרים גדולים מכל העולם.

דווקא בעידן הזה, מעניין לראות את ההצלחה של המודל המנוגד – מודל התומכים הדיגיטליים – של אתר עיתון הגרדיאן שחוגג בימים מאלה מעל מיליון משתמשים רשומים בדיגיטל.

הגרדיאן נחשב לעיתון בריטי איכותי עם נטיה מובהקת שמאלה, מזוהה עם הלייבור ומקדם אג'נדה של מאבק בשינוי אקלים וסוציאליזם/סוציאל-דמוקרטיה. אתר הגרדיאן רשם זינוק של 13% במנויים דיגיטליים מארה"ב ואוסטרליה בהשוואה לשנה שעברה.

בסך הכל תוך שלוש שנים אתר הגרדיאן הגביר את התמיכה הדיגיטלית הקבועה והמחזורית שלו ב-87%. צמיחה מרשימה. נכון לסוף נובמבר 2021, הגרדיאן דיווח על 1,000,035 הרשמות בדיגיטל, שמתחלקות לשתי קבוצות: 419,541 מנויים דיגיטליים המשלמים באופן קבוע ו-580,494 תורמים מקוראים שאוהבים את התכנים. התורמים מתפזרים על פני 180 מדינות ברחבי העולם. תרומות חד פעמיות מקוראים? היו 476,006 כאלה ב-12 החודשים שנחתמו בנובמבר.

הגרדיאן הוא אמנם עיתון בריטי אבל קצת יותר מ-50% מהתרומות והתמיכה שלו וגם המנויים מתגוררים מחוץ לבריטניה, מרביתם ממעוזות השמאל בארה"ב, אוסטרליה והאיחוד האירופי. הצמיחה הבולטת ביותר היא באוסטרליה, בה "גרדיאן אוסטרליה" הפך לאתר החדשות החמישי הכי פופולארי במדינה, עם קהל של יותר מ-7 מיליון גולשים במדינה. גם בארה"ב בה לגרדיאן יש שלוחה מזה עשור, יש תשואה מרשימה ו-30% מהקהל שנחשף לגרדיאן מגיעים מאמריקה.

מופע של עוצמה ואיכות שמעיד על קשר מיוחד עם הקוראים

אז המודל הכלכלי האחר, ההתנדבותי, בו בחרה גרדיאן משתלם בזכות כותבים איכותיים ותכנים ייחודיים שמדברים לקהלים מסוימים וכמובן חשיפות עיתונאיות גדולות כמו פריוקט פנדורה או החשיפה האצומה של פעילות NSO ותוכנת פגסוס, כחלק מהצוות הבינלאומי של אמנסטיאינטרנשיונל. ההכנסות הבינלאומיות של אתר העיתון צמחו ב-26% לשנתון של 20/21 ומהוות כעת מעל 30% מסך ההכנסות של המו"ל הבריטי, לעומת 25% בלבד מעוגת ההכנסות בשנה שעברה.

"שש שנים אחרי שביקשנו לראשונים מקוראים לתרום כלכלית כדי לתמוך בעיתונות של הגרדיאן, האסטרטגיה הוכיחה עצמה כהצלחה מבריקה", כך טענה בהתלהבות קתרין ויינר, העורכת הראשית של גרדיאן ניוז&מדיה, והוסיפה, "זוהי עדות לקשר העמוק שיש לנו עם הקוראים שכל כך רבים מהם בחרו לתמוך בנו בלי החיוב של חומת תשלום". ויינר הוסיפה עריצה לאתרים בתשלום בסוף דבריה: "תודה לקוראי הגרדיאן בכל העולם שעזרתם לנו לשמור על עיתונות פתוחה וזמינה לכולם, לא רק לאלה שיכולים להרשות לעצמם".

למו"ל של עיתון הגרדיאן במהדורת פרינט יש 114,251 מנויים כולל גם את השבועון גרדיאן וויקלי והמגזין אובזרבר. אם מחשבים את כל התרומות בדיגיטל ומנויי העיתון וקוניו, בסך הכל בשנה האחרונה כ-1.6 מיליון אנשים תמכו בגרדיאן. בכירי הגרדיאן רואים בהגעה למספרים האלה תצוגה של עוצמה ואיכות והוכחה לחיבור מיוחד עם קוראים שצמאים לתוכן איכותי בעידן בו נעשה קשה יותר ויותר להשיג אותו בלי לשלם דמי מנוי.

מאחורי המודל העיסקי של הגרדיאן עומדת הכוונה להראות כי הבעלות של הגרדיאן הוא לא מו"ל מיליארדר בעל אינטרס אלא קבוצת קוראים חוזרים ומנויים שתורמים בתמורה לתכנים שהם מסכימים להם כמעין קהילה ענקית, וכל הרווחים של החברה מנוקזים רק למטרת שיפור איכות ההפקה של העיתונות העצמאית.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות