טכנולוגיה

מסמך פנימי חושף: כך קוראת טיקטוק את המחשבות שלך

אפליקציית טיקטוק

לאלגוריתם של טיקטוק יש ארבע מטרות מרכזיות: ערך משתמש, ערך משתמש ארוך טווח, ערך יוצר תוכן וערך הפלטפורמה. 'בנק המטרות' של הרשת החברתית הפופולארית, נחשפו ב'ניו יורק טיימס' בידי העיתונאי בן סמית' ומסייעים להסביר כיצד הפכה טיקטוק לאפליקציית שיתוף הסרטונים המובילה בעולם, שראשיה בנו מוצר מוצלח מבדר ובהחלט ממכר.

"טיקטוק אלגו 101" הוא המסמך שנחשף. מדובר בממסמך שייצרו צוות ההנדסה של טיטוק בבייג'ינג. דוברת החברה הילארי מקווייד אישרה כי המסמך אותנטי והסבירה כי הוא נועד להבהיר כיצד האלרוגיתם של טיקטוק עובד עבור עובדי החברה שלא מתמחים בצד הטכני.

מעיון במסמך מתגלה רמת פירוט חדשה ותקדימית לגבי אופן הפעולה של טיקטוק. הוא מספק הצצה הן לבסיס המתמטי שעליה מתבססת החברה והן מבט לתוך הבנת החברה על הטבע האנושי – הנטיה שלנו להשתעמם, הרגישות שלנו לרמזים תרבותיים – דברים שעוזרים להסביר מדוע להמונים, בעיקר לצעירים, כל כך קשה להתנתק מהאפליקציה ולעזוב אותה למשך דקות ושעות בצד.

אחת הטענות המרכזיות של גורמים במערב נגד טיקטוק היא ההבדל המוחלט בין אופן הפעולה והאלגוריתמים שלה בין הפעילות של החברה בסין לעומת הדרך בה היא פועלת בשאר העולם, ובעיקר בעולם המערבי. מומחי טכנולוגיה וחברה סבורים כי זו דרכה של סין לנוון את המערב ולדרדר אותו מבפנים, בזמן שבתוך סין האפליקציה פועלת בצורה שונה לחלוטין ותחת כללי צנזורה נוקשים מאוד שמגבילים את התוכן והאופן אליו נחשפים צעירים.

ואכן, עניין מרכזי במסמך שנחשף ב'ניו יורק טיימס' נוגע לקשר של טיקטוק עם חברת האם הסינית "בייטדאנס", וזאת בזמן שמחלקת המסחר בממשל האמריקאי הנוכחי דנה בשאלה האם טיקטוק מהווה סיכון אבטחה בארה"ב. גורמים במימשל טראמפ טענו כי החברה הסינית אוספת מידע פרטי על מיליארד משתמשיה בכל העולם והתריעו על כך אף באיום לחסום את האפליקציה בארה"ב. כעת נראה אם במימשל ביידן יש גישה דומה או סלחנית יותר לאפליקציה הפופולארית.

היתרון היחסי הגדול של טיקטוק על המתחרות

היתרון היחסי של טיקטוק על רשתות חברתיות אחרות זה שהיא משמשת יותר ככלי בידור, שעשוע ודאחקות מאשר כלי לקשר בין חברים. יתרון נוסף הוא הקלות הרבה שהאפליקציה מאפשרת לאנשים ליצור סרטוניים, כשהיא מציעה מוסיקת רקע לריקודים, יצירת ממים ועוד פיתוחים טכנולוגים שהפכה יצירה ליותר זמינה ומתוחכמת. אבל היתרון הכי גדול הוא כנראה בפיתוח הבינה האנושית והאלגוריתמים של החברה, שהם מצוינים בקריאת ההעדפות של המשתמשים שעוקבים אחרי יצרני תוכן. טיקטוק מזהה בקלות ובאמנות את ההעדפה והמשיכה המינית של המשתמשים, הנטיה הפוליטית שלהם, חיבתם לסלבס מסוג מסוים ויש הטוענים כי היא אפילו יודעת יותר טוב על המיניות והתשוקות של משתמשיה משהם בעצמם יודעים.

מותר ואף ראוי לטעון כי כל האפליקציות הגדולות ובעיקר הרשתות החברתיות הגדולות עושות שימוש מתוחכם מאוד בבינה מלאכותית ונעזרות בו כדי לקלוע לטעם ולהעדפות של המשתמשים לפי לייקים, תגובות, תיוגים והאשטאגים. אולם נדמה כי טיקטוק לקחה את כל זה לרמה חדשה: דיווח בוול סטריט ג'ורנאל מלפני שבועות בודדים חשף כי טיקטוק מתבססת על כמות הזמן שהיוצרים שלה, ויש מקרים בהם הדבר עלול להוביל לתכנים שמעודדים התאבדות ופגיעה עצמית, בעיות שבחברת טיקטוק טוענים כי הם פועלים לשפרם ולמחוק תכנים שעומדים בניגוד לכללי השימוש באפליקציה.

במסמך הסודי שחשף באנונימיות אחד מעובדי החברה לניו יורק טיימס, נראה כיצד טיקטוק מסוגלת לדחוף משתמשים לתוכן עצוב וקודר שעלול להוביל לפגיעה עצמית. מטרת החברה על פי המסמך היא אחת – להגדיל את כמות המשתמשים היומית. היא בוחנת שני מדדים חושבים – 'חזרתיות' – מידת החזרה של המשתמש ו"זמן שימוש" באפליקציה ובכל תוכן אליו נחשף משתמש.  אז כן, המסמך מאשר במידה לא מעטה כי האלגוריתמים של טיקטוק עלולים להוות במקרים מסוימים סכנה חברתית. היא מספקת לאנשים את מה שהם מכורים אליו, וכאמור המצב רגיש וחמור ביוחד בהתחשב בכמות הילדים והנוער שמשתמשים בטיקטוק והפכו למכורים אליה.

וכאמור, מה שלא פחות מטריד מהבעיות האלה היא העובדה כי בניגוד להצהרות עבר שקריות של החברה, מהמסך עולה כי יש קשר ישיר והדוק בין טיקטוק העולמית לחברת האם הסינית שלה בייטדאנס. ממשל טראמפ ניסה לאלץ את בייטדאנס למכור את טיקטוק לידי ענקית התקשורת האמריקאית אוראקל, מהלך שהסינים הפסיקו עם חילופי השלטון. כעת מימשל ביידן יצטרך להכריע אם גם בעיניו טיקטוק אכן מהווה סכנה לביטחון הלאומי של ארה"ב או לא.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות