טכנולוגיה

אחרי הסינים: הטיל הרוסי שמפחיד את המערב

נשיא רוסיה פוטין על רקע שיגור של טיל

אחרי שסין פיתחה וניסתה בתקופה האחרונה אמצעי נשק התקפיים מתקדמים טכנולוגית שתופסים את סוכנויות המודיעין של המערב נדהמים מבוהלים ולא מוכנים, כעת הגיע תורה של רוסיה לעשות צעדים דומים. אתמול (שבת) הודיעה רוסיה כי היא השיקה פרויקט ייצור סדרתי של טיל קטלני מדגם 'זיקרון' – טיל על קולי שמיועד להתחמק מכל מערכות ההגנה המערביות הקיימות. הטיל מוגדר על ידי הרוסים כ"בלתי ניתן לעצירה" ומהירותו עשויה להגיע עד כמעט 11 אלף קמ"ש (9 מאך).

הצעד האחרון של מוסקבה מתרחש על רקע התגברות המתיחות בין רוסיה לארה"ב ולמערב וחששות כי פוטין עומד לפלוש שוב לאוקראינה לאור ריכוז כוחות רבים מהצבא סמוך לגבול. לפי סוכנות הידיעות הרוסית TASS תהליך הייצור של הטיל החדש הואץ וזורז לפני סיום שלב הניסויים באופן רשמי.

הטילים הרוסים החדישים מיוצרים במתקן סודי בראוטונובו, סמוך למוסקבה. הטיל הרב שימושי שמיועד להשמיד מטרות בים וביבשה במרחק של עד יותר מאלף ק"מ, נוסה בהצלחה בשיגור למטרה קרקעית שנערך לחופי ים ברנטס ב-19 ביולי האחרון, ולאחרונה התקיים ניסוי מוצלח בטיל העל קולי הזה כששוגר ממשחתת בים הלבן לפני 10 ימים (18 בנובמבר). חודש לפני כן טיל ה'זירקון' שוגר מצוללת בפעם הראשונה.

"ייצור סדרתי של טילי זירקון יצא לדדרל במתקן משינוסטרוינייה, למרות שהניסויים בו יימשכו", צוטט גורם רוסי. לפי הדיווחים, נשיא רוסיה פוטין דרש להציב את סוללת הטילים החדשה לרשות הצי הרוסי עד לתחילת 2022 ובשיחות סגורות טען פוטין כי "ליכולות הטיל הזה אין מקבילה בכל העולם". יחד עם זאת, ברוסיה טענו כי הניסויים של שיגורי טילים מצוללות יחודשו רק בשנים 2024-2025.

בכל אופן, ברוסיה מזהירים כי טילי הזירקון הם הנשק החדש של פוטין שמסוגל למחוק ערים אמריקאיות שלמות במקרה של עימות גרעיני. בתוך כך, סגן יו"ר הקרמלין יורי בוריסוב טען בחודש שעבר כי רוסיה מקדימה את המערב בפיתוח טילים על קוליים ומתכוונת לשמור על היתרון שלה.

קארן דונפריד, בכירה במזכירות המדינה האמריקאית, הביעה ביום שישי האחרון את דאגת מימשל ביידן מ"ריכוז כוחות צבאים גדולים ולא שגרתיים סמוך לגבול עם אוקראינה". נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי טוען שמוסקבה מתכננת להעיף אותו מהשלטון.

שרי החוץ של מדינות נאט"ו ייפגשו בשבוע הקרובה לדון באפשרויות שעומדות לרשותן נוכח האיום הרוסי, שהלך והתעצם בצל משבר הפליטים בין בלארוס לפולין, אוקראינה וליטא. בנוסף, מדינות מערב אירופה וגרמניה בראשן חוששות כי רוסיה תפגע באספקת הגז לאירופה החיונית לחימום בחודשי החורף.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות