אקולוגיה וסביבה

ההודים מצאו פתרון לזיהום בניו דלהי – הגבלות וסגר

זיהום האוויר בניו דלהי. כבר לא עוד סתם יום של חול

רמת זיהום האוויר בניו דלהי שוברת שיאים והאובך הכבד השורר בבירת הודו בשבועות האחרונות מאז חגיגות החג הלאומי 'דיוואלי' גורם לרשויות להטיל מגבלות חמורות על האוכלוסיה במטרה לשמור על בריאות הציבור.

בין ההגבלות שעליהן הודיעו עד כה הרושיות: סגירת כל בתי הספר והמכללות לזמן בלתי מוגבל, עד שתרד רמת זיהום האוויר ותצא הודעה חדשה. בנוסף לכך הופסקו כל עבודות הבניה עד ל-21 בנובמבר לפחות, כאשר שני תחומי בניה הוחרגו מהתקנות החדשות – עבודות תשתית שקשורות לתחבורה ועבודות שקשורות לפרויקטים של ביטחון והגנה. בנוסף, ניו דלהי הודיעה כי רק ל-5 מתוך 11 תחנות הכוח מבוססות הפחם בניו דלהי יורשה להמשיך לפעול.

 

מדד איכות האוויר מבוסס על מדידות של חומר חלקיקי, פליטת פחמן דו חמצני, דו תחמוצת החנקן והגופרית ועוד גורמי זיהום. על פי המדידות בניו דלהי, רמת הזיהום כה גדולה עד שחלקיקי חומר מזהמים עלולות לסתום ריאות של אנשים. רמת הזיהום בניו דלהי מוגדרת כ'חמורה' והיא גבוהה בהרבה מהנורמה שנקבעה על ידי ארגון הבריאות העולמי WHO. על פי המדד המקובל רמת הזיהום שם עמדה אתמול (יום שלישי) באזור 400 ובפרבר אחד בשום נואידה אף הגיע ל-500. כדי לקבל מושג עד כמה הזיהום רב: לפי מדד איכות האוויר המקובל AQI – בין 0 ל-50 נחשב ל'טוב', בין 51 ל-100 נחשב 'מספק' ומעבר לכך זו רמת זיהום לא טובה עד חמורה ומסוכנת.

הסיבות לכך שדלהי היא עיר הבירה המזוהמת בעולם

אמנם הרשויות הודיעו רשמית על סגירת בתי ספר אתמול, אבל חלק מבתי הספר כבר נסגרו מיוזמתם בשבוע שעבר בשל רמת הזיהום וממשלת דלהי העלתה בשבוע האחרון את האפשרות לסגר אקלימי כולל במטרה לשפר את איכות האוויר בזמן שעננות כבדה של אובך מכסים את פני העיר המונה כ-20 מיליון תושבים.

מדוע דלהי היא עיר הבירה המזוהמת בעולם? שילוב של מספר גורמים – פליטות מזהמות ממפעלים תעשייתיים ומכלי רכב, שריפות יזומות, אבק שאופייני לאזור ודפוסי מזג אוויר בעייתיים. ב-BBC מציינים כי במיוחד בחודשי החורף האוויר בדלהי הופך למזוהם על גבול הרעיל כתוצאה משריפת יבולים באזורים הסמוכים שמחוץ לבירת הודו. בנוסף לכך, במהלך פסטיבל חג הדיוואלי לאחרונה נעשה שימוש רב בזיקוקים. העובדה שכמעט ואין רוחות חזקות גורמת לכליאת האוויר המזוהם באטמוספירה נמוכה.

תושבי דלהי אמנם מורגלים מדי חורף לאובך האפרורי ולריח האבק. רבים מהם חשים צריבות בעיניים, אף סתום, סתימת ריאות ותופעות נוספות שגורמות לקשיי נשימה וחולי שמוביל לעליה חדה במקרי האשפוז בבתי חולים. רק המיעוט בר המזל מקרב אוכלוסיית הודו העניה מסוגל להרשות לעצמו להצטייד במטהרי אוויר יקרים.

מומחי אקלים טוענים כי נדרשים צעדים דראסטיים ושיטתיים יותר כדי להתמודד עם זיהום האוויר בדלהי ולהביא לניקוי יעיל ורב שיחזיק מעמד באופן ממושך ועקבי, והם מנסים להפעיל לחץ על מנהיגי הודו לשנות מדיניות כך שגם בחורף הבא, ובזה שאחריו, לא יחזרו אותן מראות קשים שגורמים נזק רב לבריאות הציבור ולחיים מתפקדים.

 

 

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות