משפטי

בלי קלטות מדובר בחפץ שאין לו הופכין

עד המדינה ניר חפץ. למה בעצם הוא יותר אמין מנתניהו?

עדותו של ניר חפץ הולכת להיות מרתקת. "דרמטית", כינה אותה הפרשן המשפטי של חדשות 12, גיא פלג. לגבי התכנים שיהיו בה אין ספקות – הפיקנטריה תחגוג. תרשו לי להמר שבקלטות, שעליהן אי אפשר יהיה לערער, יהיו המון שרה ויאיר והרבה פחות ביבי. זה טוב לטראפיק ולרייטינג, אבל לא בטוח לגבי התרומה במישור המשפטי, שם הנאשם הוא האב בנימין ולא האישה והבן.

לפני הכל, עם כל הכבוד לפיקנטריה וללחץ שתנסה התביעה להפעיל דרכו על נתניהו, התפקיד של ניר חפץ במשפט הזה הוא להוכיח את הפעולות שעשה ראש הממשלה כדי לעזור או ללחוץ על שאול אלוביץ', על מנת לקבל את מבוקשו לכאורה – שליטה בוואלה תמורת הנחות רגולטוריות לבזק.

חפץ היה שם, בסביבת נתניהו, והוא יספר על מה ששמע וראה. איך כתב פלג? שהוא "צפוי לפורר את קווי ההגנה העתידיים של נתניהו". השאלה אם זה באמת נכון. על הקלטות, כאמור, לא יהיו ערעורים, אבל אם היה בהן משהו שהוא אקדח מעשן, קשה להאמין שנתניהו היה ממשיך להילחם על חפותו אלא מנסה לסגור עסקה עם עונש מקל.

משם נעבור לדברים שחפץ ראה או שמע ואין להם תמיכה. כמו למשל מסרים שהעביר בין אלוביץ' לנתניהו ולהיפך, כפי שנחשף בתקשורת בימים שלפני העדות. איזה ביסוס יש לדברים האלה? האם הכחשות של נתניהו ואלוביץ', עם כל הבעייתיות שלהן, באמת נחותות מגירסה של איש שהחליף כל כך הרבה נאמנויות בעשור האחרון, שגם הוא כבר לא בטוח את מי הוא מייצג.

נתניהו וחפץ בימים טובים יותר | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

יותר מזה, בתחילת הדרך חפץ לא שש לשתף פעולה עם המשטרה. רק אחרי שהוכרע על ידי הפרעושים בחדר המעצר ובעזרת תרגיל חקירה שנוי במחלוקת שעוד יתברר, הוא קיבל מעמד של עד מדינה, חסינות מכל הדברים הלא כשרים לכאורה שבהם היה מעורב, והופ לפתע הוא האורים והתומים של המשטרה והפרקליטות.

אם התביעה רוצה שדבריו של חפץ יהיו מהימנים גם בעיני השופטים, המילה שלו לא תספיק. מסמך, הקלטה או אישור של הדברים על ידי עד המדינה השני, הבעייתי גם מהרבה בחינות אחרות, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה פילבר. כן, אותו סוקר וגרופי של נתניהו ברשתות, הוא זה שיצטרך להביא את האישור לכך שהפעולות והדרישות אכן נערכו והועברו. איך אומרים על מצב כזה? שיהיה להם בהצלחה.

אז עדות חפץ תהיה אולי מאוד פיקנטית, כמו שהבטיח פלג על סמך הדלפות הפרקליטות והכותרות יהדהדו יום אחרי יום. אבל בסופו של דבר, כדי לדעת אם מבחינה משפטית דבריו הם גירסה פרטית שלו או עובדה מאומת, נצטרך לחכות. כי לא משנה כמה אתם שונאים או לא מאמינים למילה שיוצאת לנתניהו מהפה, האמינות של ניר חפץ, שהספקות לגביה נזרעו עוד בתל שוקת ב-1984, אינה שונה ממנה באופן מהותי.

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות