אקולוגיה וסביבה

טירוף הקניות של נובמבר: אולי חוסכים, בטוח מזהמים

ברבורים מנסים לאכול שקית נילון. הזיהום בעקבות חגיגת הקניות צפוי להיות אדיר

שופינג IL, יום הרווקים, בלאק פריידיי וסייבר מנדיי – הם אסון לא רק לחשבון הבנק שלכם אלא גם לכדור הארץ. עוד בקושי סיימנו עם ועידת האקלים המפונפנת בגלאזגו עם המוני הטיסות הפרטיות והמיותרות, הינהנו בראש כששמענו את גרתה בוכה על אובדן כדור הארץ, לימדנו את הילדים שלנו שאשפה מפרידים והופ, הגיע נובמבר, ואנחנו מגהצים את כרטיסי האשראי כדי לרכוש עוד קצת פלסטיק, נייר, גאדג'טים חשמליים ואופנה מהירה, שמזהמת את הסביבה שלנו בדרכים שאנחנו בכלל לא יכולים לתאר. רוצים באמת להציל את כדור הארץ? אולי תשקלו לא לקחת חלק השנה בחגיגת הקניות המטורפת הזאת.

טוב לעסקים – רע לסביבה

חודש נובמבר הוא חודש הקניות הגדול, שהתחיל למעשה כיום אחד, בלאק פריידי, יום שישי של השבוע הרביעי בחודש נובמבר שפותח את עונת השופינג בארצות הברית, בין חג ההודיה לחג המולד. מאחר וכולנו רוצים להיות אמריקה, צצו להם במהלך החודש עוד ועוד ימי קניות מיוחדים וממש לאחרונה גם ישראל הצטרפה לחגיגות בתמיכה מאסיבית של חברת גוגל, והכל מתוך מטרה להרים קצת לעסקים המקומיים שסובלים אל מול היבוא המהיר והזול.

על פי הערכות של דואר ישראל יגיעו לארץ כ-15 מיליון חבילות מחו"ל, רובן מאמזון, נקסט, אסוס, אלי-אקספרס ושיין. משקל החבילות צפוי לעמוד על כ- 5,000 טונות. גם חברת כרטיסי האשראי כאל צופה כי הישראלים יוציאו בחגי הקניות של נובמבר 2021 כ-1.8 מיליארד שקל. ועל מה הולך כל הכסף הזה? מוצרים לבית, רהיטים, כלים, מצעים, שטיחים, חלקי חילוף, מוצרי חשמל, גדאג'טים, צעצועים לילדים וכמובן ביגוד והנעלה.

הפסולת האלקטרונית היא רק חלק מתוצר הלוואי של חגיגת הקניות המאסיבית בחודש נובמבר. אנחנו קונים טלפונים חדשים, טאבלטים או מחשבים ניידים וזורקים את הישנים למזבלה. גם אם טרחתם לבדוק כי המוצר החשמלי הישן שלכם מגיע אל מזבלה אלקטרונית, הרי שאותם מוצרים מדליפים חומרים רעילים לאדמה ולמים כמו עופרת. גם החולצה החמודה שהזמנתם משיין בוודאי לא עשויה מכותנה אורגנית, אלא מבד מיקרופייבר שמצריך שימוש בפלסטיק, שמזהם את העולם. שלא לדבר על המכונות המזהמות עצמן שבעזרתן מייצרים את החולצה.

האפשרות לקבל משלוח מארצות הברית או מסין בתוך ימים ספורים קורץ מאוד לצרכן הישראלי. אבל לדרך המהירה הזאת יש מחיר – והוא לא רק בדולרים. שילוח מהיר יוצר נזק סביבתי גדול יותר – שינוע באמצעות משאיות, טיסות ושוב משאיות.

כל הזמנה בדואר ומה שלא תזמינו יגיע עטוף בפלסטיק מרשרש, עם תוויות, בקופסת נייר ובעוד קופסה ותוויות ומדבקות ועוד קצת פלסטיק ואולי אפילו נייר פצפצים שהוא לא באמת נייר אלא עוד פלסטיק. תכפילו את זה ב-15 מיליון חבילות רק בישראל ותבינו מה הנזק הסביבתי שעושה החגיגה הזאת ואת גודל הצרה שאנחנו נמצאים בה.

אם בכל זאת מדגדג לכם בין האצבעות לגרד את כרטיס האשראי נסו להפוך את הקנייה שלכם לסביבתית יותר. קנו בחנות ליד הבית או בקניון העירוני, תקנו באמת מה שאתם צריכים והכי חשוב – נסו לעשות את זה הכי כחול לבן – ולא מתוך פטריוטיות, אלא מתוך התחשבות בסביבה ודאגה לכדור הארץ.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות