טכנולוגיה

צביעות אירופית: מטילים "אמברגו", אבל ממשיכים לעזור לסינים

ספינה של הצי הסיני

תחקיר יוצא דופן של ערוץ השידור הגרמני הציבורי ARD בשיתוף העיתון 'די ולט' חשף בשבת האחרונה כיצד ספינות מלחמה סיניות משתמשות במנועים שנבנו או פותחו בידי יצרנים גרמניים. שתי החברות בלב התחקיר הן MTU מהעיר פרידריכסהאפן בגרמניה והסניף הצרפתי של חברת בת של פולקסווגאן בשם MAN.

שתי החברות טענו כי מאז ומעולם צייתו לתקנות הייצוא ופעלו בשקיפות ציבורית לגבי מעורבותן בסיוע לצבא סין, ואכן ניתן למצוא פירוט על משלוחי המנועים של חברת MTU לסין באתר של מכון שטוקהולם למחקר שלום בינלאומי (SIPRI), שם נמצא מידע על עסקאות נשק וחימוש. לפי הדברים שפורסמו באתר של המכון השבדי, ניתן לראות כי MTU שימשה ספקית קבועה של מנועים עבור משחתות טילים מסוג 'לויאנג 3' באמצעות מפעל ייצור מורשה שפעל בסין עד שנת 2020 לפחות. בנוסף, החברה סיפקה מנועים לצוללות סיניות מדגם 'סונג'.

כאשר פנו התחקירנים הגרמנים למטה חברת MTU, החברה ענתה כי היא "הפסיקה לחלוטין לספק מנועים עבור ספינות" והוסיפה כי "החברה לא חתמה חוזים עם משרד ההגנה הסיני וצבא סין".

ובכל זאת, אתר 'דויטשה ולה' מזכיר כי בתחקיר דווח על הקמת מיזם משותף בסין ב-2010 כאשר יו"ר חברה סינית בשם 'טוגנום' אישר משלוחים של מנועים ימיים עבור הצי הסיני ומשמר החופים שלו". בנוסף, בשנת 2002 נמסר מחברת בת של MAN הצרפתית על משלוח של מנועי 6PA שיועד עבור דור חדש של ספינות מלחמה, כאשר החברה פעלה תחת רישיון בסין.

התחום האפור הביזיוני

איך זה קורה? כמו בתחום הנחרב והמפוקפק של עסקאות נשק, גם כאן הטכנולוגיות הדו-שימושיות או הרב-שימושיות נופלות תחת "התחום האפור". בכל הקשור לרישיון ייצוא, ובמקביל האמבארגו על נשק של האיחוד האירופי, מדובר באקט הצהרתי בלבד נטול כל שיניים ואפשרויות אכיפה אמיתיות. אחרי טבח הסטודנטים שמחו בעד חופש ודמוקרטיה בכיכר טיאנאנמן בבייג'ינג' ב-1989, האיחוד האירופי הודיע כי הוא מטיל איסור מכירת נשק לסין, אולם היו בו חורים ומגבלות לטכנולוגיות מתוחכמות שמוגדרות ליותר משימוש אחד. כך חברות יכלו לעקוף את האיסור – לייצר מנועים בגרמניה ובכל מדינה אחרת באיחוד האירופי ולהתחמק מהגבלות וביקורות על הייצוא שלהן בזכות מעמדן ושימוש בטכנולוגיה דו-שימושית.

"היות שחרם הנישוק של האיחוד האירופי על סין לא הוחלט באופן פורמלי בהתאם להסכמים אירופים, חלק מהייצוא של מנועי ספינות עשוי להיות מותר לשימוש הצי הסיני", הסביר בתחקיר ששודר בערוץ ARD סבסטיאן רוסנר, עורך דין מקלן התומך בייצוא. הוא הוסיף כי "אם רוצים לשנות זאת, האיחוד האירופי חייב או לתקן את 'תקנת השימוש הכפול' או להטיל אמברגו נשק באופן רשמי".

בינתיים צבא סין ממשיך להתעצם ולהפוך לאגרסיבי יותר ולאיים על טאייוון, הונג קונג, יפן ומדינות רבות נוספות במזרח הרחוק. הצי הסיני שפועל לחיזוק האחיזה בים סין הדרומי ובטריטוריות שנמצאות במחלוקת בינלאומית, הזמין השנה משחתות נוספות מדגם 'לויאנג 3', ספינות המצוידות בטילי שיוט וטילי קרקע-אוויר. זאת בנוסף לספינת המלחמה 'קאיפנג'  שהוזמה לציון חגיגות 100 שנה להקמת המפלגה הקומוניסטית השלטת בסין.

זאת מעבר למחלוקות ומתיחויות רבות נוספות שהולכות ונערמות בין סין לבין ארה"ב ואירופה והקשחת היחס של הסינים כלפי מדינות המערב. בתוך כך, אתמול דווח ב'מוסד הצי האמריקני' USNI כי סין בנתה דגמים של נושאות מטוסים אמריקאים ומשחתות במדבר מרוחק כדי להתאמן נגדן, ועדויות לכך הובאו בצילומי לווין של חברת 'מקסר' MAXAR.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות