פלילי

עבריין אחד בשבוע: שומי איסקוב – אימת הקריות

שומי איסקוב ובנו פאר

במוצאי שבת האחרון, ה-30 לאוקטובר, חוסלו שומי (פנחס) איסקוב, ראש המאפיה הקווקזית באזור חיפה והצפון, ובנו פאר. צרור יריות כמעט מטווח אפס לכיוון רכבם של השניים, שבדיוק חנה בבניין המגורים ברחוב זבולון, בקרית מוצקין הספיק. אנשים שהיו במקום סיפרו על מחזה קורע לב. אב ובנו מאבדים את החיים יחד, האמא והסבתא עומדות מסביב וקוראות קריאות שבר. ללוויה של השניים הגיעו יותר מאלף איש – דבר שלא אפיין בכירים אחרים בעולם הפשע.

השבוע ננסה לנבור מעט בעברו של שומי איסקוב, להבין כיצד הגיע למעמד אליו הגיע, ומה גרם בסופו של דבר לרצח המתוכנן הזה, על רקע ההצהרות של איסקוב עצמו על כך שעזב את עולם הפשע.

התלמיד של צ'ינה

איסקוב נולד בברית המועצות ב-1968. כשהיה בן 7 עלתה משפחתו ארצה והתיישבה בקריית ביאליק. במשך עשור, עד שירותו הצבאי, הצליח איסקוב לשמור על פרופיל נמוך, אבל תקף ופצע חייל באמצעות נשקו. העונש היה מינימלי – הורדת דרגה וארבעה חודשי מאסר על תנאי – דבר שאיסקוב יהפוך בעתיד להתמחות שלו.

לאחר השחרור מצה"ל חצה איסקוב באופן רשמי את הקווים, והצטרף לצבא של ארז 'צ'ינה' מיכאלי, מי שנחשב לראש המאפיה הקווקזית בשנות ה-80 ותחילת שנות ה-90. שומי ואחי הצעיר שלום, עשו את דרכם אט אט במעלה הארגון של צ'ינה, ובתחילת שנות ה-90, כשהאחרון החליט לפרוש מעולם הפשע, הועברה שרביט ההנהגה לתלמידו המצטיין – שומי איסקוב.

סוף שנות ה-90 היו שנות השיא עבור האחים איסקוב. פתאום שמם התחיל להופיע בדן"חות המשטרה ואפילו מהדורות החדשות. דמי חסות, שליטה בעסקי הימורים ברחבי הצפון, באולמות בינגו ומכונות מזל בפיצוציות, שגלגלו עשרות מיליוני שקלים בשנה, נקשרו לשמם. הכסף כמובן זרם והאחים לא טרחו להסתיר זאת. הם אימצו לעצמם אורח חיים ראוותני ועברו לגור בדירות פאר בשכונות נחשבות.

עדים נעלמים

את הפרסום הגדול כעבריין בכיר קיבל איסקוב בשנת 2001, כאשר נחשד ברצח יעקב אברהמוב ואליק טל. איסקוב אמנם הצליח להימלט מהארץ, אך המשטרה לא ויתרה, פנתה לתכנית הטלוויזיה בשידור חוקר עם רפי גינת, ששודרה אז בערוץ 2, והראתה כי היא מוכנה לעשות הכל כדי ללכוד אותו. שנתיים חלפו לפני שנעצר בנתב"ג אבל אם מישהו חשב שפה ייגמר הסיפור של איסקוב עם הרשעה ברצח כפול, כנראה לא מכיר את האיש.

רבים מדברים על העדים שלא הגיעו למשפט של שר באוצר כיום, אביגדור ליברמן, אבל שומי איסקוב עשה זאת הרבה שנים קודם לכן. במהלך המשפט, כל פעם הופתעה המשטרה לגלות כי עדים שהיו אמורים להעיד נגדו או נגד אחיו שלום – נעלמו בנסיבות מסתוריות.

כשהעד המרכזי נגד שומי, סלביק חודדטוב, נרצח, למשטרה כבר לא היתה ברירה, ואיסקוב שוחרר לאחר 70 יום במעצר ללא שהוגש נגדו כתב אישום. במהלך השנים הבאות עוד מספר עדים שהיו אמורים להעיד או העידו נגד האחים איסקוב – נעלמו בנסיבות מסתוריות.

העשור השחור

המשטרה לא ויתרה. היא עשתה הכל כדי לפגוע בתשתית האנושית והכלכלית של הארגון, אך האחים איסקוב שרדו, והפכו למיתוס בקריות. זו אולי היתה אחת הסיבות ששומי איסקוב מעולם לא הסתובב עם מאבטחים או נסע ברכב משוריין, בניגוד לקולגות שלו מאיזור המרכז. "היו לשומי הרבה מאוד אויבים, והטעות הכי גדולה שלו הייתה שהוא היה שאנן ושחצן מאוד" סיפר השבוע עבריין תושב הקריות, לאחר הרצח של איסקוב ובנו.

בעשור האחרון, כך עושה רושם, נבלמה ההתקדמות של איסקוב. הוא בילה שנים במאסר, שרד ניסיון חיסול  בשנת 2011 וישב פעמיים בכלא, על עבירות של איומים וניסיון סחיטה, שכולם קשורים לבתי בושת באזור הקריות.

מאז שחרורו מהכלא ב-2019, ניסה להראות שומי על שינוי כיוון. הוא החליף את עסקי הסחיטה, לפחות למראית עין, במסעדת קבבים ושיפוצים, ונראה היה שהוא הולך בדרכו של צ'ינה.

מי רצח את שומי?

אז מה גרם לרצח האכזרי שלו בסופו של דבר? עלי פי החשד, הסתכסך איסקוב עם עבריין בכיר מהמגזר הערבי שפעל באזור הקריות, חיפה וצפון הארץ.

"הוא יצר בריתות וקואליציות עם עבריינים מהמגזר הערבי כדי לצבור כוח ועוצמה בשטח, אבל הביא על עצמו אויבים שחיכו לו בסיבוב", סיפר עבריין צפוני לאחר הרצח. על פי החשד, העבריין הערבי עמו הסתכסך איסקוב שיתף פעולה עם עבריינים יהודים שחברו אליו ויחד ביצעו את החיסול בשבוע שעבר.

מה שמדאיג את המשטרה הוא שהרוצחים לקחו גם את חייו של הבן פאר, שלא היה קשור לעולם הפשע. עכשיו מעריכים במשרה כי לא יהיה מנוס מסוג של פעולת תגמול מהצד האיסקובי. למרות מותו של שלום מדום לב מוקדם יותר ורציחתם של שומי ובנו, ההערכות מדברות על כך שיהיה מי שיפעל בשמם.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות