טכנולוגיה

טיק וטוק: לאן נעלמים היזמים ובכירי ההיי טק של סין?

ז'אנג יאמינג, הבעלים של טיק טוק. מה גרם לו להוריד פתאום פרופיל?

אולי עדיין קצת מוקדם מדי לערוך סיכומי שנה, אבל אפשר כבר להצביע על מגמות ברורות שאנחנו עדים להן ב-2021. בסין אחת התופעות הבולטות היא היעלמותם של גורמי היי טק בכירים שנאלצו להתפטר מתפקידיהם ולהיעלם מאור הזרקורים.

המקרה המפורסם ביותר שזכה לתשומת לב בינלאומית היא ההיעלמות של ג'ק מא, מייסד עליבאבא ומי שנחשב לאדם העשיר ביותר בסין, שכבר בסוף 2020 הועלם מעין הציבור בצל פשיטת הרגולטורים הסיניים על עסקיו. בדיעבד מסתבר כי המקרה של מא היה סנונית ראשונה שבישרה את בוא האביב הסיני. הקו של המפלגה הקומוניסטית הסינית ממשיך להילחם בכוח המונופוליסטי הגדול של בכירי תעשיית ההיי טק ובכיריו ממשיכים להתפטר ולהתפייד.

אתמול (יום ד') דווח ברשת בלומברג על ז'אנג יימינג, הבעלים של חברת טיקטוק (בייט-דאנס בשמה הסיני), נאלץ להתפטר מהדירקטוריון של החברה. יימינג סיפר כבר בחודש מאי האחרון שהוא פורש מתפקידו כמנכ"ל החברה ועתה הוא עוזב אותה בכלל. הוא האחרון בסדרה של חלוצי היי טק שנעלמים מאור הזרקורים, בצל רדיפת המשטר הסיני וניסיונו להילחם במונופולים הטכנולוגים החזקים בשנה האחרונה. העוינות כלפי מיליארדרים נובעת לפי פרשנים לענייני סין, גם מאיום על עקרונות המפלגה הקומוניסטית השולטת בסין וכל מי שסוטה מהקו של המשטר.

עוד בכירים בתעשיית ההיי טק הסינית שנעלמו/הועלמו ב-2021: קולין הואנג, מנכ"ל ויו"ר לשעבר של חברת הסחר האינטרנטי הגדולה פידואודואו, סו הואה, מייסד ומנכ"ל קואישו טכנולוגיות וגם מייסד ומנכ"ל ענקית הסחר האינטרנט JD.

עד לפני שנה כלכלת האינטרנט הסינית היתה פתוחה ועם מעט רגולציה, מה שהוביל לצמיחה מטורפת של חברות ההיי טק מקומיות. בנובמבר 2020 הציגה סין חקיקה חדשה נגד מונופולים שנועדה להגביר את התחרות בתחום. במסגרת זו הוטלו גם קנסות גבוהים, דוגמת 2.8 מיליארד דולר קנס על חברת עליבאבא של ג'ק מא, בשל טענות שניצלה לרעה את מעמדה הדומיננטי בשוק והתנהלה כמונופול.

האם ענקיות טכנולוגיה מערביות מתחילות לנטוש את סין?

'בייט דאנס' איננה נמצאת כרגע תחת חקירה רגולטורית אולם גורמים סיניים פוקחים עיניים על החברה נוכח המדיניות החדשה, מה שגורם לחברה לפעול בזהירות ולשנות בהדרגה את תחום פעילותה והמבנה הארגוני שלה שלפי 'בלומברג' יחולק לשש יחידות עסקיות.

בכל אופן, אם המשטר הסיני חשב שלא יהיו תגובות מגורמים זרים, מתברר שלא ככה. ענקית שירותי האינטרנט 'יאהו' הודיעה השבוע כי היא מתכוונת להוציא את נציגיה משטח סין, בשל מה שמכנים כחברה כ"סביבה עיסקית רעילה שהולכת ומתגברת בסין". בכך יאהו הפכה לענקית הטכנולוגיה השניה במערב שמודיעה על עזיבת סין בחודש האחרון והשאלה אם יהיו ענקיות טכנולוגיה נוספות שינהגו כך בעקבות פעולות המשטר הסיני.

השאלה המרכזית העולה נוכח כוחם העצום של מונופולי הטכנולוגיה האמריקאים היא כיצד לנהוג בהם לפי גישה מערבית קפיטליסטית. האם נכון גם לפרק אותן למספר חברות שונות מתוך הכרה שמשקלן חזק ומשמעותי הרבה מעבר לחברה פרטית קטנה ואיך להכניס אותן תחת רגולציה אחרת?

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות