מדיה

מילת השנה של מילון אוקספורד ל-2021 היא VAX

מילון אוקספורד. בניגוד ל-2020, הפעם בחרו את מילת השנה

המילונאים (לקסיקוגרפים במינוח הלועזי) של מילון אוקספורד לאנגלית בחרו במילת השנה שלהם לשנת 2021, והיא ממש לא במפתיע המילה "ואקס" VAX – חיסון/לחסן, קיצור של vaccinate/vaccine/vaccination. ומותר גם לרשום את המילה עם שני איקסים בסוף – VAXX.

בשנה האחרונה כמות השימוש שנעשתה במונח זה זינקה לשיאים חסרי תקדים, עם עלייה של יותר מ-57,000%, הודות לקורונה כמובן. מחוסן פעמיים הוא דאבל-ואקסד double-vaxxed, מתנגד חיסונים הוא anti-vaxxer, לא מחוסן הוא unvaxxed וכן הלאה.

פיונה פירסון, העורכת הראשית של מילון אוקספורד לאנגליה (OED), טענה כי הבחירה במילה הזו היתה מובנת מאליה, מאחר והיה לה את האימפקט הכי גדול וההשפעה הבולטת ביורת בשנה האחרונה. "השימוש במילה המקצורת vax נעשה לראשונה בשנות ה-80 של המאה הקודמת, אבל לפי הנתונים שבידינו בקושי נעשה בה שימוש עד לשנה הזו".

פירסון הוסיפה כי "כאשר מוסיפים לכך את הוורסטיליות של המילה בהטיות שונות וביצירת מילים אחרות – vaxxie, vaxinista, vax-a-thon – זה נעשה ברור לחלוטין ש'ואקס' היתה המילה 'הכי בולטת בקהל'".

כאמור המילה vax משמשת הן כשם עצם (חיסון) והן כפועל (לחסן, לטפל באדם באמצעות חיסון כדי לייצר חסינות מול מחלה). המילה vaxxie היא שילוב של חיסון וסלפי – כלומר תמונה שמישהו מצלם במהלך או בסמוך לקבל החיסון, במיוחד לחיסון קורונה ולרוב משותפת ברשתות החברתיות. Vax-a-thon זו הכלאה של מרתון וחיסון ומתייחס להליך חיסון האוכלוסיה כמרתון חיסונים, וכך ישנן עוד תתי מילים ומושגים שעושים שימוש במילה vax.

המילה המנצחת מתוך 14.5 מיליארד מילים

באנגליה יש שני מוסדות לינגוויסטיים שבוחרים את מילת השנה – אוקספורד וקולינס. בשנה שעברה, 2020, קולינס בחרו במונח סגר lockdown ואילו אוקספורד החליטו כי זו היתה שנה תקדימית עם יותר מדי מילים שהפכו למועמדות ראויות, אז הפיתרון שהעלו היה להרחיב את פרס 'מילת השנה' כדי שיקיף מספר מילות מפתח חדשות, בהן סגר, שריפות שיחים bushfires, 'חיי שחורים נחשבים' black lives matter, עבודה מהבית WFH (working from home), חופשה בתשלום furlough וכמובן קורונה covid-19.

בכך 2020 הפכה לשנה הראשונה בלי מילת שנה של אוקספורד. ומה היתה מילת השנה בשנים לפני כן? ב-2019 זה היה חירום אקלימי climate emergency, ב-2018 רעיל toxic, ב-2017 רעידת נעורים youthquake, ב-2016 פוסט-אמת post-truth, ב-2015 זו לא היתה מילה אלא אימוג'י עם דמעות של אושר, ב-2014 משאף vape וב-2013 המילה סלפי selifie.

ובחזרה למילת השנה הנוכחית – המילה vax תועדה לראשונה בשפה האנגלית בשנת 1799 והופיעה בתור קיצור למילים חיסון ולחסן כבר ב-1800. שורש כל המילים האלה נמצא בשפה הלטינית – המילה vacca שמשמעותה פרה (החיה). אז מה הקשר? המדען האנגלי אדוארד ג'נר היה אחראי בין השנים 1790-1810 למלאכת חלוצית כשעבד על חיסון לאבעבועות שחורות בבני אדם והשתמש באבעבועות של פרה – הדבקה קלה של הנגיף שמתרחשת בפרות והמינון הקל שלו יוצר תגובה חיסונית ומונע מחלה קשה אצל בני האדם.

בכל מקרה, אוצר המילים מתוכו נבחרה המילה vax למילת השנה, מתעדכן מדי יום ומכיל יותר מ-14.5 מיליארד מילים שמילונאים חיפשו וניתחו.

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות