אקולוגיה וסביבה

האם ספרד תפציץ הר געש שלא מפסיק להתפרץ?

הר הגעש הפעיל באיים הקנריים. פולט לבה במשך חודש

ספרד עוסקת כבר יותר מחודש בהתפרצות הר געש באי פאלמה שבאיים הקנאריים (צפון-מערבית לחופי אפריקה), שגרם לאסון הומינטארי וסביבתי כבד, כולל הריסת מאות בניינים. היום (חמישי) הוא היום ה-38 להתפרצות של 'קומברה וייחה' (פסגה ישנה) שלא פוסקת, ומאז תחילת ההתפרצויות ב-19 בספטמבר נאלצו כ-7,000 בני אדם במתגוררים באי לברוח ולנטוש את בתיהם. יותר מ-2,000 בניינים נחרבו בשל ההתפרצות, כאשר זרם הלבה מכסה כעת שטח של כ-9,000  דונם.

אז מה עושים? ברחבי ספרד יש יוזמות רבות של אירועי התרמה לאנשים שאיבדו את ביתם וכל רכושם ולא מסוגלים לתפקד נוכח הלבה שממשיכה לזרום, לזרוע הרס עצום ולעצב מחדש חלקים באי פאלמה. ובאשר להר הגעש מה?

שימו לב להצעה של פוליטיקאי מודאג מאי שכן שהעלה את הרעיון להטיל פצצות על הר הגעש כדי להסיט את זרם הלבה. קאסימירו קורבלו, נשיא המועצה העירונית באי לה גומרה LA GOMERA הסמוך לפאלמה אמר בראיון לרדיו פאייקן של האיים הקנאריים: "האם אין מטוס שטס ויכול להטיל פצצות עם הטכנולוגיה האמינה של ימינו? ואז בום! וכך יסיטו את הלבה בכיוון אחר? אולי זה טירוף אבל אני מקבל את הרושם מנקודת מבט טכנולוגית שצריך לנסות את זה".

כבר הפציצו הרי געש ברחבי העולם

האם הרעיון להטיס מטוס שיפיל פצצות כדי להסיט את הלבה הוא באמת רעיון מטורף והזוי? זה אולי נשמע רעיון דמיוני, אבל האמת היא שהרעיון להשתמש בחומרי נפץ כדי להסיט את זרם הלבה אינו חסר תקדים. כך למשל כבר בשנת 1935 הצבא האמריקאי ניסה להפציץ זרמי לבה שנבעו מהר הגעש 'מאונה לואה' באי הוואי, בזמן שההתפרצות איימה להחריב את העיר היילו  זרם הלבה הפסיק לאחר שבוע של מבצע הפצצות, מה שגרם לוולקאנולוגים שהזמינו את המתקפה האווירית בהוואי כהצלחה מוכחת. אבל הדעות חלוקות בעניין: גיאולוגים וטייסים הביעו ספקנות רבה באשר להשפעה של הפצצה, כאשר הם טענו כי בפועל, רמת ייצור הלבה של הר הגעש פחתה בצירוף מקרים במקביל לזמן ההתקפות, מה שסיפק הסבר חלופי להפסקת זרמי הלבה.

הניסיון להסיט זרמי לבה באמצעות הפצצו תנוסה במקרים נוספים באזורים אחרים בעולם, בין היתר באי סיציליה באיטליה במהלך התפרצויות בהר הגעש אתנה.

שלשום (יום ג'), החרוט הפנימי בהר הגעש 'קומברה וייחה' קרס מה שהוביל לפליטות גדולות יותר מהפתח הראשי של ההר. זרמי הלבה ממשיכים לנוע מערבה לעבר האוקיאנוס האטלנטי ובאזורים מסוימים אף זורמים לתוך האוקיאנוס. בנוסף לכך, ססמלוגים מדדו רעש אדמה בגובה 4.8 בסולם ריכרט שלשום, שהורגש היטב הן בלה גומרה והן בטנריפה – אי שכן נוסף.

בספרד מייחלים שהסיוט הנורא באיים הקנאריים יסתיים בקרוב ויהיה אפשר להתחיל לנסות לשקם את ההריסות ולטפל בתושבים שנעקרו ושחיים נהרסו.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות