משפטי

הקצין שמקפל את צה"ל בעזרת ביהמ"ש יועלה בדרגה?

רס"ן גלעד פרנקו. הרמטכ"ל רצה להדיחו, בית המשפט מחייב את צה"ל להחזירו לשירות

יש הרבה מאוד מקרים שבהם בית המשפט מיישר קן עם צה"ל באמתלה (אמתית או שקרית) של ביטחון המדינה, אך ישנם מקרים שהוא פשוט מקפל אותם ומראה לצבא מי באמת מנהל את העניינים, גם הערכיים כביכול, אצלו בבית. זה מוביל למצב אבסורדי שבו קצין שאינו רצוי בצמרת הצבא, מקבל בחסות ביהמ"ש אפשרות לחזור ולהתמודד עם תפקידים. כי מה הם מבינים.

המקרה של קצין מצ"ח רבן סרן גלעד פרנקו, שבמשמרת שלו כמפקד התאבד מקור של היחידה תוך התרשלות של חוקרים, דורש כעת מצה"ל להחזירו לשירות בעקבות פסיקת בית המשפט, ולא רק זה: אלא לתת לו העלאה בדרגה כפי שהובטח לו לפני התפוצצות הפרשה.

לזכותו של רב סרן פרנקו, שנחקר באזהרה בפרשת התאבדותו של רב"ט ניב לובטון, ניתן לאמר כי החקירה ניקתה אותו מאחריות פלילית והתיק נגדו נסגר. אלא שבצה"ל סירבו לקבל את ההחלטה, שהיתה הפלת כל התיק על שני רכזי המודיעין שידעו כי לובטון מאיים להתאבד ולא עשו דבר.

כבר לפני שנה, בפגישה עם ראש אכ"א האלוף מוטי אלמוז, נאמר לו כי לפי ראייתו הוא האחראי הישיר למותו של לובטון וכי היה בכוחו למנוע את הטרגדיה. עוד אמר לו האלוף כי בפיקוד צה"ל לא מקבלים את מסקנות החקירה נגדו וכי ביחידה שלו "הייתה אווירה שאפשרה לתקלה כה חמורה לצמוח". הרמטכ"ל אביב כוכבי תמך גיבה את אלמוז בנושא

אלא שפרנקו לא ויתר, עתר לבית המשפט המחוזי בתל אביב, וקיבל את מה שרצה: בתחילת 2021 החליטה השופטת לבטל את החלטת הרמטכ"ל בנימוק כי פרנקו לא נמצא אחראי לאירוע וכי "לא מתקנים עוול על ידי עוול".

זו היתה תחילתו של מצב אבוסרדי, שרק הלך והסתבך. הצבא אמנם ערער על ההחלטה לעליון, אך נקבע כי הערעור לא צריך לעכב את ביצוע ההחלטה של המחוזי, שמשמעותה חזרה של פרנקו לצבא. וכמובן מימוש הסיכום מלפני האירוע שכולל העלאת דרגה ואולי תפקיד חדש.

בדובר צה"ל ניסו איכשהו להגיב על המצב האבודרי ואמרו כי "צה"ל לא השלים עם החלטת המחוזי, והוגש ערעור. נפסק כי ביצוע פסק הדין לא יעוכב ולכן צה"ל מיישם את ההחלטה ומאפשר לקצין להתמודד על תפקידים במצ"ח". השאלה עכשיו היא מתי יקבל פרנקו את הדרגה, ואולי בכלל שווה לעשות את הטקס, כשייפגש עם הרמטכ"ל בערעור בעליון.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות