כלכלה

דירוג נמלי הים הגרועים בעולם: קליפורניה גרועה מטוגו, קניה וגאנה

עומסי התנועה בנמל לוס אנג'לס

נמלי קליפורניה, שסובלים בימים באלה מעיכובים עצומים, אחראים על 40% מהמטענים והסחורות שמגיעים לארה"ב. הנמלים שממוקמים בלוס אנג'לס ולונג ביץ' במפרץ סן פדרו, מדורגים בין הגרועים בעולם אחרי מדינות עולם שלישי באפריקה ובאסיה.

על פי דירוג עדכני של הבנק העולמי בשיתוף ארגון CPP ('ביצועי נמלי מכולות'), נמל לוס אנג'לס מדורג במקום ה-328 בעולם מתוך 351 נמלים שהמופיעים ברשימה ואיילו נמל לונג ביץ' דורג אפילו נמוך יותר – במקום ה-333 בלבד. מה שנקרא, אין עוד הרבה לאן להידרדר. בין הנמלים המסחריים שדורגו גבוה יותר מלוס אנג'לס אפשר למצוא את נמלים של כמה מהמדינות העניות בעולם – דוגמת הנמל של לומה, טוגו, נמל מומבאסה, קניה ונמל טמה בגאנה שלמשל מדורג במקום ה-261.

הדירוג של נמלי קליפורניה מחריד גם במושגי עולם שלישי, וזה קורה דווקא במדינה העשירה ביותר מבין 50 מדינות ארה"ב ובכלכלת קליפורניה שהיא בין המכניסות בעולם. בחודשים האחרונים הולכות וגוברות הבעיות בשרשרת האספקה לפני תקופת החגים הנוצריים, ובמימשל ביידן הודו כי העיכובים והבעיות צפויים להימשך עמוק לתוך שנת 2022. בינתיים רבבות מטענים, מכולות וסחורות תקועים על קרוב ל-200 אניות שעוגנות מול חופי קליפורניה וממתינים לתורם עד שעובדי הנמל יתפנו לפרוק אותם.

הנמל הכי טוב בארה"ב מדורג 83 בעולם

הדירוג המחריד של נמלי קליפורניה בוצע ב-2020 עוד לפני הכאוס הנוכחי וקריסת שרשרת האספקה, עניינים שצפויים לדרדר אותם עוד יותר בדירוג העולמי. הדירוג מתבסס על הזמן שלוקח לספינה מרגע הגעה ועד לעזיבתה, כלומר ליעילות הטיפול של צוות הנמל בספינות.

בתוך כך, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן תלה ביום חמישי האחרון את האשמה בקורונה ובמחסור בכוח עבודה, כאשר אמר כי הוא שוקל לשלוח את המשמר הלאומי של ארה"ב כי להקל על שרשראות האספקה התקועות ובנוסף להזרים נהגי משאיות לנמלים.

עיכובים בנמלי הים גרמו לעיכובים רבים של סחורות ולעליית מחירים עוד מתחילת משבר הקורונה לפני שנה וחצי, אולם לאחרונה המצב החמיר מאוד ועווד אין אור בקצה המנהרה. מומחים כלכליים מזהירים כי צוואר הבקבוק בנמלים ובעיות האספקה, שמעולם לא היו במצב רע וחמור כמו בימים אלה, יובילו להאטה משמעותית של הצמיחה הכלכלית, לעליית מחירים עבור יבואנים ויצואנים ולפחות תעסוקה. נכון לעכשיו, זמן ההמתנה של ספינת מכולות שמגיעה לפרוק סחורה בנמלי קליפורניה עומד על יותר מחודש ימים וזה רק הולך ומתארך.

ואם אתם מחפשים נקודות אור בנמלי ארה"ב, פילדלפיה מחזיקה בנמל הימי שדורג גבוה ביותר ברשימה – מקום 83 בין נמלי העולם, כאשר קצת אחריו במקום ה-85 מדורג נמל וירג'יניה, בעוד נמל ניו יורק-ניו ג'רזי (שגם הם סובלים מתורים, עומסים ימיים ובעיות בשרשרת האספקה) דורג במקום ה-89. לפי הדירוג, הנמל הכי טוב בעולם הוא נמל יוקוהאמה, יפן ואחריו הנמל באיחוד האמירויות.

חסרים: 80 אלף עובדים בנמלים

לעומת נמלים אלה, בנמלי לואס אנג'לס וקליפורניה המצב בכי רע – לאחרונה תועדו 167 ספינות סחורה שממתינות במים לתורן לפרוק סחורות – שיא היסטורי שלילי כאשר השיא הקודם ארע בחודש שעבר ב-19 בספטמבר, כאשר 161 ספינות המתינו לתורם להיפרק, כך לפי נתוני 'מארין אקסצ'יינג' בדרום קליפורניה.

דובר נמל לוס אנג'לס פיליפ סאנפילד אמר ל'דיילי מייל' כי הוא אינו סבור שמדובר באחד הנמלים הגרועים בעולם: "יש מדדים שונים ורבים ובחלק מהם אנחנו מדורגים בין הראשונים והטובים", הוא אמר, "נמל לוס אנג'לס יעיל מאוד, שברנו שיאי העברות מטען כאן ויש לנו כח עבודה מהמעולים שיש בעולם, תוך כדי אנחנו עושים פעולות ייעול כמו שימוש בביג דאטא".

בתוך כך, הבין הלבן ממשיך להזהיר את אזרחי ארה"ב כי הבעיות בשרשרת האספקה צפויות להימשך, כאשר כמובן מרבית המוצרים המיובאים הם מסין. במקביל מחפשים להעסיק 80 אלף עובדים חדשים בנמלים כדי למלא את החוסרים והדרישות המיידיות.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות