אקולוגיה וסביבה

משבר אקלים? מה עומד מאחורי שיאי הקור באנטרטיקה ב-2021

אניה לחופי אנטארקטיקה, קוטב דרומי אניה באזור הקוטב הדרומי

בשבוע האחרון התקשורת העולמית מסקרת את נתוני מזג האוויר המפתיעים שנמדדו באנטארקטיקה, ולפיהם חצי השנה האחרונה היתה הקרה ביותר שנמדדה אי פעם בקוטב הדרומי, ב-60 השנים מאז שעוקבים בעקביות אחרי מזג האוויר שם. הטמפרטורה הממוצעת בין אפריל לספטמבר באנטארקטיקה עמדה על 60.9- מעלות, שיא קור לחודשים אלה, כך לפי המרכז הלאומי לשלג ולקרח (NSIDC).

ששת החודשים האחרונים מהווים את התקופה החשוכה ביותר בקוטב הדרומי, ומכאן מקור השם "חושך קוטבי" (הנקרא גם לילה קוטבי). כאן השמש שוקעת בפעם האחרונה באביב ואינה זורחת שוב למשך שישה חודשים עד לסתיו.

החורף באנטארקטיקה, שבדרום חצי כדור הארץ הדרומי, מתרחש בזמן הקיץ בחצי הכדור הצפוני, כלומר החודשים הכי חמים אצלנו הם החודשים הכי קרים שם. המעלות שנמדדו בחודשים יוני,יולי ואוגוסט באנטרקטיקה היו נמוכים ב-3.4 מעלות מהממוצע שנמדד בשנים הכי קרות עד כה – 1981 ו-2010. רק בשנת 2004 נמדדו טמפרטורות דומות.

לפי הודעת NSIDC, "הקור הלא שיגרתי מיווחס לשתי תקופות ממושכות בהן היו רוחות חזקים ביבשת, שנוטות לגרום לבידוד שכבת הקרב מתנאים חמים יותר. הגורם הנוסף הוא מערובלת קוטבית חזקה באטמוספירה העליונה שהובילה לחור משמעותי באוזון". לפי מדידות שונות, החור באוזון נמצא ב-25% העליונים של צמצום החור באוזון מאז 1979.

הטמפרטורות בקוטב הדרומי, שנמדדות מזה שישה עשורים באמצעות תחנת מזג האוויר אמונדסן-סקוט הממקומת בגובה 2,835 מטרים מעל פני הים, אף פעם לא נעשות חמות וגם בקיץ הן מגיעות לממוצע של 28- מעלות.

לפחות הפינגווינים יכולים להיות מבסוטים

מומחי אקלים טוענים כי חורף קר אחד, אפילו באופן קיצוני, איננו מעיד על מגמות אקלימיות ארוכות טווח, שמעידים על התחממות מהירה ומואצת של כדור הארץ. הם מצביעים על ההבדל בין מזג האוויר לבין אקלים – מזג אוויר מתוחם לתקופות קצרות של ימים או חודשים, בעוד האקלים מתאר תקופות ארוכות של מספר שנים עד מספר דורות. כמו כן, הם מזכירים כי רק השנה נשברו שיאי חום במקומות רבים בעולם דוגמת צפון-מערב ארה"ב.

 

לטענת טום סלייטר, עמית מחקר במרכז למעקב אחרי הקוטב מאוניברסיטת לידס, "אירועי קור ממוקדים עשויים להתרחש בפתאומיות במחזור האטמוספירה מבלי להיות קשורים לשינויי האקלים. דוגמה טובה לכך היא טקסס, שחלקים ממנה חוו קור קיצוני מוקדם יותר השנה, כאשר האוויר מהאזור הארקטי נדחק דרומה, אולם מבט לאורך זמן על השיניים בטמפרטורות מעיד כי טקסס התחממה משמעותית ביחס לתקופה שלפני 100 שנה".

מדעני אקלים מזכירים כי מאז שנות ה-50 תועדו ארועי קור ממוקדים, אולם צריך לזכור ששינוי האקלים גורם להרבה יותר שיאי חום מאשר שיאי קור. ובכל מקרה תופעות מזג אוויר קיצוני לטענתם ממחישות את תופעת שינוי האקלים והתחממות כדור הארץ. "בזמן שהעולם כולו מתחמם בממוצע, אזורים מסוימים רושמים מעלות קרות יותר והתפרצויות קור חריפות יותר", אומר זאק לייב, חוקר אקלים מאוניברסיטת קולורדו שמוסיף, "השינוי הזה בין אזורים נובע מהשפעות של אוקיאנוסים, הרים, מדבריות, שכבות קרח ועוד מאפיינים גאוגרפיים שמשפיעים על מזג האוויר ועל האקלים".

בנוסף לכך, מזכירים המדענים כי מה שקורה בקוטב הדרומי אינו משליך ישירות על מזג האוויר בקוטב הצפוני. ולראיה – בעוד שכבות הקרח בקוטב הדרומי שברו שיאים בעוביים בחודשים האחרונים, המצב בקוטב הצפוני שונה בתכלית ב-15 השנים האחרונות, כך לפי מדעני אקלים.

לסיכום, מנקודת מבט של החוקרים שיאי הקור שנמדדו החורף באנטארקטיקה לא משליכים על הטווח הארוך, אבל דבר אחד בטוח – לפחות הפינגווינים ודובי הקוטב יכולים להיות מבסוטים מ-2021.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות