טכנולוגיה

פייסבוק בפאניקה לקראת פרסום תחקירי ענק נגדה

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק

"נדמה שהציוץ הזה מכיל מילים אבל כל מה שאני שומעת זה צלילי תינוק בוכה? אתם יכולים להסביר?", כך הגיבה צייצנית אחת לסדרת הציוצים ששוגרו הלילה מטעם פייסבוק ובעיקר משדרים פאניקה ולחץ.

 

הנהלת פייסבוק מודאגת לקראת סדרת כתבות תחקיר מתואמת ומתוזמנת שמתבססת על מסמכים שהודלפו וצפויה להתפרסם בקרוב ולפגוע במוניטין של ענקית הרשת החברתית.

"אנחנו מצפים מהתקשורת לחייב אותנו באחריות, בהתחשב במעמד שלנו בעולם, אולם כאשר דיווח לא מייצג נאמנה את הפעולות והמוטיבציות שלנו, אנחנו מאמינים שעלינו לתקן את הדיווחים", נכתב בסדרת הציוצים מחשבון הטוויטר הרשמי של החברה, שכולם נוסחו על ידי ג'ון פינט, סגן נשיא פייסבוק לענייני תקשורת. "במהלך ששת השבועות האחרונים, כולל בסוף השבוע האחרון, ראינו כיצד מסמכים יכולים להיות מוצגים באופן לא מהימן. כמובן לא כל עובד פייסבוק הוא חבר דירקטוריון ולא כל דעה של עובד מייצגת את דעת החברה. נכון לעכשיו מעל 30 עיתונאים מסיימים סדרה מתואמת של כתבות שמבוססות על אלפי עמודים של מסמכים שהודלפו. אנחנו שומעים שעל מנת להשיג את המסמכים, גופי תקשורת נאלצו להסכים לתנאים וללוח זמנים שהוצגו על ידי צוות יחסי ציבור שעבד על מסמכים מוקדמים. מבחר קטן מתוך מיליוני מסמכים בפייסבוק לא מסוגל בשום אופן להציג מסקנות הוגנות לגבינו. ברמה הפנימית, אנחנו משתפים בתהליכי העבודה שלנו ומתווכחים על דעות שונות. עבור כל ארגוני החדשות שמעוניינים להתקדם מעבר לקמפיין של 'תפסנו אתכם', אנחנו מוכנים להיות מעורבים בשיח כזה".

 

כזכור בשבועות האחרונים פייסבוק עברה תקופה קשה ומאתגרת, שכללה קריסה של הרשת החברתית למשך שעות ארוכות – ההשבתה הכי ארוכה של פייסבוק מזה עשור, וגם דברי ביקורת בוטים שהטיחה בפייסבוק עובדת לשעבר פרנסס האוגן, שבין היתר טענה כי פייסבוק התעלמה ממחקרים שהוכיחו השלכות שליליות שיש לפעילותה על ילדים ועל החברה (מעודדת הקצנה למשל), וזאת למען הרווח הכלכלי של החברה.

התלות הבלתי נסבלת של פוליטיקאים בפייסבוק

פייסבוק כמו שאר ענקיות התקשורת בימינו (טוויטר, טיקטוק, גוגל, מייקרוסופט וכו') מחזיקות בכוח עצום וחסר תקדים בעולם להשפיע על דעות ואופני התנהגות. בשל כוחה הרב פייסבוק מותקפת מכל הכיוונים – הדמוקרטים (שמאל) שקוראים ליותר שליטה בתכנים, לצנזורה נגד "ידיעות כוזבות" ולמניעת דעות קיצוניות.

 

מצד שני הרפובליקנים (ימין) שמזכירים כי פייסבוק צנזרה והעיפה מהפלאטפורמה שלה נשיא ארה"ב מכהן, דונלד טראמפ, והיא חוסמת ומצנזרת המון אנשי ימין ובכלל אנשים שלמשל מתנגדים למדיניות ממשלות בנוגע לקורונה. לטענתם של אלה, כל משברי פייסבוק האחרונים בעידוד התקשורת הממסדית, נועדו להגביר את הצנזורה והפיכתה של פייסבוק לכלי תעמולה של המפלגה הדמוקרטית. אלה מצביעים על כך שרבים מבכירי הביג טק עבדו לפני כן בשירות פוליטי של המפלגה הדמוקרטית.

כך או כך, כולם יודעים דבר אחד – כל פוליטיקאי תלוי בענקיות הטכנולוגיה כמו פייסבוק וגוגל אם הוא רוצה להריץ קמפיין שיגיע להמונים וישפר את סיכוייו, כך שפוליטיקאים רבים שמתבטאים בפומבי נגד פייסבוק כדי לקצור יח"צ ולהתחנף לקהל הבוחרים שלהם, נהנים בפועל מהחשיפה שבאמצעותה הם מנהלים את הקמפיינים שלהם.

השאלה המרכזית שממשיכה להעסיק את בכירי המערכת הפוליטית בכל העולם היא איך מאזנים את הכוח העצום והתקדימי של פייסבוק וחברותיה/יריבותיה בביג טק – האם לפצל אותה לכמה חברות או לחייב אותה במעמד מיוחד לאור כוחה הכמעט בלתי מוגבל?

 

 

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות