מדיני

לא רק הרחבת חוק החיפוש: החוקים החדשים של גדעון סער

שר המשפטים גדעון סער

אחרי שאישרה שלשום את ההרחבה הבעיתית בחוק החיפוש, בטענה שמדובר בתיקון שיעזור למלחמה בפשיעה במגזר הערבי, אישרה אמש מליאת הכנסת בקריאה ראשונה עוד שני חוקים שאמורים לעזור למשטרה.

הראשון שבהם הוא חוק בתי המשפט (תיקון מס' 100) (סמכות בלעדית לדון בתיקי פשיעה כלכלית), התשפ"ב-2021, שלמעשה מעגן סמכות בלעדית לשופטי המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב ובבית המשפט המחוזי בחיפה לדון בעניינים כלכליים שיקבעו על ידי שר המשפטים

49 חברי כנסת הצביעו בעד החוק בעוד 43 התנגדו. "בהמשך להמלצות שפורטו בדוח מבקר המדינה, הוקם צוות לבחינת הרחבת הסמכויות של המחלקות הכלכליות לדון בתיקי פשיעה כלכלית", נכתב בהסברים לחוק, "לפי המלצות הצוות, קיים צורך בטיפול בכשלים הקיימים כיום בניהול תיקי הפשיעה הכלכלית, ובהם תיקי מס ותיקי הלבנת הון, הפוגעים אנושות ביכולת ההרתעה של רשויות החוק.

"בייחוד הודגש משכם הארוך של הליכים אלה שנעוץ בפרק הזמן הארוך שבין שלב הגשת כתב האישום ועד לתחילת שמיעת הראיות, וכן פרק הזמן הממושך שבין שלב תחילת שמיעת הראיות בתיק ועד קבלת הכרעה שיפוטית. ממסקנות הצוות עלה כי כשל נוסף הפוגם בתפקוד המערכת, הוא הפער שבין מועד התפיסה ובין מועד החילוט, דבר שמביא לירידה ניכרת בשיעור החילוטים הסופי מתוך הכספים שנתפסו על ידי גופי החקירה."

שר המשפטים, גדעון סער, טען לאחר אישור החוק כי  "זה חלק מהמהלכים שישפרו את היכולת שלנו להתמודד עם הפשיעה המאורגנת. המערכה הכלכלית היא מאוד מאוד חשובה כדי להתמודד עם ארגוני הפשיעה; וכדי להגיע למצב שדנים ומתקדמים ונותנים גזרי דין באופן אפקטיבי ויעיל יחסית, אנחנו חייבים להעביר את זה – גם לייצר מיומנות של שופטים בסוגי התיקים המורכבים האלה".

התמקצעות וקיצור הליכים

במקביל, אישרה הכנסת בקריאה ראשונה גם את החוק לפיו בתי המשפט המחוזיים הכלכליים בת״א-יפו ובחיפה יעסקו בעבירות פשיעה כלכלית מורכבת מכל הארץ.

כמו המהלך הראשון, גם כן לטענת יוזמי החוק מדובר בצעד משמעותי במלחמה בארגוני הפשיעה, בהון השחור ובעבירות הכלכליות. מטרת המהלך להגביר את ההרתעה ולהביא לטיפול מעמיק, מקצועי ומיטבי בפשיעה הכלכלית המאורגנת, שמעלה סוגיות משפטיות חדשות וצורך בהבנה ומומחיות מעמיקה בנושאים כלכליים מורכבים.

במקביל, צו בתי המשפט הכלכליים שדן בהרחבת סמכות בתי משפט אלו, יגיע לדיון בועדת חוק חוקה ומשפט ביום רביעי הקרוב.

שני החוקים שאושרו בקריאה ראשונה חוזרים אל הוועדה לצורך דיונים לפני העלאתם לקריאה שנייה ושלישית.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות