טכנולוגיה

הבשורה תגיע מרוסיה? הסוף לאלגוריתם ברשתות החברתיות

אלגוריתם תכנות מחשבים צילום אילוסטרציה: PIXABAY

גם לכם נמאס לגלות בפיד שלכם בשלב מסוים שפייסבוק ורשתות חברתיות אחרות, פועלות לפי אלגוריתמים מסוימים שמעלימים מעיניכם חברים רבים וחושפים אתכם רק לאותו מספר מוגבל ומצומצם של אנשים ותכנים?

ובכן, ברוסיה עובדים המחוקקים כעת על הצעת חוק שתכפה על הרשתות החברתיות לאפשר למשתמשים לבטל את המלצת האלגוריתמים של פייסבוק טוויטר ושאר הרשתות, כך דווח בעיתון הרוסי 'קומרסאנט'. בבניין הדומה, בית המחוקקים הרוסי, עובדים מחוקקים ממספר מפלגות במטרה לאפשר לרשויות להכניס רגולציה ולהגביל את כוחם של האלגוריתמים שממליצים ואף כופים על המשתמשים את התוכן ומקור התוכן אליו הם ייחשפו.

הרשתות שבמוקד הצעת החוק הרוסית הן פייסבוק, טוויטר, יוטיוב ואינסטגרם, ולפי הצעת החוק החדשה שעדיין פועלים על ניסוחה המדויק, תינתן למשתמשים האפשרות לנטרל אלגוריתמים שמכתיבים כיצד ייראה הפיד של כל אחד ולאיזה תוכן נבחר הם ייחשפו. הצעת החוק לא תשפיע רק על הרשתות החברתיות עצמן, אלא גם על ארגוני חדשות ושירותים אודיו-ויזואליים.

https://twitter.com/Berkutk/status/1449751121292103683

ב'קומרסאנט' נחשף כי "הוועדה למדיניות המידע" בבית המחוקקים הרוסי עובדים מזה מספר חודשים על הצעת החוק הזו. לטענתם של המחוקקים הרוסים, שירותי האלגוריתמים של הרשתות החברתיות נועדו להגביר את הסיכונים של קונפליקטים חברתיים, דעות מוקצנות ותכנים פרובוקטיביים. חבר הוועדה, אנטון גורלקין, אמר לעיתון הרוסי כי "ראשית כל מסמך הצעת החוק צופה רגולציה של שירותים מומלצים של הרשתות החברתיות ומצביע על חשיבותה של שקיפות".

מתיחות בין רוסיה לחברות הטכנולוגיה האמריקאיות

אלה היו גם חלק מהטענות שהעלתה פרנסס האוגן, עובדת פייסבוק לשעבר, שיצאה לפני שבועיים נגד התנהלות החברה שבראשה עומד מארק צוקרברג. האוגן טענה כי פייסבוק שמה את הרווח שלה לפני ועל חשבון עניינים חברתיים, גם כאשר ראשי פייסבוק מודעים להשלכות החברתיות השליליות של מעשיהם.

https://twitter.com/disclosetv/status/1449800334176669702

המחוקקים ברוסיה טוענים כי השאיפה אותה הם מייציגים – להפוך את שירותי הרשתות החברתיות והאלגוריתמים שלהם לחשופים ושקופים לציבור המשתמשים – תהפוך להיות טרנד עולמי חזק בקרוב. יחד עם זאת, יש גם ביקורות שונות שנמתחו על הרעיון המהפכני והמורכב. המתנגדים טוענים כי הצעת החוק שתאפשר את ביטול האלגוריתמים מקבילה לאיסור על סידור מוצרים בסופרמרקט לפי הפופולאריות שלו וכמות המכירות, והרי ברור לכל כי ככה עולם השיווק מתנהל בכל תחום, גם אם בעולם הדיגיטלי ההשלכות הפסיכולוגיות והתפיסתיות יותר משמעותיות חברתית ופוליטית.

יש להזכיר כי לרשויות ברוסיה יש יחסים מתוחים עם הרשתות החברתיות האמריקאיות הגדולות מזה שנים. רק בתקופה האחרונה היו מספר אירועים בולטים, למשל: לפני שבועיים איימה רוסיה לקנוס את פייסבוק ב-10% מהכנסותיה השנתיות ברוסיה אם פייסבוק לא תמחק תכנים שנחשבים לא חוקיים ברוסיה, בהם תכנים קיצוניים, שימוש בסמים ופורנוגרפיה. רוסיה אף איימה לחסום את יוטיוב אם הבעלים של יוטיוב, חברת אלפאבית (גוגל),  תמשיך לחסום ערוצים של חברת החדשות הרוסית הממלכתית RT בגרמנית.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות