מדיה

ארה"ב: מגישי טלוויזיה הושעו מפני שלבשו פאות אפרו בשידור

פיאה השדר כריס מיי עם הבדיחה הטלוויזיונית שעלתה לו בהשעיה לזמן בלתי מוגבל

בעידן הפוליטיקלי קורקט והרגישות הגוברת והולכת לאור עלייתה של תרבות ה-WOKE, צריך להיזהר ולחשוב כמה פעמים לפני כל בדיחה והלצה שמנסים להריץ. זה עניין ברור וידוע בארה"ב, ותזכורת לכך קיבלנו אתמול בערב (יום ב'): שני מגישים לבנים הושעו עד להודעה חדשה מתחנת KATV שנמצאת בליטל-רוק, מדינת ארקנסו, ומנהל החדשות בערוץ פוטר.

וכל כך למה? מפני שמגיש מהדורת החדשות כריס מיי והחזאי בארי בראנדט חבשו על ראשיהם פאות אפרו כדי לחגוג ולצחוק על כך שהטמפרטורות סופסוף ירדה לאזור 20 מעלות אחרי גל חום שנמשך שבועות בארקנסו. האירוע המדובר התרחש לפני שבועיים וחצי ב-16 בספטמבר בשעה 22:00 במהלך שידור תחזית מזג האוויר בסיום המהדורה. בנוסף למיי ובראנדט שהושעו לזמן בלתי מוגבל, כאמור מנהל החדשות בתחנה, ניק ג'נטי הועף מהתחנה. "פעולה חדה ומיידית היתה נדרשת וחשובה על מנת לתת דין וחשבון לגורמים המעורבים", אמר דובר מטעם תחנת KATV למגזין 'אדוויק' ADWEEK.

ועכשיו להסבר קטן על האירוע: בארה"ב מודדים מעלות לפי מדד פארנהייט ולא צלזיוס. טמפרטורות באזור 70 מעלות פארנהייט הם באזור 21 מעלות צלזיוס. המנחים לבשו את הפיאות כדי לצחוק על "שובם של הסבנטיז" – כלומר הקבלה בין 70 ומשהו מעלות לשנות ה-70, בהן תסרוקות האפרו היו להיט וסמל תרבותי לתקופה. מיי אף שיתף בדף הטוויטר שלו את הקטע המדובר, אך מאז הוא נמחק, כך דיווח 'ארקנסו טיימס'.

אחד המושגים שצמחו בשנים האחרונות חזק בתרבות הפרוגרסיבית האנגלוסקסית, ובמיוחד בארה"ב ובבריטניה נקרא 'לקיחה תרבותית' – cultural appropriation. בראייתם זה גזעני אם אדם לבן מתחפש לשחור/אינדיאני/אסיאתי וכל דבר אחר. אם זה לצבוע את צבע הפנים, להשתמש בתסרוקות בגדים ושאר מאפייני תרבות אחרת – תחפושת שבעבר נחשבה לנחמדה עבור ליל כל הקדושים (האלאווין) או פורים אצלנו, היום נחשבת לאקט לא רגיש, פוגעני, מתנשא ואף גזעני. עם השנים הכללים הולכים ונהיים קשוחים יותר.

"היו הרבה גברים לבנים עם תסרוקות אפרו בשנות ה-70"

ד"ר אניקה וויטפילד, פעילה אפרו אמריקאית, נחשפה לשיחה בין המגיש לחזאי והגישה תלונה לתחנת השידור, כאשר היא כתבה כי ההלצה שלהם מהווה הנצחה ל"גזענות מערכתית וממסדית" בכך ש"אמריקאים אירופים לובשים פאת אפרו". וויטפילד לא זכתה לתגובה ופנתה באופן ישיר לג'ון סיברס, סגן נשיא קבוצת השידורים 'סינקלייר' שמנהלת את התחנוות המקומיות בארקנסו, כמו גם בטקסס ובאוקלהומה.

סיברס השיב בהודעת התנצלות: "אנחנו מתנצלים בפני כל הצופים שלנו שנפגעו בצדק מהחלק הזה בשידור, ואנחנו מבטיחים לאמץ ולאכוף צעדים חדשים למניעת אירועים דומים בעתיד". סיברס הוקיע את האירוע הטלוויזיוני שהוביל להסתבכות גם בשיחת זום ועטן כי מדובר בהתנהגות "ילדותית" ו"מתועבת". הוא טען כי אכזבתו רבה במיוחד מפני שצוותי הערוץ עברו שישה שבועות של הכשרה לרגישות גזעית עוד קודם לכן והתחייב כאמור להעמיק את ההכשרה ולשים דגש על רגישות.

במקום מנהל החדשות שפוטר מונה באופן זמנית בלז לאבי האפרו-אמריקאי שפועל לגייס לתחנה עוד עובדים שחורים, ומקביל החברה ממשיכה לחפש מחליף קבוע. המגישים המושעים מיי ובראנדט הם עובדים נאמנים בערוץ יותר מ-20 שנה, ועתה מעבר לנזיפות שקיבלו, הם עשויים גם לעבור הכשרה חדשה או אם תרצו חינוך מחדש במקום העבודה, יחד עם עובדים נוספים, במסגרת ההתחייבות של  תחנת KATV "להעמיק את הכשרת העובדים בתחומי רגישות והתנהגות במקום העבודה".

יש גם כאלה שחושבים אחרת, נרתעים מרגישות היתר בעידן הנוכחי ודואגים להזכיר כי בשנות ה-70 וה-80 היו גם הרבה מאוד גברים לבנים עם תסרוקות אפרו. אחת המגיבות באתר 'ארקנסו טיימס' כתב: "אני אפרו אמריקנית וצפיתי בשידור התחזית עם הפאות. לא חשבתי על זה בכלל. לא הכל הוא גזענות. היו הרבה לבנים בשנות ה-70 עם תסרוקות אפרו, בדיוק כמו שחורים. אני חושבת שלפעמים עוברים את הגבול. זו בושה שמישהו צריך לאבד את מקום העבודה שלו על דבר כזה".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות