כלכלה

העומס בנמלים שובר שיאים, ושיא המשבר עוד לפנינו

עומסי התנועה בנמל לוס אנג'לס

לא פחות מ-66 ספינות מסחר עוגנות כעת מול חופי לוס אנג'לס ועוד עשרות אניות ממתינות בפקק ימי מול חופי ניו יורק עד להגעת תורן ולפריקת הסחורות. זמני ההמתנה לפריקת הסחורות מהאניות עומדים עתה על 4 שבועות! בינתים מוצרים כמו כלי רכב, אלקטרוניקה, ביגוד, ריהוט, צעצועים ועוד בשווי מיליארדים רבים תקועים בנמלים, שעה שרמת הביקוש וההזדמנות שוברות שיא היסטורי חדש.

שימו לב לנתונים: נמלי לוס אנג'לס לבדם צפויים לטפל בכמות מטורפת של 10.8 מיליון מכולות בשנת 2021, מה שיוצר עומס רב ומקשה על שינוע הסחורות בזמן ללקוחות. ובגיזרת הלקוחות, שימו לב מה קורה בניו יורק ובניו ג'רזי – שם הדרישות לייבוא זינקו ב-28% בקצת יותר מחצי שנה מאז תחילת 2021.

רשתות האספקה קורסות ולא עומדות בקצב של ביקוש הצרכנים משתי סיבות: 1. מחסור בכוח אדם בנמלים בארה"ב, 2. הגבלות הקורונה שקשורות לסעיף הקודם ומגבילות את כח האדם – דרכוני חיסונים, בידודים ושאר תקנות השעה. בנוסף לכך, הגבלות הקורונה גורמים להמוני צרכנים להישאר בבתים במקום להוציא את כספם על טיולים ובידור כפי שהיו נהוג עד לתחילת הקורונה.

גם מסילות הרכבת והכבישים הפכו סתומים ופקוקים בגלל שהכמות המוגבלת של העבודים אינם מסוגלים להתמודד עם צוואר הבקבוק הבלתי פוסק של פריקת סחורות מאניות. מומחה ללוגיסטיקה שביקש להישאר בעילום שם הסביר ל'דיילי מייל': "התשתית הגלובלית לא עוצמה כדי להתמודד עם סחורות בקצב כזה. שרשראות אספקה הם העורק שמזין את כל ה'מערכת האקולוגית' שלנו". הוא התריע כי  "הממשלה חייבת להתערב כדי לסיים את המשבר הזה מיידית, אחרת ניאלץ להתמודד עם אינפלציה מסחררת ואבטלה שיובילו למשבר כלכלי חריף".

 

"העובדים מותשים ומתקשים לעמוד בקצב"

ארה"ב אינה המדינה היחידה במערב עם בעיות לוגיסטיות. גם בריטניה עסוקה במסחור בסחורות על המדפים ובעיקר במסחור בדלק שגורם לתורים ארוכים מחוץ לתחנות דלק ולריבים חייתיים שתועדו על התור לתדלוק.

ובחזרה לארה"ב – שני הנמלים בהם תועדו העומסים הגדולים ביותר הם  בקליפורניה – בלוס אנג'לס ולונג ביץ' (האוקיאנוס השקט) – הנמלים האלה אחראים על עורק המסחר מאסיה לארה"ב ששווה יותר מטריליון דולר בשנה.

מאז פרוץ מגפת הקורונה לפני שנה וחצי החלו להצטבר עומסים גדולים בנמלי ארה"ב, אבל בחודש האחרון העומסים כבר הגיעו לממדים מפחידים ומדאיגים שמעמידים בסכנה את המשק ועלולים להוביל כאמור לעליית מחירים חריפה, למחסור ולאבטלה. יש להזכיר כי לצד אניות מסחר רבות שממתינות שבועות ארוכים לפריקת הסחורות שעליהם, ישנן גם ספינות נפט ואנרגיה שתועדו מחוץ לנמל בניו יורק.

הבעיות מגיעות לכל רחבי ארה"ב. בשיקגו למשל, היכן שפועל תשתית מסילות הרכבת הגדולה בארה"ב (בגודל של 500 מגרשי כדורגל), היו פקקי תנועה של רכבות שנמשכו לאורך 40 קילומטר.

איגודי העובדים בנמלים מתריעים כי בצל סכנת הקורונה, ולצד עובדים שמתו מהמחלה, "העובדים הקיימים מותשים ומקשים לעמוד בקצב הביקושים".  בכל מקרה, חשש גדול במערב כי המשבר הכלכלי והחברתי הגדול שנובע מתקופת הקורונה נמצא מעבר לפינה.

 

 

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות