להט"ב

שווייץ צפוייה לאשר במשאל עם נישואים חד מיניים

כרזה לקראת משאל העם לגבי נישואים חד מיניים בשווייץ

עיני כל העולם נשואות לגרמניה שם מתקיימות בחירות בצל רעידת האדמה של סיום עידן אנגלה מרקל אחרי 16 שנות שלטון, אולם באותו הזמן נערך ביום (יום א') בשכנה מדרום, שווייץ, משאל עם היסטורי על נישואים חד מיניים שמעניין גם הוא רבים בעולם.

שווייץ (8.6 מיליון תושבים) היא אחת המדינות האחרונות במערב אירופה שלא הכירו בנישואים חד מיניים, כאשר ראשי הקהילה הלהט"בית במדינת הרי האלפים טוענים שכבר מזמן הגיע הזמן לצעד המתבקש. ישנם גם מתנגדים בעיקר מקרב הימין השמרני הפוליטי (מפלגת  SVP שהיא הגדולה בפרלמנט) וארגונים נוצריים שטוענים כי אישור נישואים חד מיניים במדינה יחתור תחת מסורת המשפחה.

ממשלת שווייץ כבר הציגה את תכניתה "נישואים לכל" מה שגרם למתנגדי ההחלטה לאסוף חתימות ולהעלות את הסוגיה להצבעת במשאל עם. סקרים שהתקיימו בשווייץ הראו תמיכה נרחבת ורוב מוצק בעד הכרה בנישואים חד מיניים, מה שייראה בעיני רבים כהתיישרות של שוייץ לקו של מדינות מערב היבשת. בסקר אחרון מתחילת חודש ספטמבר שערכה חברת GFS היושבת בבירת שווייץ ברן והכיל 13,261 נשאלים, 53% היו בעד הכרה בנישואים חד מיניים ורק 27% היו נגד. סקר אחר שנערך באוגוסט הצביע על 20-55 לטובת התומכים בנישואים חד מיניים.

הקלפיות נפתחו היום ב-11:00 והתוצאות צפויות להגיע תוך כמה שעות, בשעות אחר הצהריים. קמפיין ה"כן" שבעד הכרה בנישואים חד מיניים קרא לאזרחי שווייץ: "אל תחמיצו הזדמנות להשתתף בצעד ההיסטורי הזה לעבר שוויון".

 

"הורגים את אבא" ו"תינוקות לפי דרישה"

שווייץ קיימה אי הפללה של הומוסקסואליות בחוק מאז 1942 אבל בפועל כוחות משטרה מקומיים ומחוזיים רבים המשיכו לנהל "רשימות הומואים", חלקם נהגו כך עד תחילת שנות התשעים. לבני זוג חד מיניים מותר להירשם בשווייץ כזוג תחת "שותפות אזרחית" ומדי שנה כ-700 בני זוג חדשים נרשמים בדרך הזו ומדי קיץ נערכות מסיבות דמויות חתונה רבות בשווייץ של זוגות חד מיניים, אבל בלי אישור והכרה רשמיים מהמדינה.

בני/בנות זוג בשותפות אזרחית לא נהנים מזכויות שוות לנישואים רגילים, למשל בזכות להשגת אזרחות או לאימוץ ילדים. הפרלמנט השווייצרי דן בסוגיה שנים רבות ולבסוף אישר בדצמבר 2020 לזוגות חד מיניים להינשא, אולם המתנגדים לכך אספו 50 אלף חתימות הדרושות כדי להעלות את הסוגיה למשאל עם וכך נהיה. הממשלה מעודדת את הציבור לתמוך בהצעה ו"לסיים את הטיפול האי שוויוני והמפלה בין זוגות הטרוסקסואליים לבין זוגות גייז.

 

אם ה"כן" ינצח היום במשאל העם, בני זוג חד מיניים יוכלו להינשא בטקסים אזרחיים אמיתיים וייהנו מזכויות שוות, הליכי האזרוח של בני זוג הומואים ולסביות יוקלו משמעותית ויורשה להם לאמץ ילדים בתנאים שווים, כאשר בנוסף נשים לסביות יזכו לגישה לתרומות זרע – הסוגיה שהפכה לרגישה ולמעוררת מחלוקת יותר מכל במשאל העם, והובילה את המתנגדים לצאת בקמפיין תחת הססמאות, "הם הורגים את אבא" ו"תינוקות לפי דרישה?".

בנוסף למשאל העם בסוגיית ההכרה בנישואים חד מיניים, נושא נוסף יועלה למשאל עם שקודם על ידי הפלג הצעיר של המפלגה הסוציאליסטית וקורא להפחית מיסים על משכורות ולהטיל מס הון שוויוני. לפי הסקרים, בניגוד לסוגיה הנישואים החד מיניים, להצעה הפופוליסטית להפחית מיסים אין סיכוי מעשי לעבור במשאל העם.

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות