מדיני

חשוד בטיוח טבח במקסיקו מסתתר כבר שנתיים בישראל

תומס סרון. חפשו אותו, אולי הוא בכלל יושב בקפה שלכם

מסתבר שאם אתה חשוד בטיוח הסיבה האמתית לרצח עשרות סטודנטים ומבוקש על ידי השלטונות במדינתך, ישראל היא מקום לא רע עבורך. בטח אם מי שרוצה אותך – מקסיקו – מצביעה נגדנו באו"ם.

תומאס סרון דה לוסיו היה ראש המשטרה הפדרלית במקסיקו בתקופת המלחמה הגדולה בקרטלי הסמים במדינה. הוא זכה לשבחים מהנשיא הקודם של המדינה ונקט יד ברזל וסגנון אכזרי במלחמה בקרטלים. במסגרת תפקידו עמד בראש המבצע ללכידתו של הסוחר המפורסם במדינה, חואקין "אל צ'אפו" גוזמן ב-2014 ונראה היה שהוא בלתי עציר. אלא שבהמשך מונה סרון לחקור את היעלמותם של 43 סטודנטים שנחטפו בעיר איגואלה לעקבותיהם לא נמצאו.

אחרי חקירה קצרה ואגרסיבית הגיע סרון למסקנה שהסטודנטים נרצחו, נשרפו ואפרם פוזר בנהר, וכל זאת בעזרת שוטרים שלקחו חלק בטבח, יחד עם אנשי הקרטל. אלא שבדיקות חיצוניות ומאוחרות יותר, שהחלו לאחר עלייתו תחילת כהונתו של הנשיא החדש לופס אוברדור, הוכיחו שהגרסה של סרון רחוקה מהמציאות, הושגה בעזרת עינויים ושכיוונים אחרים כלל לא נבדקו. כתוצאה מכך, נפתחה חקירה נגד ראש המשטרה הפדרלית לשעבר, כמו גם בחשד כי מעל ב-50 מיליון דולר במהלך כהונתו.

לפי דיווח של רונן ברגמן ב"ניו יורק טיימס", סרון נמלט לקנדה ב-2019 כשהבין שהוא בבעיה, ועוד באותה השנה עבר לישראל וביקש בה מקלט מדיני. להגנתו טען כי מדובר ברדיפה פוליטית. לסרון אולי אין חברים "רשמיים", אך העובדה שהוא נמצא פה כבר שנתיים ונמצא כמעט כל הזמן מתחת לרדאר, יכולה לרמז שיש מי שמסייע לו. גם העובדה שמתוקף תפקידו במקסיקו אישר סרון את רכישת מערכת "פגסוס" של NSO, לטובת המלחמה בקרטלים, בטח לא עומדת לרעתו. ב-NSO כמובן מכחישים כל קשר לסרון, לפני ואחרי הבריחה.

מצביעים נגדנו באו"ם? תמתינו בבקשה

אלא שהשבוע הסיפור עלה מדרגה: מקסיקו שלחה לישראל מכתב רשמי ובו היא מפבקשת את הסגרתו של סרון. לפי דיווח אמש ברויטרס, סגן שר הפנים של מקסיקו, אלחנדרו אנסינס, אמר שהנשיא אוברדור פנה ישירות לרה"מ נפתלי בנט במכתב ובו ביקש "את תמיכתה ואת שיתוף הפעולה של ישראל כדי לזרז את הליך ההסגרה".

בין ישראל למקסיקו אין הסכם הסגרה, ולכן ישראל יכולה כעת לעכב או לזרז את העסק כפי שהיא רוצה. והכיוון כרגע הוא ככל הנראה רק לעכב. "למה שנעזור למקסיקו", צוטט גורם ישראלי בכיר בדיווח של הטיימס, והודה כי הסבה המרכזית לכך היא העובדה שהממשל המקסיקני נוטה שמאלה ומצביע נגד ישראל כמעט בכל הצבעה משמעותית באו"ם. כמו למשל על פתיחת החקירות בז'נבה על הרג המתפרעים בגבול הרצועה ב-2018 או אפילו על ההרוגים האזרחיים במסגרת מבצע "שומר חומות שנערך לאחרונה".

את העובדה שסרון הוא אולי עבריין סדרתי, שעינה אנשים, שיבש וטייח חקירה וגנב עשרות מיליוני דולרים, אף אחד בישראל לא מכניס כרגע לשק השיקולים. קודם שיעבדו איתנו באו"ם שמום, אחרי זה נדבר.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות