מדיה

נשארנו עם המוסריות: למה צה"ל "ירד" בדירוג הצבאות?

תותח של צה"ל בפעולה

השבוע פירסם האתר "כח האש העולמי" GLOBAL FIREPOWER רשימה ובה דירוג הצבאות החזקים בעולם לשנת 2021. בישראל שתמיד היתה רגילה לראות את צה"ל מככב ברשימות אלה ולהופיע גבוה ברשימה, נרשמה אכזבה גדולה. הכותרות באתרים זעקו "ישראל רק במקום ה-20 בעוצמה צבאית, אחרי מדינות כמו מצרים, איראן וסעודיה".

הדירוג של האתר הביטחוני הסתמך על פרמטרים שונים שנותחו ובכל אחד מהן ניתן ציון ששוקלל לכדי ציון כולל שמשקף יכולות צבאיות וחומריות ומתחשבה גם במשתנים של לוגיסטיקה וגאוגרפיה. הדירוג של "כח האש העולמי" היה סנסציוני לא רק בגזרת ישראל: כך למשל אחרי ארה"ב שתמיד מדורגת ראשונה בדירוגים האלה, דורגה רוסיה במקום השני כשהיא מקדימה את סין. ברזיל ופקיסטן נכנסו לטופ 10, בעוד טורקיה וגרמניה לא.

מה שמדאיג במיוחד הוא למצוא ברשימה הזו מדינות במזרח התיכון מדורגות מעלינו – טורקיה דורגה במקום ה-11, מצרים במקום ה-13, איראן היריבה האסטרטגית של ישראל דורגה במקום ה-14, סעודיה במקום ה-17, כולן הרבה מעל ישראל שבמקום ה-20. לפי הדירוג הזה, אי אפשר לטעון יותר כי ישראל היא "המדינה החזקה ביותר באזור" או "המדינה בעלת הצבא החזק ביותר במזרח התיכון".

אז עד כמה יש סיבה לדאגה? תלוי את מי שואלים. מדי פעם עורכים מגזינים ביטחוניים או ניהוליים דירוגים של צבאות העולם. זה נושא מרתק וסקסי (לפחות בראייה גברית) שמושך את תשומת הלב. ולא כל הדירוגים מציירים את אותה תמונה.

הנה למשל – רק לפני כשלושה חודשים, בתחילת יוני, פירסם מגזין המנהלים היוקרתי, CEOWORLD (עולם המנכ"לים, בתרגום חופשי), את דירוג המדינות הכי חזקות בעולם לשנת 2021 – כשהוא מחשב את העוצמה על סמך כוח והשפעה וישראל דורגה במקום העשירי, הרבה מעל כל מדינה יריבה באזור.

ישראל נכנסה לטופ 10 של המדינות החזקות והמשפיעות בעולם בדירוג מגזין המנהלים, אחרי ארה"ב, סין, רוסיה, הודו, צרפת, גרמניה, יפן, בריטניה ודרום קוריאה. בפירוט ההסברים לדירוג העוצמה הזה, צוין כי לישראל יש 7,500 רכבים משוריינים ועוד 1,650 טנקים. "תקציב הביטחון של ישראל עומד על 17 מיליארד דולר, כאשר לישראל מצבת כוח מילואים של יותר מ-3.5 מיליון בני אדם ועוד 170 אלף חיילים בשירות סדיר", נכתב במגזין.

לארה"ב אגב צבא שכולל 1.5 מיליון חיילים בשירות סדיר, כ-2,000 מטוסי קרב וכח אווירי, 5,500 מסוקים ועוד 900 מסוקי תקיפה, מעל 6,000 טנקים, 68 צוללות ו-13 אוניות סיור. תקציב הביטחון האמריקאי עומד על 740 מיליארד דולר.

היריבה הגדולה של ארה"ב, סין מחזיקה צבא שהתעצם בצורה מפחידה והתקדם יותר מכל צבא אחר בעשור האחרון, ובו משרתם בסדיר כשני מיליון סינים. מצבת הכוח של צבא סין כולל 1,200 מטוסי תקיפה, 902 מסוקים ו-327 מסוקי תקיפה, 3,200 טנקים, 35 אלף רכבים משוריינים ו-2,250 משגרי טילים וכן 79 צוללות ו-123 אוניות סיור.

דירוג הצבאות והעוצמה הוא עניין מורכב וסובייקטיבי, מדובר בהליך עם משתנים רבים שקשה מאוד לדייק אותו. למשל: צריך לקחת בחשבון גם את היכולות הטכנולוגיות של מדינות בתחום הסייבר ובתחום השדה המגנטי, שהרי היום מספיק לפגוע בתשתית החשמל של מדינה יריבה כדי להשבית אותה ולהביס אותה צבאית.

אבל אנשים אוהבים דירוגים. בכל מקרה אל תדירו שינה מעיניכם בלילה. כן, יש לישראל אתגרים ביטחוניים ואין לזלזל בצבא האיראני העוין ששולח זרועות לכל עבר במזרח התיכון ולצבאות שכנים נוספים במזרח התיכון, ועדיין צה"ל בליגה משלו, ואם ייתנו לו הוא יזכיר שהוא מסוגל לנצח.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות