כללי

ביקורת נשק | הכדור המדויק שדפק את ה-FBI

תחמושת, אילוסטרציה

אחי, כמה גרגירים יש עליך?

בוא נניח, רק לצורך השיחה כמובן, שאתה לוחם בצוות 6 של אריות הים האמריקאי, אבל באמת בינינו, אתה לא. בוא נניח שבמסגרת העבודה שלך בצוות של אריות הים אתה נדרש לירות וגם לפגוע במטרות בגודל ראש של האויב, אבל מ-50 מטר, וזה באמצעות כלי נשק מושתקים, נגיד בדיוק כמו זה שיש לך בבית H&K P5SD, או עם אקדח  SIG226 אבל לא באמת יש לך, אם כי היית מת שיהיה לך. ונוסף על הכל, כל זה צריך לקרות כשהירי מבוצע דרך מיגון קל של האויב, ביתן שמירה, מגדל שמירה עם זכויות וכולי.

עוד ביקורות נשק:
– שנית מצדה לא תפספס

אבל מה הבעיה אתם שואלים? זה פשוט לא עובד, הדיוק לא מספיק גבוה, וכמו שמי שהתאמן זוכר, יש לך רק ניסיון אחד, אם לא, שערי הגיהנום נפתחים ואש תופת מומטרת בחזרה, לא נעים צריך להודות.

אבל כדרכי, אני מקדים את המאוחר, נלך כמה צעדים לאחור.

כשאתה קונה תחמושת, יש מספר נתונים שמופיעים על הקופסה. בגדול כמובן שם היצרן והסדרה אליה שייכים הכדורים שרכשת, ועל הדופן הקטנה של מכסה הקופסה יופיעו צורת הקליע ומשקלו ביחידה שנקראית גריין, מהו גריין?  רק להבהיר, זה אינו משקל אבק השריפה, וכמובן שלא כתוב איזה סוג אבק שריפה זה, אלו סודות מיקצועיים.

מהו גריין?

יחידה מעולם הרוקחות העתיק, טרם המצאת משקלי מחוג מדוייקים השימוש היה במשקלי מאזניים, וצריך היה מידות מיוחדות לשקילה של תרופות. הרוקחים חיפשו יחידת משקל קטנה ומדוייקת והשתמשו בגרגירי חיטה יבשים, והם גילו שבליברה אחת – 454 גרם – יש 7000 גרגירים. יחידה זו משמשת אותנו עד היום לשקילת משקלי קליע ושקילת אבק שריפה. כמה שווה גריין אחד בגרמים?  0.065 גרם בקירוב (כמו הקרט של זהב שבא מגרגירי חרובים יבשים).

משקלי הקליע המקובלים בתחמושת 9 מ"מ (19X9,  9 לוגר, 9 פרבלום), הם 115 גריין, 124 גריין, 147 גריין, ויש כאלו, אבל מעטים גם במשקל 148 אפילו 158 גריין למטרות מיוחדות.

לוחמי אריות הים לא מוצאים פיתרון לבעיה, וכמו תמיד הולכים למקום שאליו כל גורמי אכיפת החוק למיניהם בארצות הברית הולכים –  חברת ווינצ'סטר.  לווינצ'סטר יש מסורת בת עשרות שנים של שיתוף פעולה עם גופי אכיפת החוק ויצרני נשק שונים על מנת להציע פתרונות טובים לשוטרים וחיילים.

הכדור המדויק בעולם?

משיתוף הפעולה הזה נולד כדור מדויק מאד בקוטר 9 מ"מ, שזכה לכינוי OSM, על שם חברת האם של ווינצ'סטר, Olin וראשי התיבות הם Olin Super Match, מדוייק ברמה תחרותית.

מה קרה כאן? וינצ'סטר פיתחה כדור כבד, כדי להשיג שתי מטרות: קודם כל הקליע ארוך וכך נוצר שטח מגע גדל בין המעטה שלו ובין הסלילים של הקנה. בגלל משקלו הכבד של הקליע, ובעזרת חישוב נכון של כמות אבק השריפה בתרמיל, הוא יצא מהקנה במהירות לוע תת-קולית ולא יפגע בביצועים של משתיקי הקול הצמודים לכלי הנשק.

אבל ווינצ'סטר לא נחה שם בעת פיתוח הקליע והרצון להגדיל את הדיוק הוביל אותה לבנות קליע במשקל 147 גריין בעל חוד-חלול Hollow point, המבנה הזה פותח את ראש הקליע בצורה כזו שהוא גורם לשטח הפנים של הקליע לבוא במגע עם סלילי הקנה עוד יותר, והמטרה הושגה.
יש קליע מסוג חדש בשוק התחמושת, ועכשיו מגיע חלק ב'.

חלק ב' שבו יסופר בקצרה על האירוע ש ה- FBI, אירוע לחימה של סוכני הבולשת בשני פושעים שהסתיים בצורה טרגית לאנשי הבולשת, סוכנים הרוגים ופצועים קשה, לבולשת היה כשל תחמושת צורב, וכוננה ועדה לבחינת תחמושת חדשה לבולשת. תיאור הקרב והמסקנות יישארו לפעם אחרת, אבל תוצאת הוועדה, בגלל מי שעמד בראשה, הייתה בבחירת תחמושת 147 גריין לסוכנים, החלטה שאחרי זמן לא רב התבררה כשגויה, והבולשת כמו גם גופי אכיפת חוק רבים שפעלו על פי המלצתה, עברו לתחמושת קלה ומהירה שעושה את העבודה, כדורים במשקל 115 גריין, 124 גריין ואף לכדור הטוב מכולם בקוטר הזה, כדור של חברת ווינצ'סטר במשקל 127 גריין, בלחץ בית בליעה מוגבר ברמה של +P+, שקוצר הצלחות מהקוטב הצפוני ועד הקוטב הדרומי, כל הזמן. זה לא שאין אחרים, אבל אף לא אחד כמוהו.

אז איזה תחמושת לקנות?

הפורומים ודפי הפייסבוק מלאים בהמלצות, שבדרך כלל מתחילות באחי…ואז ההמלצה. יש לי על שני דברים להגיד.

א. הממליץ בדרך כלל לא אחיך.
ב. ההמלצה שנויה במחלוקת בלשון המעטה כי היא נובעת משיקול אחד בלבד, כי זה מה שיש בארץ האפשרויות הכל כך דלות בתחמושת, וכשיש לך רק פטיש כל בעיה הופכת להיות מסמר וזה לא צריך להיות כך.

אני תמיד נזכר בחנות נשק בארץ שהיו מייבאים שם תחמושת לפי שאיך שנראות הקופסאות ואיך הן יראו על מדף. סיפור אמיתי.

אם אין את התחמושת הטובה ביותר, לך למספר 2 אחריה, כדורים במשקל 124 גריין בעלי חוד חלול, ברמות לחץ בית בליעה סטנדטית ואף מוגברת, של יצרנים כמו הורנדי או פדרל. מדובר בתחמושת שצוברת הצלחות יפות בעולם.

ואל תשכחו – תמיד חוד חלול, אם האקדח שלך ואתה יכולים לשאת לחץ בית בליעה מוגבר מה טוב, ותפסיקו לבלבל את המוח עם מיקום הפגיעה, כי אם אתה לא פוגע, תירה גרגירי שעועית, זה הרבה יותר זול ולא דורש רישיון לרכישת תחמושת. ברור שהכל מתחיל בזה שאתה פוגע במה ובמי שצריך לפגוע ולא במישהו אחר או במשהו אחר.

 

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות