פודקאסטים

"מי שמכניס את האתיופים למעגל הפלילי זו המשטרה"

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם אתמול (רביעי) דוח על התנהלות גורמי האכיפה אל מול יוצאי אתיופיה. המבקר הגיע למסקנה ברורה כי מתבצע שיטור יתר כלפי אוכלוסיית יוצאי אתיופיה, בייחוד כלפי קטינים, מה שהופך אותם מהר מאוד ל"עבריינים" ומקטין באופן משמעותי את סיכוייהם להשתלב ולהפוך לאזרחים תורמים ונורמטיביים.

עו"ד אווקה זנה עומד בראש היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות, והוא שמח לשפוך את משנתו בפודקאסט "קצה חוט" של ברהנו טגניה ומאור צור.

"הנתונים מצביעים על כך שיש אכיפה לא שוויונית כלפי העד האתיופית נקודה", אמר, "השוטר שיוצא בבוקר, לא יוצא עם הנחה שהוא היום הולך לטפל בערבי, חרדי, אתיופי וכן הלאה, אבל ברגע שהוא פוגש יוצא אתיופיה כל מיני מחשבות, שאני לא יודעת מאיפה הוא ספג אותן, עולות לו. גם העניין הזה של לחשוד על בסיס צבע עור, שזה משהו שמוכר בעולם, עולה ומאפשר לשוטר למעשה לחשוד ולנקוט בצעדי שיטור כלפי אותו צעיר.

"הנתונים מראים שמי שמכניס את יוצאי אתיופיה לעולם הפלילי זה דווקא המפגש היזום של שוטרים יוצאי אתיופיה", הוסיף עו"ד זנה, "אני אפתיע אתכם בנתון מדהים, כמעט 30 אחוז מגיל האחריות הפלילית של יוצאי אתיופיה הם עם רישום משטרתי, רובם ככולם עם תיקים סגורים, אבל הרישום המשטרתי קיים. כלומר בעניינים של מה בכך יש יותר אכיפה ביחס ליוצאי אתיופיה מאשר בקבוצות אחרות".

הפתרון: שינוי ארגוני במשטרה

איך פותרים את זה? "צריכה להיות אמירה והחלטה ארגונית", אומר עו"ד זנה, "היום המדיניות לא מאפשרת שינוי ארגוני אמיתי שיעביר מסר לשוטרים. למעשה ההחלטה המאוד ברורה שאומרת שהמטה הארצי צריך לומר שהוא לא יסבול כל התנהגות מפלה והדבר הבא הוא להפעיל צעדי ענישה. שוטר שפעל באופן פסול צריך להיות מורחק. אתם ככתבי משטרה יודעים שהדבר הראשון שהמשטרה עושה זה לגבות אירוע".

ברהנו טגניה: "אנחנו 1.7 אחוז מכלל האוכלוסייה, נמצאים ונראים בכל מקום, אבל כמעט פי 4 בהשוואה לכל האוכלוסייה עם תיקים, זה נתון מטורף. עד כמה אתה מרגיש שיש שיתוף פעולה מצד המשטרה?".

עו"ד זנה: "ועדת פלמור הניחה תשתית מאוד חשובה במאבק בגזענות, והממשלה החליטה להקים את היחידה למאבק בגזענות והחליטה שלאחר שנת פעילות היחידה יעוגנו סמכויות בחוק – אנחנו עוד מעט 5 שנים ועדיין אין סמכויות בחוק. לצערי בקשר לפעילות מול משטרת ישראל אין לנו מספיק כלים וסמכויות לבצע את היכולת שלנו להוביל שינוי. אני מקווה שההמלצה של מבקר המדינה לשינוי אמיתי תגיע לאוזניים הנכונות"

לקראת סיום סיפר זנה איך הדברים הללו קורים בפועל, וכיצד חייהם של ילדים נדפקים סתם. "תלמידים היו בדרך לבגרות במתמטיקה, ושוטר ראה ילד אתיופי עם צרכים מיוחדים בלי מסיכה", אמר, "הוא עצר בחריקה, הילד עם נבהל וברח, השוטר תפס אותו וגרר אותו מול כולם".

מאור צור: "אבל אנחנו יכולים לקחות את המקרה הזה כמייצג?"

עו"ד זנה: "כן. כי כל התפוחים הרקובים לכאורה, והמקרים הבודדים האלה לכאורה, הם תוצאה של מדיניות לא ברורה ומסרים סותרים"

מאור צור: "אבל האם בחברה האתיופית יש חינוך לזה ששוטר הוא איש חוק ולא זה שלאו דווקא בא לפגוע בך"

ברהנו טגניה: "אני אענה לך על זה: המשטרה קבעה לעצמה יעד שלפחות 30 אחוז אמון יהיה לה. בסוף בתוך העדה רק 13 אחוז בלבד נתנו בה אמון. הבסיס נסדק".

המשטרה מסתתרת

טגניה סיכם את האייטם בביקורת על המשטרה, כשאמר ש"במשך כמה שעות העורכת שלנו מילה, אני ומאור מנסים להשיג פה קצין, איש משטרה, שיגיב לטענות הקשות שלך ושל הדו"ח, זה לא יאמן, מעל שש שעות, משטרה שיש לה יותר מ-30 אלף שוטרים לא מצאה לנכון לעלות מישהו לשידור, בתירוץ שהייתה קצינה אחת היא לא מרגישה טוב אז אין לנו אף אחד. אלי לוי, 6 שעות מתזז את עצמו למצוא לנו מישהו ובסוף כלום".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות