מדיני

הפיכה בחיפה – קליש רותם נלחמת על חייה

עינת קליש רותם, ראש העיר חיפה

העיר חיפה תמיד נחשבה לפסטורלית מבין הערים הגדולות בישראל. היא כמובן לא מסוכסכת כמו ירושלים, ולא רועשת, גבוהה ומהירה כמו ת"א, והירוק שמסביבה והר הכרמל תמיד עידנו במעט את הפן התעשייתיזיהומי של בירת הצפון. וזה עוד לפני שדיברנו על הים.

גם בשדה הפוליטי נחשבה תמיד חיפה לאי של שפיות. עיר מעורבת ושמאלנית שהחליפה ראשים בקצב די סדיר ונהנתה מפוליטיקה מקומית סולידית, בדיוק כמו אופייה. אלא שאז באה שנת 2021 ושינתה הכל.

שלוש שנים אחרי המהפך האדיר שעשתה עינת קליש רותם, בשעה שנבחרה לראשת העיר הראשונה אי פעם בחיפה, הקדנציה שלה נראית בדרך לסוף עצוב. סכסוכים עם שותפים בקואליציה, בגידות, התפטרות של סגן העיר ושותפה למרוץ, איבוד הרוב במועצת העיר והפסדים והתבזות בבית המשפט שמים את מי שנחשבה לתקווה החדשה של העיר, במצב בו תיזכר בעוד שנים רק בתור טעות סטטיסטית. אולי היא צודקת ואולי לא, אבל במבחן התוצאה מדובר בקריסה טוטאלית.

יהירות או נקמנות?

איך קרה הדבר הזה ומי אשם בהתרסקות המפוארת הזו, שכרגע כל מה שמונע ממנה להפוך למושלמת זו העובדה שכדי להדיח ראש עיר מכהן נדרשות 75% מהידיים בהצבעה במועצת העיר. ואת זה, בינתיים, אין ל"קואליציית השינוי", כפי שנוהגים לכנות את עצמם מתנגדיה של קליש רותם בעירייה. האם מדובר באנשי המנגנון הישן שמנסים לחסל את מי שהביאה רוח חדשה וניסתה לחסל את השחיתות כפי שטוענים תומכיה של קליש רותם או שמדובר ביהירות, מידור, ניתוק וצורת עבודה בלתי אפשרית מצד ראש העיר לצד הידרדרות בתחומי החיים בעיר כפי שאומרים מתנגדיה. התשובה, כמו תמיד, תלויה קודם כל בזהות הנשאל.

אלא שבשטח קליש רותם בצרה. הפוטש נגדה החל בצורה רשמית בתחילת החודש, בהצבעה על עדכוני תקציב ל-2021, כשהאופוזיציה, בעזרת חמש אצבעות של הקואליציה, העבירה החלטה כי לא יצביעו על כל העדכונים בנפרד. גם בהמשך המשיכו המורדים והאופוזיציה לשלוט בהצבעות, העבירו מה שחשבו לנכון ופסלו סעיפים רבים אחרים.

בסיום אותה ישיבה, אולי כאקט הצהרתי, ביקש אחד מחברי המועצה לערוך הצבעה (חסרת משמעות לחלוטין) על הדחת קליש רותם מתפקיד ראש העיר. ההצעה חסרת השיניים עברה ברוב קולות ותויקה בפרוטוקול.

השלב הבא במרד היתה התפטרותו של סגנה של קליש, עו"ד דוד עציוני, מי שהיה שותפה למסע להדחת יונה יהב מכיסאו. במכתב חריף ששלח, טען עציוני כי "ככל שחלף הזמן התברר כי טעיתי בציפיותיי ממך ומהתנהלות העירייה בהנהגתך". מכאן הדרך לאיבוד הרוב המוחלט במועצה היה ברור, והשאלה היתה רק מתי האופוזיציה המחוזקת, שבינתיים החלה לכנות את עצמה כ"קואליציית השינוי" תחליט לפעול. והיא פעלה.

המטרה הבאה היו שני סגני העיר בשכר שמינתה קליש רותם. אחת מהן, שהירה שלבי שמונתה לתפקיד רק לפני חודשיים והפכה לערבייה הראשונה שמכהנת כסגנית ראש עיר בחיפה, הודחה בזכות אצבעות של נציג מר"צ והקהילה הגאה ויו"ר נעמ"ת בעיר לשעבר. קליש רותם ניסתה למנוע את הישיבה, אך שתי ערכאות פסקו נגדה ואך חייבו אותה בהוצאות, ולבסוף היא הגיעה לישיבה, נשאה דברים והלכה לפני שהתחילה ההשפלה.

מבוי סתום

קליש נלחמת. בעיקר ברשתות החברתיות. רק אתמול תיארה בטוויטר כיצד מנסים להסיט עוד עובדת עירייה (שמפחדת להתלונן על כך במשטרה) נגדה. אבל בהנחה שאין לה כרגע מהלכים פוליטיים מאחורי הקלעים, זה מה שיש לה לעשות כרגע. לזעוק את זעקתה. כי כל הצעה שתביא למליאת העירייה תעבור רק אם מתנגדיה יחליטו שהיא מתאימה. וזה הדבר האחרון שהיא צריכה כרגע. להדיח אותה, כאמור, יהיה קשה, ואחת הערים הגדולות ביותר בישראל נמצאת נכון לעכשיו בסוג של שיתוק.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות