מדיה

פחות שנאת חינם? הצחקתם את פייסבוק וטוויטר

שנאת החינם חוגגת ברשתות

חוקרים רבים והולכים בשנים האחרונות ומוצאים כי הרשתות החברתיות משחקות תפקיד מרכזי בהגברת הפילוג והקיטוב בחברה ומעודדות שנאה, כמה שיותר, כולל שנאת חינם. אם יש שיא עולם שהחברה האנושית שברה בתקופה שלנו הוא התפיסה של המונים בכל רחבי העולם הוא כי 'החברה מעולם לא היתה כה מפולגת ורווית שנאה'. כך למשל לפי מידע של הגוף שנקרא "לימודים הבחירות הלאומיות בארה'ב", הקיטוב בארה"ב בשנים האחרונות התעצם והוא הגדול ביותר במדינה מזה 40 שנה. גם אי אפשר להתווכח עם התחושה והחוויה האנושית שנשקפת מסריקה של הרשתות החברתיות – הפלגנות מועצמת דרך הרשתות החברתיות והחשש מפלונטר פוליטי ולעיתים אף מלחמת אזרחים גובר בעוד ועוד מדינות. בין מחנות פוליטיים בארץ ובעולם מתנהל דו שיח של חירשים, כל צד מנסה לעשות דה לגיטימציה לצד האחר ומי שיותר קיצוני נשמע חזק יותר.

עוד כתבות בנושא:

אנחנו בעיצומו של ניסוי ענק ומרתק אבל כזה שתוצאותיו עלולות להיות הרסניות  – ההשלכות של פייסבוק וטוויטר על הפוליטיקה במדינות השונות. פוליטיקאים קיצוניים זוכים ליותר לייקים ומעורבות והופכים לכוכבי רשת ומגה סלבס, פוליטיקאים מתונים ושפויים יותר לא מייצרים את אותה אנגייג'מנט ומעורבות. זאת ועוד, כאשר פוליטיקאי מעלה פוסט או ציוץ עם התחייבות מפורשת, לאחר מכן יהיה לו יותר קשה לרדת ממנה, ואם יעשה כן יזכה לשנאה ותיעוב ברשתות שמלאות גם בטרולים ואנשים שלא פוחדים להביע שנאה ואיומים, חלק מהם מסתתר מאחורי זהויות בדויות וכינויים מומצאים.


כמה כסף הרשתות החברתיות עושות משנאת חינם?

הבעיה עם המושג שנאת חינם היא החינם. הרי אף אחד לא יודע שהוא מתעב מישהו סתם בלי סיבה. הכי קל למצוא סיבה לשנוא – אם מדובר ב יריב פוליטי חריף שאתה לא מסכים כמעט לכל פעולה והתבטאות שלו, אם מדובר בבעל ג'וב ומעמד שמציק לך או גורם לקנאה, אם מדובר בכל אחד שעשה או אמר משהו שגורר תגובות קשות. האם השנאה הזו מוצדקת?

אז כן הכי קל בעולם, וגם הכי צדקני בעולם, זה להעלות פוסטים נגד שנאת חינם. אבל בדיוק כמו שצום ביום כיפור לא נותן לך יד חופשית להיות חרא ביתר 364 הימים בשנה, כך גם התבטאויות נגד שנאת חינם לא אמורות לאפשר לך לשנוא מילולית ברשתות, להטיח עלבונות מכוערים ולהפגים ביריונות מילולית.

יש רק בעיה אחת קטנה עם העמדה הזו – הרשתות החברתיות עושות המון כסף מהשנאה והתסכול של אנשים. הפלאטפורמה של טוויטר ושל פייסבוק יוצרות קבוצות פוליטיות מקוטבות, ולפי מחקרים "שנאת היריבים מצליחה למכור הכי הרבה". הן יכולות לעשות פעולות שיגרמו לפלאטפורמות שלהן להיות פחות מפלגות ומקטנות, אבל המשמעות תהיה פחות לייקים, פחות אנגייג'מנט ובשורה תחתונה פגיעה בהכנסות של הרשתות החברתיות הגדולות.

אז נכון, תמיד יהיו אלה שישרתו את ענקיות הטכנולוגיה ויסבירו שהרשתות החברתיות הן "כלי ליצירת שינוי לעבר יותר דמוקרטיזציה, השמעת יותר דעות של הציבור והגברת המועדות של ההמונים", ויש כמובן קמצוץ של אמת בטענות אלה, אבל גם הן לא יכולות להסתיר את העובדה לפיה הפוסטים הכי מלויקקים, משותפים, גורמים להזדהות ומניעים אנשים ברשתות מכילים שנאה רבה ליריבים.

כארבעה מיליארד בני אדם סביב העוםל משתמשים ברשתות חברתיות לרבות פייסבוק וטוויטר, ועבורם הרשת החברתית היא אחת הדרכות העיקריות להשיג גישה לחדשות ולמסרים פוליטיים. מחקרים רבים בוצעו על הרשתות החברתיות וחלקם הגדול האיר את ההשפעות וההשלכות החיוביות שלהן – הגברת מודעות, הנעה לפעולה וכו'.

אולם מחקר חדש יחסית של הפסיכולוגים סטיב ראת'ייה וג'יי ואן בואוול מאוניברסיטת קיימברידג' וסנדר ון דר לינדן מאוניברסיטת ניו יורק העלה ממצאים מדאיגים ומעוררי מחשבה: החוקרים טענו ששנאה נגד יריבים פוליטיים מוכרת הכי טוב ועוד טענו כי חברות הרשתות החברתיות מודעות היטב לתופעה זו. כדי לתת תוקף לטיעון שלהם, הם נשענו על חוקרים שנשכרו בידי פייסבוק והתריעו בפני החברה כבר ב-20118 ש"האלגוריתמים מנצלים את המשיכה של המוח האנושי לפילוג וחלוקה".

https://twitter.com/ronitlev12/status/1416482668015980551

העיתון 'וול סטריט ג'ורנאל' דיווח כי בכירי פייסבוק החליט לסגור את אותו מחקר בשקט וסירבה ליישם את השינויים שהציעו החוקרים כדי להפוך את הפלאטפורמה לפחות מפלגת. הגישה הזו של פייסבוק לפיה הרשת החברתית עשויה לתמרץ הפצץ תוכן מפלג ומקטב אומצה גם על ידי מנכ"ל טוויטר ג'ק דורסי.

המחקר החדש של הפסיכולוגים מאוניברסיטאות קיימברידג' וניו יורק הגיעו למסקנות דומות כמו אותו מחקר שפייסבוק הזמינה וצינזרה. החוקרים הגיעו למסקנה כי אנשים נוטים להעריך פוסטים שכוללים עלבונות המופנים ליריבים פוליטיים ופוסטים שכוללים שבחים לאידיאלים הפוליטיים שלהם. "מצאנו כי פוסטים על יריבים פוליטיים שותפו או רוטווטו בערך פי שניים לעומת פוסטים על עצמם", קבעו החוקרים והדגישו את השפה כמרכיב מרכזי בתחזיות לגבי מידת שיתופים (פופולאריתו של פוסט/ציוץ): "השפה על יריבים פוליטיים היתה מנבא חזק מאוד לתגובות "זועמות" שהיוו את התגובות הכי פופולאריות במערך הנתונים ואילו פוסטים עצמיים  הובילו כצפוי ליותר תגובות של אהבה". הדפוס שגילו החוקרים הוא צפוי ולא מחדש הרבה – העדפה לקבוצת דעות אליה אתה משתייך והחרגה והוקאה של קבוצות דעות אחרות. אבל מה שבולט זה שיש הרבה יותר תגובות לפוסטים שנכנסים ביריב מאשר לפוסטים חיוביים על עצמך.

נקודה נוספת בחנה את אפקט 'תיבת התהודה'. החוקרים מצאו כי האלגוריתמים החכמים והמתוחכמים של הרשתות החברתיות יודעות לנצל את ההטיה של בני אדם ולהוביל אותו להיחשף ולהיתקל באנשים וקבוצות נוספים שחולקים את דעותיו ותפיסותיו. מי שחי את הרשתות החברתיות ומי שצפה בסרט המצוין בנטפליקס 'הדילמה החברתית', לא יופתע כמובן גם מהממצא הזה, שהרי הרשתות החברתיות, באמצעות כלים של בינה מלאכותית, יודעות להציע לך לפי פעילותך אחרי מי לעקוב ועם מי להיות חברים והן גם יודעות להציע לך תכנים שידברו אליך.

מסקנה מעניינת שעולה מהמחקר החדש היא כי הפסקה זמנית של פעילות חשבון בפייסבוק, בעיקר אצל צעירים, תורמת להפחתת הפילוג בנושאי מדיניות. אז הנה גם טיפ קטן, תנסו להתנתק ליום, יומיים או יותר מהרשתות החברתיות ושימו לב אם זה תורם למיתון, עידון ואיזון של דעותכם ושל חייכם בכלל.

חברות הרשתות החברתיות אינם כמובן שקופות לגבי האלגוריתמים שלהם ואופן פעולתם המדויק, כך שפייסבוק יכולה להמשיך להכריז על עצמה כארגון ש"מקרב יחד בין אנשים" ובפועל להמשיך לתרום לפירוק החברה למחנות פוליטיים מקוטבים. בסופו של יום אל תשכחו שיש מי שנהנה מאוד ועושה כסף מהעצבים שאתם מוציאים ברשתות החברתיות, וזו הפלאטפורמה עצמה.

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות