אקולוגיה וסביבה

התכנית הירוקה השאפנית של האיחוד האירופי

שריפת יער שריפת יער, אילוסטרציה

נמשכת התגברות מגמה של חדירה אג'נדה ירוקה לפוליטיקה ולחברה בעולם המערבי ונדמה שהמחויבות למאבק בשינוי האקלים ובמסגרת זה להפחתת פליטת גזי החממה מעשה ידי אדם חזקה מתמיד. את זה ניתן לקבוע שוב אחרי שאתמול (יום רביעי) הציג האיחוד האירופי תכנית ירוקה שאפתנית תחת השם "כשיר ל-55" FIT FOR 55. השם העונק לתכנית לפי מטרתה הסופית –  לצמצם עד שנת 2020 55% מפליטת גזי החממה המזהמים ושאחראים להתחממות הגלובלית.

במסגרת התכנית הניחה הנציבות האירופית 14 הצעות חוק שונות הכוללות רפורמות עדכונים שינויים בחוקים קיימים והוספה של חוקים חדשים, הכל למען הסביבה ובמטרה להפחית במכסות הפחמן ושאר גזי החממה. מהחודש שעבר האיחוד האירופי הציב לעצמו למטרה חוקית לעלות על המסלול בדרך ל-0 פליטות (NET ZERO) של פחמן, שהיעד אליה הוא 2050. בעשור הקרוב המטרה היא לקצץ במכסות הפחמן ב-55% כדי להביאם לרמות שהיו לפני כ-15 שנה. כל זאת מתבסס על חוק האקלים החדש שהתקבל באיחוד האירופי מוקדם יותר השנה.

"היום הזה מיועד לשים את הכל יחד על השולחן", אמרה אורסולה פון דר ליין נשיאת הנציבות האירופית בנאום הצגת החבילה, "יש לנו כבר מטרות ברורות, יש לנו חוק אקלים, הכל מוכן ומבוסס לפי השקעות כספים, ועכשיו זה הכל עניין של לבנות מפת דרכים". פון דר ליין טוענת כי ההצעות ריאליסטיות ואופטימיסטיות והיא מדגישה את התפקיד המרכזי שישחקו מערכת סחר במכסות פחמן של האיחוד האירופי יחד עם קרן לאקלים חברתי שאמורה לפצות צרכנים מעוטי יכולת שאמורים להינזק מעליית מחירי הדלק. "אם מדברים על שינויים מרחיקי לכת באירופה, בכל שינוי הצלחנו כאשר שילבנו אמצעים המונעים מכוחות השוק לצד הגברת האיזון החברתי", סיכמה פון דר ליין.

השינויים המוצעים בתכנית הירוקה מרחיקת הלכת של האיחוד האירופי יזעזעו סקטורים תעשייתיים שונים שמשתמשים בדלקים שמזהמים את האוויר, היבשה והים. המורכבות של העניין הובילה כבר לדחיית החבילה מתאריך יעד מוקדם יותר, ברבעון השני של 2021.

החשש הגדול של הציבור והממשלות שינסו להחדיר חקיקה ירוקה, היא עליה במחירי הדלק שתהווה עול כבד נוסף על הציבור. צפויות עליות מחירים של שימוש במכוניות של כרטיסי טיסה ושל מוצרים שמתבססים על תעשיה מזהמת. פרנס טימרמנס, סגן נשיא הנציבות האירופית, ניסה להרגיע את החששות: "כן, זה הולך להיות קשה אבל זו גם מחויבות שלנו מפני שאם נתכחש למחויבות שלנו לסייע לאנושות לחיות בגבולות הפלאנטה, ניכשל, לא רק עבור עצמנו, אלא גם עבור ילדינו ונכדינו".
טימרמנס הזהיר: "לפי דעתי אם לא נתקן את המצב, צאצינו יילחמות במלחמות על אוכל ומים. לכן אנחנו שמים מחיר על פחמן, כדי שלאנשים יהיה תמריץ להשתמש בפחות פחמן ואנחנו מחלקים פרמיות עבור הפחתות פחמן ומעודדים חדשנות והסתגלות במעבר לאנרגיות חלופיות. אנחנו מתמרצים במטרה להכניס לשיווק טכנולוגיות חדשות שיביאו אותנו לאן שאנחנו צריכים להיות ".

התכנית "כשיר ל55" צריכה להיות מאושרת בפרלמנט האירופי ובמועצת האיחוד האירופי. אם היא תאושר היא תטיל בפעם הראשונה מכסי גבול על פחמן, תגרום להפחתות חדשות בפליטת גז מתאן, תגביר את סבסוד ומתן אשרות לאנרגיות מתחדשות', תחייב הפחתה נוספת בפליטות מזהמות של מכוניות נוסעים. בנוסף במסגרת התכנית ישונו כללי שימוש בקרקע בקשורים לחקלאות ולכיורי פחמן. עלויות חדשות שמוטלות יקוזזו דרך סבסודים ותשלומים נוספים שנועדו להבטיח צדק סביבתי ולהגביל את ההשפעה על אנשים במדינות הפחות משעשעות באיחוד האירופי.

התכנית מרחיקת הלכת יורמנית מאוד. דוגמה בולטת שכבר עשתה כותרות ביממה האחרונה: עד 2035 מתכוונים באיחוד האירופי לאסור מכירת מכוניות חדשות עם מנוע בעירה פנימית, כלומר ראשי האיחוד האירופי מצפים שתוך כ-20 שנה מהיםו כבר נראה רק מכוניות חשמליות על הכבישים. בכל מקרה האתגר להפחית ב-55% את זיהום האוויר שפולטות מכוניות עד לשנת 2030 הוא יומרני ויהיה מעניין לעקוב אחריו, כאשר החל מ-2026 תחבורת כביש תכוסה דרך סחר בפליטות – העלאת מחיר לזיהום, שנועד לעודד צריכת דלק נקייה יותר והשקעה מחודשת בטכנולוגיות נקיות.

כיום היעד של האיחוד האירופי הוא כי אנרגיה מתחדש אמורה להוות 32% מכלל האנרגיה הנצרכת ב-2030, את היעד הזה הקפיצו בתכנית החדשה ל-40%, וגם את יעד יעילות האנרגיה הקפיצו מ-32% ל-36%.

ההצעות האלה צפויות כעת לעבור דיונים וויכוחים שאמורים להימשך כשנתיים לפני שכל המדינות אמורות לאמץ ולאשרר אותן. החבילה מגשימה את המטרות של הדין הירוק של אירופה. במדינות רבות יש ציבור רב של מתנגדים לתקנות החדשות כי מי רוצה להעלות הוצאות ולשלם יותר מיסים? אנחנו בהחלט לקראת שנים מעניינות מאוד בתחום הירוק.

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות