משפטי

תיק זדורוב: כי הפרקליטות לעולם אינה טועה

רומן זדורוב בדיון על הערעור בעליון (ארכיון) רומן זדורוב בדיון על הערעור בעליון (ארכיון)

אמנם לא בדרך הקלה, אבל רומן זדורוב יזכה למשפט חוזר. תובעים ועדים מלפני 15 שנה יעלו מעל בית בית המשפט לנהל תיק הוכחות מלא, כאילו לא היתה מערכה ראשונה ושניה. בינתיים זדורוב ימשיך לשבת בכלא. וההליך הנדיר מאוד הזה יתנהל באופן מוזר. איך מנהלים משפט חוזר כשעברו כל כך הרבה שנים משלבי החקירה, איסוף הממצאים, הדיונים והוויכוחים. עד כמה הזיכרון של עדי המפתח במשפט עדיין חזק ורלוונטי לאירועים שהתרחשו לפני עשור וחצי? האם ככה ניתן להוכיח מחדש כי מעל לכל ספק כי זדורוב הוא הרוצח?

עוד בנושא:

פרקליט המדינה לא מוותר: משפט חוזר לזדורוב
ההחלטה להעמיד את זדורוב לדין: 50 בקשות לראיין את יוצרי צל של אמת

גיוס המונים לטובת משפטו של רומן זדורוב
על הודאת שווא: מה גורם לחף מפשע להודות בעבירה שלא ביצע?

משפט חוזר לרומן זדורוב

אשר קולה (67) סגן נשיא בית המשפט המחוזי בנצרת יעמוד בראש הרכב השופטים ולצידו השופטים דני צרפתי ותמר נסים שי. כתבי משפט מזכירים שקולה עמד בראש הרכב שזיכה לפני מספר שנים את חן איילתי שהיה חשוד ברצח אימו בקיבוץ מחניים. בכל מקרה, הדיונים במשפט זדורוב צפויים להיפתח עוד שלושה חודשים, באוקטובר הקרוב, ולהימשך בקצב של 2-3 דיונים בשבוע עד לסיום המשפט המתוכנן ביוני 2022 – כלומר הציפיה היא שבאמצעות ארבעה עורכי דין של הפרקליטות שינהלו את התיק יתנהל לו הליך זריז ויעיל שיוביל להחלטה אם לאשרר את הרשעת זדורוב או לשחררו מיידית. יתכן מאוד כי ההליך יקוצר בזכות הסכמות בין התביעה להגנה על חומרים ועדויות שאין לגביהם מחלוקות.

העניין המרכזי שצריך להטריד את פרקליטות המדינה הוא נושא אמון הציבור במוסד הזה, שהולכת ונסדקת עם השנים ובטח בעידן הרשתות החברתיות ומשפט נתניהו. להודאה בטעות מצד הפרקליטות עשויים להיות שני סוגים של תגובות – סוג אחד שיידע לזהות צניעות נדירה בגוף שמלא בגאווה ויהירות ובטוח שכמעט לא נעשות טעויות על ידו, וגם אלה שנעשות אינן גדולות ומהותיות. אבל סביר להניח שמרבית התגובות יהיו מהסוג השני שיערער את האמון שרוחש הציבור לפרליקטות, ורבים ינסו לגזור מתיק זדורוב שמדובר במקרה אחד מיני רבים ושתיק הספציפי הזה מהווה רק את קצה הקרחון במדינת עיסקאות הטיעון ובמדינה עם אחוזי ההרשעה הגבוהים בעולם. וסוג אחר.

עו"ד ירום הלוי, פרקליטו של רומן זדורוב | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

בזמן שמתנהל משפטו הסוער של ראש הממשלה הקודם בנימין נתניהו, אפשר להבין מדוע הפרקליטות חוששת ורגישה. סדקים במעמדה הלא הכי יציב גם ככה, דווקא בעיתוי הזה, ישליכו על אמון הציבור גם לגבי החלטותיה במשפט נתניהו, שכזכור גם בו התגלו כשלים שונים בחקירה ובהכנה של הפרליקטות, לרבות שימוש בפרקטיקות חקירה מפוקפקות ולרבות טיפול קלוקל בטלפון של אילן ישועה, שהוביל לדחיה קלה בניהול המשפט. קל מאוד להאשים את ביבי ב"פגיעה במוסד מדינה" והרבה יותר קשה ומצריך הסתכלות במראה לקחת אחריות לכשלי הפרקליטות שגורמים לה לפגוע בעצמה. ואם חשבתם שהמקרה של ישועה הוא יוצא דופן, חכו שתגיעו לעדות של שלמה פילבר ולשאר תיקי נתניהו.

החשש של הפרקליטות מובן, אבל אין ברירה. ההתנהלות של גוף מלא מעצמו שבטוח שלא נעשות אצלו אף פעם טעויות קריטיות ומהותיות ושאין מה לבדוק לעומק יוצרים דווקא אפקט הפוך וגורמים לרבים בציבור דווקא לתהות מה יש להם להסתיר בכזו אדיקות?

במשפט זדורוב, יש גם עניין סמלי אחד שאין לו שום משמעות מבחינת ערכאות הצדק אבל כן יש לו השלכות ציבוריות ואחרות – הכוונה לעמדה של אילנה, אימה של תאיר ראדה, שהביע ביטחון כי זדורוב אינו הרוצח של ביתה. עם האווירה הציבורית שמעלה עוד ועוד ספקות לגבי אשמת זדורוב שרק הולכות ומתגברות ממרחק הזמן, קרב המאסף של הפרקליטות נדון כנראה לכישלון. הגיע הזמן לבדק בית כי אחרי משפט נתניהו יתכן וזה כבר יהיה מאוחר מדי.

רוצים לעזור בהגנה של רומן זדורוב? מוזמנים להיכנס לעמוד גיוס הכספים באתר בי אקטיב.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות