פודקאסטים

האישה סירבה להעיד, הבעל האלים יעמוד לדין

 

יש הרבה סיפורים שלא נכנסים למהדורות החדשות או לאתרי האינטרנט המובילים לא בגלל שהם לא מעניינים או חשובים אלא כי הם פשוט לא מספיק סקסיים.

בפודקאסט "קצה חוט" של ברהנו טגניה ומאור צור, הביא צור דוגמא נהדרת לאייטם כזה, שבאמת חשוב לדווח עליו כי לפעמים גם רשויות החוק עושות את האקסטרה להיטיב עם העולם, ומגיעה להן מילה טובה.

"לפני שבועיים משטרת מרחב השרון מצליחה יחד עם הפרקליטות להגיש כתב אישום נגד גבר אלים, ש"פירק" את אשתו מכות כשהיא הייתה בשבוע 22 להריונה ואשפז אותה בבית חולים", סיפר צור, "בית החולים העביר דיווח למשטרה, שבצעד יוצא דופן הגישה יחד עם הפרקליטות כתב אישום נגד הבעל על אלימות קשה נגד בת זוגו, למרות שהיא לא שיתפה פעולה בכלל. החוקרים של מרחב שרון לא וויתרו והצליחו לאסוף ראיות, להצליב את החומרים שיש להם ביד, ולהגיש כתב אישום. אנחנו יודעים כמה זה נדיר – אין שם צילומים, יש רק דוחות רפואיים של בית החולים, ולמרות זאת הם לא ויתרו ואמרו שיושיבו את האדם הזה מאחורי סורג ובריח. כאשר מישהו מגיע עם חשד לאלימות, בית החולים מחויב להעביר למשטרה דיווח על זה. המשטרה קראה לו לעדות, השתמשה באיכונים, זה לא תאם לעדות של הבעל והצליחו להגיש נגדו כתב אישום"

יעל שרר, מנהלת הלובי למלחמה באלימות מינית, הצטרפה לשידור ואמר כי  "הייתה הרבה ביקורת סביב הפעילות של המשטרה למניעת אלימות כלפי נשים ויש התעוררות מאוד גדולה בנושא הזה. הסיפור הזה מדגים איזושהי אווירה שאנחנו מתחילות לראות בארגונים ביחס של המשטרה. כשסיפרת לי על המקרה הזה חשבתי – מה היה קורה אם האישה הזו הייתה הולכת לעולמה? עדיין לא הייתה גרסה. ובכל זאת המשטרה הייתה עושה איכונים, חקירות, והייתה מגיעה לבעל תוך שנייה וחצי, אז במה זה שונה? הרי יש הנחיה של פרקליט המדינה בנושא של עבירות מין, שלא מגישים כתבי אישום ופותחים בחקירה אם נפגע/ת לא מעוניינים, אבל זה לא פקט לאלימות במשפחה"

טגניה: "למשטרה לא הייתה מוטיבציה, רק כשהייתה גופה היא נלחמה. אבל כשהיו נשים שסובלות מאלימות יתר המשטרה הייתה נותנת לנו את המנטרה הקבועה: "לא הייתה תלונה, מה אתה רוצה? הרי אם האישה הזו הייתה נרצחת, למחרת היינו פותחים עם זה מהדורות"

שרר: "האישה עצמה הרי לא הגישה תלונה כי היא מפחדת. החובה של המדינה להגן על האזרח, גם אם הוא מפחד. זה שהיא מפחד זו לא סיבה לומר לה – להתראות לך, תמשיכי לחטוף מכות"

טגניה: "כמעט ואין מעטפת גם. הדבר הראשון שמציעים לנשים מוכות הוא מוקלט"

שרר: "נכון, אם היו מציעים לך עכשיו להיכנס עם הילדים שלך לתוך חדר עם עוד המון אנשים שמבלבלים לך את המוח, אתה לא הייתה חושב שזו חופשה. הילדים יוצאים מהבית ספר, הם לא יכולים לחזור. זה סיוט. אבל העניין הוא באמת המעטפת. הרבה פעמים הנשים האלה פשוט נשארות לבד. הקושי הפסיכולוגי והסוציאלי גדול אבל תחשבו גם על הקושי הכלכלי. אולי היא נתמכת גם כלכלית על הבעל? יש פה אדם אלים כלפי חלק מהציבור. לנו כחברה יש אינטרס שהתופעה הזו של אלימות כלפי נשים, שהיא במובן מסוים כמעט מקובלת כי המדינה מעלימה עין – שתפסיק להיות מקובלת. ידע כל אדם שיש לו התפרצות זעם, שהמדינה באה אתו חשבון"

עוד משרר: "אני כל כך מחכה ליום שיכנס לחוק האזיק האלקטרוני. אזיק כזה הוא מנגנון איתור. עבריין שהוא מסוכן גם במהלך הליך פלילי אסור לו להתקרב לאישה. אפילו אם אין פסיקה. ברגע שהוא מתקרב לאישה מיד יש מרכז שמנתר את זה ועוצרים אותו. אתמול הייתי בדיון בכנסת והחוק הזה הולך להתקדם".

  • רוצים לדעת מי הן חברות הכנסת שהצביעו נגד חוק שאמור לפגוע בעברייני מין? היכנסו לכאן >>>
שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות