טכנולוגיה

52 עובדי פייסבוק פוטרו כי עקבו אחרי נשים

מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק

52 עובדי פייסבוק פוטרו אחרי שניצלו לרעה את כוחם ואת הגישה שלהם למידע על משתמשי הרשת החברתית, ובכלל גברים שהשיגו מידע על מיקום של נשים שהם היו מעוניינים בהן, כך עולה מפרסום בספר חדש "אמת מכוערת: בתוך הקרב של פייסבוק לשליטה" שנכתב בידי עיתונאיות ה'ניו יורק טיימס' שירה פראנקל וססיליה קאנג ויצא לאור בשבוע שעבר.

מהנדסי תוכנה גברים שעובדים בפייסבוק השתמשו באפשרות שלהם להשיג גישה למאגרי המידע של משתמשות באמצעות המערכות הפנימיות של פייסבוק, וכך יכלו לראות פרטים אישיים על נשים – יקומן, הודעות פרטיו תשלהן, תמונות שהן מחקו ועוד.

במקרה אחד שתואר בספר מהנדס בפייסבוק היה בחופשה באירופה עם אישה, השניים רבו והאישה ביקשה זמן לעצמה. המהנדס השתמש במידע פייסבוק של האישה על מנת לאתר אותה במלון החדש אליו עברה והתעמת איתה. במקרה אחר, מהנדס השתמש בדאטא של פייסבוק כדי למצוא שאישה שהוא היה מעוניין להתחיל איתה, ביקרה בפארק דולורס בסן פרנסיסקו. אותו מהנדס השתמש במידע זה כדי ללכת לשם ולפגוש אותה עם חברותיה.

מרבית המהנדסים שמנצלים לרעה מידע פרטי החן גברים שהתעניינו בנשים אבל לא פנו אליהן ישירות אלא ניסו להשתמש בכוחם בעורמה כדי להפתיע אותן. אמנם 52 עובדי פייסבוק בלבד פוטרו בשנים 2014 ו-2015 על עבירות והפרות כמו אלה שצוינו כאן, אך אלכס סטאמוס, ששימש אז כראש אבטחת המידע של פייסבוק, התריע כי ישנם עוד מאות מקרים דומים של עובדים אחרים שחמקו מתחת לרדאר.

ואיפה מארק צוקרברג בסיפור? לפי הספר, מייסד ומנכ"ל פייסבוק כעס מאוד כשנודע לו על הממדים הרחבים של ניצול לרעה של מידע משתמשים ושאל מדוע אף אחד אחר בחברה לא חשב לפקח ובעיקר להדק ולצמצם את גישת המהנדסים של פייסבוק לדאטא מהסוג המדובר. מצד שני המבקרים טוענים כי כל המהות של פייסבוק זו פגיעה בפרטיות של המשתמש והלוא צוקרברג בעצמו הוא זה שעיצב את מערכת הגישה לדאטא שבשימוש החברה והוא אף סירב לשנות את המערכת כאשר פייסבוק הלכה והתרחבה.

העיתונאית פראנקל וקאנג מצטטות עובדת פייסבוק ותיק ליכלך על צוקרברג וטען: "בנקודות מסוימות בהיסטוריה של פייסבוק היו דרכים שיכלנו לקחת, החלטות שיכלנו לקבל, שהיו מגבילות ואפילו חותכות לאחור, את המידע שאספנו על משתמשים, אבל צעדים כאלה היו אנתיטזה ל-DNA של מארק (צוקרברג)".

הסיפור רק התפרסם וכבר מכה גלים ועושה כותרות ברחבי העולם וברשתות שלא מצנזרות אותו. פייסבוק מיהרה לפרסם תגובת הבהרה חריפה: "תמיד היתה לנו אפס סובלנות לניצול לרעה של מידע ופיטרנו כל אחד מהעובדים שאי פעם נמצא שהשתמש בדאטא באופן לא תקין". עוד נמסר בהודעת דובר פייסבוק: "מאז 2015 ועד היום אנחנו ממשיכים לחזק ולפשר את הכשרת העובדים שלנו, זיהוי שימוש לרעה ופרוטוקולי מניעה. בנוסף אנחנו ממשיכים להפחית בצורך של מהנדסים להשיג גישה לסוגים מסוימים של דאטא בזמן שהם עובדים כדי לבנות את השירותים שלנו ולתמוך בהם".

קטע נוסף מהספר שאחד המבקרים כינה אותו "ההכנעה האולטימטיבית של פייסבוק", טען כי בעידן מימשל טראמפ, היחסים בין צוקרברג ושריל סאנדברג, מנהלת התפעול הראשית של פייסבוק, היו חמוצים וקרים מפני שהקשרים הטובים של סאנדברג למימשל אובמה הפכו לפתע לחסרי ערך. שעות אחרי שהחשיפה הזו עשתה רעש צוקרברג וסאנדברג התייצבו בפני מצלמות החדשות במסיבת עיתונאים באיידהו ומיהרו להכחיש ולהזים את הנושא.

ובכל מקרה, נדמה שבימים האלה צוקרברג מרגיש הרבה אי נוחות כשפרשיות מביכות שנקשרות למפעל חייו, פייסבוק, מתפרסמות ופוגעות במוניטין החברה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות