אקולוגיה וסביבה

המודל הסינגפורי: הראשונה לאשר שיווק בשר סינטטי

תחליפי בשר

תעשיית הבשר המתורבת, המיוצר מתרבית תאים במעבדה, חוותה צמיחה אדירה בשנים האחרונות נוכח הגברת המודעות התזונתית והסביבתית של הציבור. יותר ויותר אנשים במערב הפכו מבחירה לצמחוניים ולטבעוניים. תוך חמש שנים בלבד תעשיית הבשר המתורבת התפתחה מכמה חברות סטארטאפ בודדות למעל 80 סטארטאפים שמתעסקים בתחום תחליפים הבשר, וביניהם חברות שמפתחות מוצרי קצה וחברות שמנסות למצוא פתרונות טכנולוגיים ספציפיים שונים לשיפור איכות המוצר. קרוב למיליארד דולר הושקעו בשנים האחרונות לפיתוח, מה שאיפשר לחברות רבות לעבור למבנה של הרצת פיילוטים ובמקרים מסוימים למסחור המוצרים.

ולמרות ההתקדמות המרשימה, התעשיה עדיין נתקלת באתגר גדול ורציני משמעותי – אישורים רגולטוריים, כך מדווח ארגון המחקר 'לוקס'.

סינגפור היא המדינה שעשתה היסטוריה בשנה שעברה כשאישרה לשימוש בשר מבוסס תאים מה שהעניק דחיפה גדולה לתעשיה, אבל יש חוסר בהירות שנמשך לגבי רגולטורים גלובליים, לטענת חברת 'לוקס'. ד"ר האריני ונקטרמן, אנליסט בחברת המחקר הזו, אמר: "עד 2020 בשר מבוסס תאים היה בגדר פנטזיה, משהו שנמצא באוויר בלי שום מציאות  מסחרית. האישור של סינגפור פתח את הדלת בפני מדינות אחרות לחשוב על כך באמת  ולהתחיל להביט על הזווית המסחרית".

ארה"ב היא אחת המדינות המובילות בכל מה שקשור על רגולציה בתחום. ב-2019 ארעה התפתחות משמעותית כשמשרד החקלאות ורשות התרופות והמזון FDA פרסמו הסכם רשמי ליצירת מסגרת עבודה רגולטורית לאישור מוצרי בשר מבוסס תאים. בתנאים האלה שתי הרשויות יפעלו יחדיו לרגולציה ולהנחיות מסודרות לגבי כל המוצרים מבוססי תאים למעט פירות ים, שנמצאת תחת הפיקוח של מנהל התרופות והמזון בלבד. ונקטרמן מאמין שה-FDA יאשר בקרוב את תחליפי פירות הים לשימוש מאחר ונרשמו "התפתחויות מרשימות בתחום מחברות שונות בהבאת מוצרי ים מבוססי תאים לשוק, והרגולציה בתחום פירות הים עשויה להתרחש מהר יותר מאשר בתחום תחליפים הבשר".

הרשויות האמריקאיות יפקחו על איסוף תאים, עיבודים ותירבותם ויהיו אחראים על התייעצויות לפני שיווק שנוגעות להליך הייצור. משרד החקלאות ורשות התרופות והמזון של ארה"ב יצרו קבוצות ספציפיות שאמורות לפתור ביחד את אתגרי הרגולציה המכבידים על התעשיה. בכלל הרפורמות פיתוח הליכים שיאפשרו מעקב אחרי הטיפול בתאים והערכות של טיב המוצרים והכנתם לשיווק לפני האישורים הסופיים. בין העניינים הרגולטורים שעוד צריכים להיפתר – נושא התוויות שיודבקו על המוצרים.

באיחוד האירופי הרגולציה של בשר מבוסס תאים נמצאת באחריות של ארגון רגולציית המזון של האיחוד מאז 2018. אמנם ההליך האירופי נחשב מקל במתן אישורים למוצרים, עדיין נדרשים 18-24 חודשים של בירוקרטיה מבקשה לאישור ועד לרישיון לשווק את המוצרים הסינתטיים. אירופה נחשבת שמרנית בכל הקשוב לאוכל חדשני ויש חברות אירופיות שפשוט החליפו שוק או החלו לכוון אות מוצריהם לעבר השוק האסיאתי.

התקווה של מתנגדי תעשיית הבשר ותומכי התחליפים היא שהעולם יילך בעקבות סינגפור ושההחלטה במדינה מהמזרח הרחוק תיצור יותר תחושת דחיפות גם במערב להתקדם באותו הכיוון.

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות