טכנולוגיה

שגרת המעקב אחרי אזרחים בארה"ב מחייבת רפורמות

אף בי איי 7-10 מקרים ביום של צווים חשאיים במטרה לעקוב אחר אזרחים

 

חלק מהציבור כבר השלים עם אובדן הפרטיות בעידן של הסמאטרפון וענקי הטכנולוגיה אך עדיין יש גם חלקים בציבור שחוששים ונזעקים נוכח גילויים חדשים בסוגיה וחשיפות חדשות לבקרים על כמה החופש והחירות שלנו מוגבלים בעידן המודרני הרבה יותר מבעבר.

עדות בקונגרס האמריקאי של אחד מבכירי תעשיית הטכנולוגיה אתמול (יום רביעי) חשפה כי רשויות החוק הפדרליות בארה"ב (CIA, FBI וכו') מבקשות באופן חשאי מידע (דאטא) מלקוחות מייקרוסופט אלפי פעמים בשנה.

טום ברט, סגן נשיא תאגיד מייקרוסופט בתחום ביטחון ואמון הלקוח, אמר לחברי ועדת המערכת המשפטית בקונגרס כי  בשנים האחרונות רשויות החוק הפדרליות הציגו בפני מייקרוסופט  בין 2400 ל-3500 צווים חשאיים במטרה לעקוב אחר אזרחים, בתרגום מעשי – מדובר על 7-10 מקרים שונים בממוצע ליום עבודה. "הכי מדהים זה כמה שיגרתי הפך העניין של צוויים חשאיים כאשר רשויות החוק שמות למטרה אימיילים, הודעות טקסט ומידע רגיש אחרי ששמור בענן של אזרחים אמריקאים", אמר ברט, שתיאר את המעקב החשאי הנרחב כשינוי היסטורי חד ומשמעותי ביחס לנורמות ההיסטוריות.

מערכת היחסים בין רשויות החוק לענקיות הטכנולוגיה היא סוגיה טעונה ורגישה כך שבכל פעם שנחשפים חלקים מפרטי הקשרים ביניהם זה מוביל לכותרות גדולות. מייקרוסופט היא אחת החברות שתחת צו בית משפט נאלצה למסור חומרים רגישים מתוך החברה. בגלל צו איסור פרסום חלפו שנתיים עד שנחשפו החומרים ששחררה החברה.

נשיא מייקרוסופט, בראד סמית', קרא לסיים עם השימוש המוגזם של שופטים בצווי איסור הפרסום במאמר שפירסם בוושינגטון פוסט. לדבריו "תובעים מנצלים לעיתים תכופות מדי שימוש בטכנולוגיה על מנת לפגוע בחירויות הבסיסיות שלנו". במשרד המשפטים של מימשל ביידן טוענים כי הנוהל של החרמת תיעודים של עיתונאים יופסק.

עדותו של ברט בקונגרס ניתנה במסגרת ניסיונות למצוא פתרונות חוקיים פוטנציאליים לחקירת הדלפות. חברי קונגרס רפובליקנים ודמוקרטים הסכימו כי נדרשות רפורמות שימנעו בעתיד  מתובעים להסיג גבול ולהשתמש בצעדים דראקוניים שיש עימם חדירה לפרטיות ופגיעה בחירויות הפרט.

ברט חשף שבעוד אמריקאים רבים נדהמו מהגילויים לפיהם תובעים פדליים חיפשו מידע על עיתונאים ודמויות פוליטיות, זה רק קצה הקרחון. ממדי המעקב של הרשויות נרחבים הרבה יותר. הוא מתח ביקורת על התובעים לפיה הם מחפשים בצורה אוטומטית סודיות בבקשות שלהם ש"מאפשרות לרשויות אכיפת החוק להניח שצו סודיות הוא הכרחי לפעולתם".

לדברי ברט, מייקרוסופט משתפת פעולה עם רשויות החוק במגוון רחב של חקירות בנוגע לפלילים ולביטחון לאומי, אך הוא הוסיף כי לעיתים מייקרוסופט מאתגרת מעקבים שנדמים בעיני החברה כלא נחוצים וכתוצאה מכך מודיעים מראש לחשבונות שמיועדים להיות במעקב.

אנשי תקשורת שמאוד חשובה להם הסוגיה הזו במסגרת חופש העיתונות ודאגה לעבודתם של עיתונאים, היה עניין מרכזי בדיוני הוועדה ונציגים מהתקשורת אף הביעו את דעתם וציפיותיהם מהרשות המחוקקת בארה"ב.

ברט הציע כי הממשלה תסיים את הנוהג של צווים חשאיים לא מוגבלים וכן עליה ליידע את היעד למעקב ברגע שפקע תוקפו של צו המעקב החשאי. "ללא רפורמות, הפגיעה בפרטיות ובחרויות תמשיך להתרחש באפלה", סיכם ברט.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות